شناسهٔ خبر: 43612680 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

از دولت بی‌دست تا دولت بی‌سر

«بی‌دولتی» کلیدواژه جدیدی است که اصولگرایان در تریبون‌ها و رسانه‌های تخت اختیارشان برای تخریب و هجمه به دولت مورد استفاده قرار می‌دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوز: همین دیروز بود که جلال‌زاده نماینده ارومیه در صحن علنی مجلس گفت: «من به بی‌دولتی در کشور معتقد هستم. برخی می‌گویند استراتژی دشمن، دولت بی‌سر است اما من می‌گویم اصلا کدام دولت؟» فقط این نیست و در روزهای گذشته بارها شاهد بودیم که رسانه‌ها و افراد مختلف از همین منظر به دولت تاخته‌اند مثلا روزنامه فرهیختگان از «درد بی‌دولتی در مدیریت کرونا» می‌نویسد و آیت‌الله سلیمانی نماینده ولی‌فقیه در کاشان می‌گوید: «در آستانه ماه‌های پایانی دولت گرفتار بددولتی یا بی‌دولتی شده‌ایم که می‌تواند آسیب‌های فراوانی به دنبال داشته باشد.» روزنامه الکترونیک فردا- رسانه نزدیک به قالیباف- تیتر می‌زند «منهای دولت» و موارد مشابه دیگری که بسیار است.

این رویه به قدری ادامه‌دار شده که صدای دولتی‌ها هم درآمده است. مثلا علی ربیعی سخنگوی دولت در یادداشتی برای روزنامه ایران نوشت: « بعد از بیانات رهبری برای مقابله با، بی‌سامانی سیاسی و ترویج یا تبلیغ پدیده بی‌دولتی یا دولت ضعیف استوار شده است. مشاهده رفتارهای بدخواهان کشورمان نشان می‌دهد که آمریکا ضمن چیرگی‌جویی جهانی خود و با دامن زدن به ایران‌هراسی و استفاده از ابزارهایی مانند تحریم و فشار بر زندگی مردم و با جنگ روانی و تبلیغاتی به دنبال نشان دادن نوعی هرج و مرج و پدیده بی‌دولتی در ایران بوده است.»

پیش از او نیز سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حساب توئیتری خود نوشته بود: «‏بی‌دولتی در منطقه، طرح مشترک اسراییل و حامیان آمریکایی‌اش است، از لبنان و لیبی تا سوریه و عراق. توهین و تخریب و فروپاشی قوای سه‌گانه در ایران پیش‌درآمد این طرح است. ناخواسته در این دام قرار نگیریم.»

نکته قابل تامل آنکه این هشدارها فقط از سوی مقامات دولتی یا حامیان دولت داده نمی‌شود. خود اصولگرایان نیز اغلب به این مهم واقف‌اند و از تبعات ادامه این رویه مطلع هستند. شاهد این مدعا یادداشت اخیر حسین شریعتمداری در روزنامه کیهان درباره دولت بی‌سر است.

گوش برخی مخالفان دولت به این حرف‌ها بدهکار نیست و راه خود را می‌روند اما دولت روحانی نیز جان‌سخت‌تر از این حرف‌هاست که کم بیاورد و پا پس بکشد. این را ابوالقاسم رئوفیان فعال سیاسی اصولگرا می‌گوید. او در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» این‌گونه هجمه‌ها به دولت را نقد کرد و گفت: «به نظر من دولت مستقر بیش از آن تحمل دارد که با این حرف‌ها از میدان به در شود. این حرف‌ها برای آن است که انگیزه کاری را از رییس‌جمهور بگیرد تا کار را کنار بگذارد. ما در دولت دوم آقای احمدی‌نژاد ۱۱ روز غیبت رییس‌جمهور را مشاهده کردیم اما کسانی که امروز از بی‌دولتی حرف‌ می‌زنند، آن زمان ساکت بودند.»

دبیر کل حزب ایران‌زمین افزود: «هجمه‌ها و تخریب‌ها علیه دولت به جایی رسیده که مقام معظم رهبری مجددا ناگزیر به تذکر شدند. ایشان خطاب به افرادی که متوسل به ادبیات تخریب می‌شوند، تذکر دادند و این نشان می‌دهد که برخی مسائل مطرح‌شده در مجلس چقدر تلخ است. دولت اما در مقابل همه این تلخی‌ها ایستاده و کار خود را می‌کند. بدون شک این به معنای آن نیست که دولت موفق بوده یا توانسته به همه وعده‌های خود عمل کند اما به معنای آن هم نیست که دولت کار را رها کرده باشد. بالاخره انصاف هم خوب چیزی است.»

وی با اشاره به اظهارات اخیر رییس مجلس که بعد از تذکر رهبری مطرح شد، گفت: «گویا آقای قالیباف گفتند که ما گلایه‌ها از دولت را در سینه محفوظ می‌داریم! این در حالی است که اصلا بحث گلایه از دولت نبود. گلایه که ایرادی ندارد. رهبری هم چنین حرفی نزدند. آقای قالیباف، این چه برداشتی است که شما از سخن رهبری دارید؟! حرف شما این را به افکار عمومی القا می‌کند که رهبری نمایندگان ‌را از بیان گلایه‌ها به دولت منع کرده‌اند! در حالی که‌ هیچ ایرادی ندارد که نقدها و گلایه‌ها مطرح شود نه اینکه حرمت‌ها شکسته شود. از نهاد مجلس که خود نهاد قانونگذاری است پاسداشت حرمت‌ها و رعایت حریم‌ها انتظار می‌رود نه بی‌حرمتی و نادیده انگاشتن اصول اخلاقی و شرعی بنابراین گلایه‌ها و نقدهای سازنده آری، اهانت‌ها و حرمت‌شکنی‌ها هرگز.»

این فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: «با وجود همه این هجمه‌ها به دولت به خصوص از وقتی که مجلس جدید شکل گرفته است، دولت به کار خود ادامه می‌دهد و همه مسائل را تحمل می‌کند. ما نیز باید توجه داشته باشیم که همه مشکلات موجود معلول عملکرد دولت روحانی نیست و همه مقصر هستند. دولت باید بیش از پیش بدون توجه به حاشیه‌ها خصوصا بعد از فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب به انجام وظایف خود مشغول باشد و در کاهش رنج و درد و آلام ‌مردم به ویژه در شرایط بد اقتصادی که تنها معلول عملکرد این دولت هم نیست، بکوشد و سرگرم حاشیه‌ها نشود.»

همان‌طور که این فعال سیاسی اصولگرا می‌گوید، همه مشکلات موجود ناشی از عملکرد و تصمیمات دولت نیست. از عوامل بیرونی همچون تحریم گرفته تا عوامل درونی مثل بسته بودن دست دولت در خیلی موضوعات. همه اینها در کنار هم سبب شد این روزها با دولتی بی‌دست مواجه باشیم که به صورت مداوم و بعضا با بی‌انصافی مورد نقد است.

 

۰/۵ ( ۰ نظر )

نظر شما