شناسهٔ خبر: 43612657 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

تحصیل کرده‌ها بیشترین بیکاران جامعه هستند

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با اشاره به اینکه بیشترین آمار بیکاری جامعه مربوط به افراد تحصیل کرده است، گفت: باید نگاه مردم به ارزش مهارت تغییر پیدا کند.

صاحب‌خبر -


به گزارش تابناک به نقل از فارس، علی اوسط هاشمی ظهر امروز در جلسه شورای مهارت استان زنجان، اظهار کرد: اتخاذ رویکردها و تدابیر درست در زمینه آموزش‌های مهارتی به کاهش فقر کمک می‌کند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با اشاره به اینکه آموزش‌های مهارتی زمینه ایجاد خوداشتغالی و صیانت از مشاغل فعلی را فراهم می‌کند، بیان کرد: در سند توسعه کشور ۵۰ درصد جهت‌گیری آموزش و پرورش و ۳۰ درصد جهت‌گیری وزارت علوم باید معطوف به مهارت باشد.

وی از لزوم ایجاد انقلاب مهارت در جامعه خبر داد و افزود: با توجه به اینکه دوران انقلاب چهارم صنعتی بسیار متفاوت است جامعه به افراد با مهارت نیاز دارد.

هاشمی با اشاره به وضعیت اضطراری جهان در مورد مهارت عنوان کرد: آثار این ضرورت دیده می‌شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ایجاد تبعات سنگین در صورتی که شکاف مهارتی اگر با انقلاب صنعتی همراه نشود خبر داد و گفت: در این شرایط در کمترین زمان ماشین جای انسان را اشغال می‌کند و تنها انسان‌های توانمند می‌توانند مشاغل خود را اداره کنند.

وی با اشاره به اینکه در دنیای کنونی انسان برخوردار از مدرک به درد این جامعه نمی‌خورد، بیان کرد: تا ۵ سال آینده نیمی از توانمندی و ارزش‌گذاری بر اساس مهارت خواهد بود.

هاشمی با اشاره به از بین رفتن مشاغل سنتی در پی شیوع بیماری کرونا گفت: این امر نشان دهنده عدم مهارتی بودن این نوع مشاغل است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به پایان عمر برخی خطوط تولیدی و مرگ تکنولوژی ادامه داد: آموزش و پرورش و وزارت علوم در خود زمینه تغییر را فراهم کنند تا بتوانند انسان توانمند را تربیت کنند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین آمار بیکاری جامعه مربوط به افراد تحصیل کرده است، ادامه داد: باید نگاه مردم به ارزش مهارت تغییر پیدا کند.

 

هاشمی از تغییر ۴۲ درصد مشاغل تا دو سال آینده خبر داد و گفت: باید تحولات حاصل از انقلاب چهارم را جدی گرفت.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با اشاره به نیاز داشتن حمایت بخش خصوصی در زمینه مهارت بیان کرد: یکی از رسالت‌های آموزش و پرورش پیگیری آموزش‌های مهارتی برای آینده است.

وی با اشاره به نیاز به تشکیل کمیته برای سند توسعه مهارت استان زنجان ادامه داد: سند توسعه استان زنجان نیازمند چکش‌کاری و بازنگری جدی است.

هاشمی افزود: زمینه راه‌اندازی شهرک مهارت در استان زنجان با استفاده از ظرفیت شرکت شهرک‌های صنعتی فراهم شود.

 

فعالیت 182 کارگاه مهارتی در زنجان

مدیرکل فنی‌و‌حرفه‌ای استان زنجان نیز در این جلسه از فعالیت ۱۱۶ کارگاه ثابت شهری، ۳۰۵ کارگاه روستایی و عشایر در استان زنجان خبر داد و گفت: ۱۳ مرکز سیار نیز در استان زنجان دایر است.

محمدرضا انصاری از فعالیت ۱۸۲ کارگاه مهارتی در بخش غیردولتی یاد و خاطر نشان کرد: رویکرد باید به سمت توسعه مشاغل خانگی و بازارسازی برای جمعیت غیرفعال باشد.

وی با اشاره به اینکه مهندسان آچار به دست باید چرخ اقتصاد را در دست بگیرند تا نیازهای صنایع و کارخانجات مرتفع شود، عنوان کرد: باید مهندسان حرفه‌ای، تکنسین‌ها و کارگران ماهر برای آینده کشور تربیت کرد.

انصاری با اشاره به اینکه در راستای توسعه مهارت ۵۹ فقره تفاهم‌نامه با دستگاه‌های اجرایی منعقد شده است، بیان کرد: در شهرستان ایجرود نیز تفاهم‌نامه‌ای برای کاهش آسیب‌های اجتماعی منعقد شد.

وی از تهیه و تولید ۸ میلیون ماسک توسط فنی‌و‌حرفه‌ای استان زنجان خبر داد و گفت: این کارگاه‌ها با کمک هلال احمر استان و گروه‌های جهادی فعال شد.

 

آماده‌سازی سند توسعه روستاها

استاندار زنجان نیز در این جلسه با اشاره به لزوم عملیاتی شدن پیشنهادات معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زنجان بیان کرد: راه‌اندازی کارگاه‌های ماسک ابتکار معاون وزیر برای حل مشکل کشور در زمان سخت کرونایی در کشور بود.

فتح‌الله حقیقی از تشکیل کمیته سند توسعه مهارت استان خبر داد و گفت: با تشکیل این کمیته اقدامات لازم در این زمینه انجام می‌شود.

وی با اشاره به آماده‌سازی سند توسعه روستاها و سند آمایش سرزمینی استان زنجان عنوان کرد: نقشه راه استان در زمینه‌های مختلف ترسیم و پروژه‌ها اجرایی می‌شود.

استاندار زنجان افزود: بزرگترین کارخانه ذوب کشور در زنجان دی‌ماه سال‌جاری افتتاح می‌شود.

نظر شما