شناسهٔ خبر: 43611662 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی

۹۰درصد از زندانیان آموزش دیده و مهارت‌آموخته تکرار جرم نداشتند

زنجان - ایرنا - معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به آمار سازمان زندان ها، ۹۰ درصد از افراد آموزش دیده و مهارت آموخته تکرار جرم نداشته اند، از این رو بازسازی موقعیت اجتماعی افراد از طریق مهارت آموزی امکان پذیر است.

صاحب‌خبر -

علی اوسط هاشمی روز چهارشنبه در جلسه شورای مهارت استان زنجان افزود: امید است این شورا در این شرایط سخت به اتخاذ رویکردها و تدابیر درست به کاهش فقر، خوداشتغالی، صیانت از عزت انسانی و صیانت از مشاغل فعلی کمک کند.

وی با بیان اینکه سه و نیم میلیون نفر در کشور در مشاغل دولتی خدمت می‌کنند، اظهار داشت: در حال حاضر ۲۱ میلیون نفر در مشاغل بخش خصوصی فعالیت دارند که این امر نشان می دهد ۵۰ درصد جهت‌گیری آموزش و پرورش باید به سمت مهارت پیش رود.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور خاطرنشان کرد: در تازه ترین مباحث جهانی اقتصاد صحبت از مهارت آموزی است که بیان می‌دارد انقلاب صنعتی پیش رو بسیار متفاوت تر از انقلاب صنعتی گذشته است که دلیل آن اتوماسیون و فناوری آی تی است.

هاشمی با اشاره به اینکه امروزه در جامعه ما هم هر فردی با استفاده از وسایل ارتباط جمعی به نحوی از دانش وفناوری روز آگاهی کسب می‌کند، تاکید کرد: آینده ما همین حال است که جهان آن را تجربه می‌کند و اگر ما آن را مد نظر قرار ندهیم دچار خزان در اقتصاد می‌شویم.

وی خاطرنشان کرد: در دنیای پیش رو ماشین و اتوماسیون جای انسان را اشتغال می‌کند و این نکته باید به طور جدی مورد توجه باشد و از دلایل اصلی که وجود انسان توانمند می خواهیم همین امر است.

هاشمی با تاکید بر اینکه جامعه نیازمند انسان دارای مهارت است، یادآور شد: برای پاسخگویی و برآوردن نیازهای روز، مهارت ضروری است، با این حال هر فرد در عالی ترین سطح مهارت هم باید بداند که تا ۵۰ سال آینده نیمی از این مهارت فاقد ارزش خواهد بود در واقع سرعت و تاثیر گذاری این انقلاب به گونه ای است که مداومت در کسب مهارت هم ضرورت است.

وی با اشاره به تجربه ای که کرونا در زمینه از میان رفتن برخی مشاغل در دنیا به همراه داشت، بیان کرد: در آینده هم بسیاری از مشاغل بر اثر اتوماسیون از بین خواهد رفت، همان طور هم که در کرونا دیدیم با مدیریت بحران مناسب بیش از یک و نیم میلیون ریزش شغلی نداشتیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه عمر بسیاری از خطوط تولید ما به پایان رسیده و شاهد مرگ برخی صنایع هستیم، تصریح کرد: اگر نظام مهارت ما به روز نباشد قادر به پاسخگویی در برابر این تحول و رقابت در دنیا نخواهیم بود.

وی تاکید کرد: اگر وزارت علوم تغییر جدی و ساختاری در خود فراهم نکند از عهده تربیت نیروی توانمند بر نمیآید، چنانچه شاهدیم بالاترین نرخ بیکاری مربوط به فارغ‌التحصیل دانشگاهی است.

هاشمی با بیان اینکه مهارت قابلیت و نبوغ افراد را نمایان می‌کند، اظهار داشت: اگر مردم و والدین دانش آموزان به این نکات مثبت آموزش های فنی و حرفه ای توجه نکنند در تربیت نیروی انسانی ماهر موفق نخواهیم بود.

این مسوول افزود: در ۲ سال آینده ۴۲ درصد مهارت ها و مشاغل موجود تغییر می کنند که این آمار برای کشورهای به روز است و ما هم که در مسیر توسعه هستیم به مراتب باید موضوع را جدی بگیریم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: دو سوم کودکانی که در سال‌های ۲۰۱۶ به بعد وارد مدرسه شدند در مشاغلی که وجود ندارد مشغول به کار خواهند شد و تنوع بسیار بالایی در شغل به وجود خواهد آمد و از این رو ملاک کار آموزش و پرورش باید بر اساس آینده پژوهی باشد.

وی تاکید کرد: یکی از رسالت های ما پیگیری این مهم است که نمی توان بدون آبنده نگریانسان‌ها را تربیت کنیم.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با تاکید بر لزوم ارزش گذاری بر مدرک فنی و حرفه ای در کارگاه های دولتی و خصوصی، تصریح کرد: در جاهایی که نیاز به مدرک جهانی است ارزش گواهینامه های فنی و حرفه ای به مراتب بالاتر از مدارک و دانش نامه های دانشگاهی است و قابل ترجمه در تمام دنیا است و برخی افراد از ویژگی های گواهینامه مهارت برای اقامت در کشوری دیگر استفاده می کنند.

این مسوول با اشاره به اینکه در ۴۰ مرکز آموزش نیروهای مسلح دوره آموزش فنی و حرفه ای راه اندازی شده است، یادآور شد: ۸۵ درصد از افراد مشمول زیر دیپلم تا دکترا فاقد مهارت هستند.

وی با تاکید بر لزوم بازنگری در سر فصل های درس های دانشگاه ها، خاطرنشان کرد: دامنه مهارت وسیع تر از حوزه کار است و با آن گفتگو، مدارا و مهارت زندگی شکل می‌گیرد.

هاشمی با اشاره به اینکه استان زنجان در مسیر پرتردد ترانزیتی قرار دارد، بیان کرد: بری رسوب رهگذران در این مسیر می توان با ایجاد دپارتمان ملی مکانیک در خودروهای سنگین و ارائه خدمات به خودروهای سنگین داخلی و خارجی در این مسیر موجب توقف رهگذران شد که این امر تبلیغی برای استان  نیز می شود.

نظر شما