شناسهٔ خبر: 43610044 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معترضان تایلندی خواستار استعفای نخست وزیر شدند

تهران - ایرنا - هزاران معترض تایلندی که تظاهرات خود را از بانکوک به شهرها و کشورهای دیگر نیز کشانده‌اند، این بار خواستار استعفای نخست وزیر و طرح تعیین جایگاه سلطنت در کشورشان شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روزنامه تایلندی "بانکوک پست"، هزاران معترض تایلندی با برگزاری تظاهرات در خیابان‌های بانکوک و چند شهر این کشور و حتی در توکیو پایتخت ژاپن؛ خواستار استعفای نخست وزیر کشورشان و نیز راه اندازی بحث علنی درباره نقش سلطنت در این کشور شدند.

این در حالی است که انتقاد از خانواده سلطنتی در تایلند ممنوع شمرده می‌شود و طبق قانون حمایت از سلطنت، ممکن است شهروندان به دلیل توهین به پادشاه یا خانواده‌اش به حبس‌های طولانی‌مدت محکوم شوند. 

تایلندی‌ها به‌رغم وجود چنین قوانینی علیه پادشاه و خانواده سلطنتی اعتراض می‌کنند.

براساس این گزارش بعد از ماه ها تظاهرات، معترضان که عمدتا شامل افراد تحصیلکرده به ویژه از رشته های علوم سیاسی و تاریخی می‌شود چند روزی است که خواهان کناره گیری "پرایوت چان او چا" که از نظامیان این کشور است، از سمت اش شدند.

اتباع تایلندی ساکن ژاپن نیز طی چند روز اخیر به نشانه حمایت از تظاهرات ضد دولتی در زادگاهشان به خیابان های توکیو آمده و در مقابل ایستگاه "شیبویا"ی توکیو تجمع کرده و دست به تظاهرات اعتراضی زدند.

عده ای از تظاهرکنندگان بنرهایی حمل می کردند که روی آن نوشته شده بود «پرایوت، برو بیرون». آنها سه انگشت خود را در حمایت از معترضان در تایلند بالا گرفته بودند. اتباع تایلندی که در ژاپن تحصیل و کار می کنند در میان شرکت کنندگان در این تجمع بودند.

یک مرد در سخنرانی خود گفت که معترضان معتقدند قانون اساسی کنونی کشورشان ناعادلانه است و باید اصلاح شود،زیرا به دستور یک نخست وزیر نظامی (پرایوت) تدوین شده است.

اعتراضات ضد دولتی مخالفان در تایلند طی چند روز اخیر حتی به پارلمان این کشور نیز کشیده شد و نمایندگان مخالف نیز این بار استعفای نخست وزیر را خواستار شدند.

البته چند بار نیز تظاهرات دیگری در بانکوک پایتخت تایلند برگزار شد و در آنها سلطنت طلبان با برگزاری تظاهرات و در دست داشتن پرچم تایلند و عکس شاه، حمایت خود را از دولت اعلام کردند.

خبرگزاری "د.پ.آ"ی آلمان نیز امروز در گزارشی از بانکوک نوشت که تظاهر کنندگان حتی به نشانه مقاومت در مقابل سفارت آلمان در این شهر نیز تجمع کردند. زیرا بسیاری از آنها که تحصیل کرده آلمان هستند و یا اقامت آن کشور اروپایی را دارند به حضور پادشاه کشورشان در ایالت "بایرن" آلمان معترضند.

آنها که برای انجام اصلاحات سیاسی در کشورشان به خیابان‌ها آمده و تظاهرات می‌کنند می‌پرسند پادشاه این کشور در بایرن آلمان چه می‌کند و چرا مدت زمان زیادی را در بایرن می‌گذراند؟

به گزارش د.پ.آ، این پرسش را نه تنها معترضین تایلندی بلکه برخی از سیاستمداران آلمانی از جمله هایکو ماس وزیر خارجه نیز طرح کردند.

ماها واجیرالونگ‌کورن، پادشاه تایلند ماه‌های زیادی از سال را در هتل مجللی در گارمیش واقع در ایالت بایرن آلمان، سپری می‌کند.

پادشاه تایلند ویلایی نیز در بایرن دارد اما اکثر اوقات خود را در شرایط کرونایی در هتل محبوب خود در گارمیش سپری می‌کند و این موضوع خشم بسیاری از مردم تایلند را برانگیخته است.

بیش از هزار معترض تایلندی از دیروز به سفارت آلمان در بانکوک مراجعه کردند و نامه‌ای را به گئورگ اشمیت سفیر آلمان تحویل داده‌ و خواستار بررسی این موضوع شدند که آیا پادشاه آنان از خاک آلمان کشورشان را اداره می‌کند؟ اداره امور کشور از خاک یک کشور خارجی می‌تواند اصل عدم مداخله را نقض کند.

در بیانیه‌ای که فعالان تایلندی دیروز در مقابل سفارت آلمان در بانکوک قرائت کردند، از دولت آلمان خواسته شده است این موضوع را هر چه سریع‌تر بررسی کنند.

به همین دلیل حتی برخی مقامات آلمانی نیز در همراهی با معترضان دولت تایلند اعتراض خود را علنی کردند. برای مثال روز گذشته هایکو ماس وزیر امور خارجه این کشور تهدید کرده است که "رفتارهای غیرقانونی در طول اقامت پادشاه تایلند در بایرن عواقبی را در پی خواهد داشت".

وزیر خارجه آلمان در اوایل اکتبر ۲۰۲۰ هم در پارلمان آلمان به صراحت گفته بود که سیاست‌های پادشاه تایلند نباید از خاک آلمان اعمال شود. او تاکید کرد "با مهمانانی که امور دولتی خود را از خاک آلمان اعمال می‌کنند" مقابله خواهد شد.
در هر صورت، در پی تداوم و تشدید اعتراضات مردم در بانکوک نخست‌وزیر این کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده و بر اساس اطلاعیه سیاسی، دولت تایلند از تاریخ ۱۵ اکتبر تجمع بیش از چهار نفر در بانکوک را قدغن اعلام کرده و حتی انتشار پیام‌های ضدحکومتی و به‌ویژه مطالب انتقادی علیه پادشاه و خاندان سلطنتی این کشور در فضای مجازی را نیز ممنوع کرد.

به هر حال، در کشوری که چند ماه است با بحران مرتبط با شیوع ویروس کرونا و با مشکلات اقتصادی بزرگی دست و پنجه نرم می‌کند، چند ماهی است که شمار زیادی از مردم با برگزاری تظاهرات در خیابان ها، دمکراسی بیشتری را خواستارند.

نظر شما