شناسهٔ خبر: 43609507 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

راه دشوار ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰

تهران- ایرنا- نشنال اینترست در گزارشی با مقایسه نظرسنجی‌های ملی در خصوص پیشتازی بایدن نسبت به ترامپ و وضعیت هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶، شرایط نامزد حزب دموکرات را در سالجاری بهتر از کلینتون توصیف و وضعیت ترامپ را دشوار ارزیابی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش چهارشنبه ایرنا به نقل از نشریه نشنال اینترست، «دونالد ترامپ» برای تضمین پیروزی در انتخابات هفته آینده، باید میخ اقتصاد را محکمتر به زمین بکوبد. زیرا گسترش کووید-۱۹ در آمریکا از اوایل ماه مارس (اسفند) همه چیز را تغییر داد. در ماه ژانویه (دی98) و پیش از شیوع ویروس کرونا همه فکر می‌کردند که رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۰ آمریکا بر سر اقتصاد و بی‌شک ترامپ برنده است. 

اما اکنون ترامپ تقریبا در تمامی نظرسنجی‌های ملی از «جو بایدن» رقیب دموکرات خود عقب است و همین امر سبب شده تا بسیاری از ناظران موقعیت کنونی ترامپ و بایدن را با انتخابات سال ۲۰۱۶ و زمانی که رقیب ترامپ، «هیلاری کلینتون» بود، مقایسه کنند. هرچند در انتخابات چهار سال پیش، پیشتازی کلینتون نسبت به ترامپ یک هفته پیش از انتخابات کاهش پیدا کرد. 

در آن زمان، پیشتازی کلینتون نسبت به ترامپ کاهش یافت و همین امر راه را برای پیروزی جمهوری خواهان در کاخ سفید هموار کرد. با این وجود، چنین چیزی در مورد بایدن صادق نیست و وی همچنان با اختلاف قابل توجهی از ترامپ جلوتر است. 

«استیون انسولابیهیر»(Stephen Ansolabehere) مدیر مرکز مطالعات سیاسی آمریکا در دانشگاه هاروارد در این خصوص گفت: ترامپ تقریبا همان راهی را رفته که در اکتبر ۲۰۱۶(آبان 1395) رفته بود. وی افزود: در سال ۲۰۱۶ شمار رای دهندگان بلاتکلیف و کسانی که نه گرایش خاصی به دموکرات‌ها و نه جمهوری خواهان داشتند، زیاد بود و ترامپ در آن زمان نسبت به کلینتون عملکرد بهتری در جذب آرای این افراد داشت.  

از سوی دیگر، اگرچه پس از انتشار اخبار بده بستان روس‌ها با «هانتر بایدن» پسر این نامزد حزب دموکرات کمی از محبوبیت بایدن کاسته شده اما این اخبار به‌اندازه خبرهایی که ۱۱ روز پیش از انتخابات اکتبر ۲۰۱۶ در کاهش محبوبیت کلینتون موثر بود، تاثیر نداشت. 

چهار سال پیش «جیمز کومی» مدیر پیشین اف بی‌آی اعلام کرد که در حال بررسی ایمیل‌های لپ تاپ «آنتونی وینر» دستیار کلینتون است که به طور بالقوه مربوط به استفاده هیلاری کلینتون از یک سرور خصوصی برای ارسال ایمیل بود. 

اما در شرایط کنونی وضعیت متفاوت است. در حال حاضر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که در ایالت‌های کلیدی همچون ویسکانسین، میشیگان، پنسیلوانیا، کارولینای شمالی، فلوریدا و آریزونا بایدن با اختلاف ۳. ۸ درصدی پیشتاز است، در حالی که کلینتون در این مرحله از رقابت‌ها با اختلاف ۲.۸ درصدی نسبت به ترامپ جلوتر بود. 

این معاون رییس جمهوری پیشین آمریکا در ایالت‌های دیگر همچون فلوریدا، پنسیلوانیا، کارولینای شمالی و آریزونا در وضعیت بهتری نسبت به کلینتون در سال ۲۰۱۶ قرار دارد. مطلوبیت بایدن به وضوح در سال ۲۰۲۰ از کلینتون در سال ۲۰۱۶ بالاتر است. در سال ۲۰۱۶ کسانی که هر دو کاندیدای ریاست جمهوری را دوست نداشتند تمایل به حمایت از ترامپ داشتند و یا اصلا رای ندادند، در حالی که امسال رای دهندگان از همان قشر تمایل به حمایت از بایدن دارند. 

اما پیروزی غیرمنتظره ترامپ در برابر کلینتون در انتخابات ۲۰۱۶، دموکرات‌ها را در اعتماد به نظرسنجی‌های عمومی انتخابات محتاط می‌کند. با این حال نظرسنجی‌ها می‌گوید که در چند هفته گذشته در مقایسه با آنچه در سال ۲۰۱۶ اتفاق افتاد هیچ حرکت قابل توجهی به نفع ترامپ صورت نگرفته است. 

انتخابات بحث برانگیز ۲۰۲۰ آمریکا در تاریخ ۳ نوامبر (۱۳ آبان) میان ترامپ و بایدن برگزار می‌شود.  

نظر شما