شناسهٔ خبر: 43607368 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

در نشست علنی امروز صورت گرفت

مخالفت نمایندگان با تغییر نحوه بررسی طرح ها و لوایح در صحن علنی مجلس

نمایندگان مردم در خانه ملت با کلیات طرح اصلاح آیین نامه داخلی درخصوص تغییر نحوه بررسی طرح ها و لوایح در صحن علنی مجلس مخالفت کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه 7 آبان) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از آئین نامه داخلی مجلس، با کلیات این طرح را با 111 رأی موافق، 113 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 245 نماینده حاضر در صحن مخالفت کردند.

سمیه محمودی  سخنگوی کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس در تشریح کمیسیون متبوعش درخصوص این طرح گفت: این طرح با حضور صاحب نظران، طراحان و کارشناسان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در جلسه روز سه شنبه 18 شهریور ماه سال جاری با اصلاحاتی در متن با اکثریت آرا به تصویب رسید که اکنون گزارش آن برای اجرای ماده 143 قانون آیین نامه داخلی به مجلس تقدیم می شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: با توجه به اینکه تغییر رویه موجود در اداره مجلس یکی از دغدغه های اصلی در جلسات مختلف صحن علنی و کمیسیون ها بود که کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس طی بررسی های خود 10 بسته پیشنهادی را تهیه و اکنون توسط کارگروه های مختلف مورد بررسی قرار داده است.

وی ادامه داد: اولین بسته آن درباره تغییر در روند بررسی طرح ها و لوایح در مجلس است تا با کیفی سازی قوانین در زمان بررسی ها صرفه جویی شده و بیشتر کار مجلس، کمیسیون محور شود.

محمودی بیان کرد: در آیین نامه فعلی مجلس اصل بر یک شوری بودن طرح ها و لوایح است و براساس تشخیص هیات رئیسه مجلس، دوشوری می شود ؛ مانند طرح جهش تولید، تامین کالاهای اساسی یا استخدام نیروهای نهضتی که بعد از رأی نمایندگان در صحن علنی به کمیسیون ها ارسال و بررسی می شود ولی در اصلاح انجام شده اصل بر دو شوری بودن طرح ها و لوایح است و بر این اساس کارها به صورت کاملا کارشناسی مورد بررسی قرار می گیرد.

سخنگوی کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس اظهار کرد: در ماده 149 قانون آیین نامه داخلی مجلس رسیدگی به طرح ها و لوایح به ترتیب براساس کلیات و جزئیات ذکر شده که براساس همین ماده ابتدا پیشنهادات چاپ شده نمایندگان در صحن مورد بررسی قرار گرفته و سپس گزارش کمیسیون درباره آن طرح یا لایحه بررسی می شود که با این اصلاح ابتدا گزارش کمیسیون به دلیل داشتن پشتوانه کار کارشناسی مطرح و در صورت عدم تصویب، پیشنهادات نمایندگان مطرح می شود.  

علیرضا سلیمی در مخالفت با کلیات طرح مذکور گفت: قرار بود کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس 10 بسته پیشنهادی درباره تغییر آیین نامه داخلی نسبت به اولویت بندی شفافیت، نظارت بر رفتار نمایندگان، ساماندهی رفتاری هیات رئیسه و... ارائه کند، اما با این طرح ارائه شده تنها نمایندگان مجلس مدیریت می شوند.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس یازدهم تاکید کرد: نباید با ابزارهای قانونی دهان نمایندگان بسته شود، براساس طرح ارائه شده، نمایندگان باید پیشنهادات خود را در کمیسیون های تخصصی ارائه کنند که این کمیسیون ها به تبع به دلیل ارتباط با وزارتخانه های مربوطه، بیشتر تحت تاثیر نظرات آنها قرار گرفته و دیگر پیشنهادات نمایندگان رأی نخواهد آورد، بنابراین نمایندگان به کلیات این طرح رأی ندهند.

کمال علی‌پور هم در مخالفت با این طرح ضمن اشاره به اصل 85 قانون اساسی که نمایندگی را قائل به شخص دانسته و آن را قابل واگذاری نمی داند، گفت: نمایندگان بعد از تصویب کلیات این طرح گلایه نکنید که چرا در فلان موضوع دخیل نیستیم، زیرا شما با تصویب این طرح تمام اختیارات خود را در برخی موارد به کمیسیون ها ارجاع می دهید.

نماینده مردم قائم شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی افزود: کمیسیون محور و کارشناسی شدن طرح ها اقدام درستی است، اما با این طرح نمایندگان دیگر حق ندارد در صحن علنی پیشنهادات خود را مطرح کنند و اینگونه اختیارات نمایندگان حذف می شود و طی چند ماه آینده در بحث بررسی بودجه با تصویب این طرح دیگر نمی توانیم برای حوزه انتخابیه خود پیشنهاداتی را مطرح کرده و به چه کنم چه کنم خواهیم افتاد.

احمد امیرآبادی فراهانی نیز در مخالفت با کلیات طرح اصلاح آیین نامه داخلی مجلس گفت: ما به دنبال قوی تر کردن مجلس هستیم و نه به دنبال کاهش اختیارات نمایندگان در صحن علنی، و با تصویب این طرح عملاً اختیارات نمایندگان در صحن مجلس کم خواهد شد.

نماینده مردم قم در مجلس یازدهم ادامه داد: نمایندگان مجلس تریبون صدای ملت هستند و  نباید اجازه داد صدای آنها در مجلس کم شود و با تصویب طرح کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس جلوی نقدها و اظهارات نمایندگان در مجلس گرفته می شود. برای گذر طرح ها و لوایح از کمیسیون ها و کارآمد کردن آنها، راه دیگری نیاز است که ما از آقای بحرینی می خواهیم این طرح را در کمیسیون بار دیگر بررسی و اصلاح کنند.

وی تاکید کرد: دیگر نمایندگان مانند آقایان حاجی دلیگانی و موسوی لارگانی نیز جزو مخالفان این طرح هستند، زیرا می خواهیم صدای نمایندگان یبشتر شنیده شود.

رحیم زارع نماینده موافق کلیات طرح مذکور گفت: اگر می خواهیم قوانین مصوب مجلس ضمانت اجرایی داشته باشند، باید از افراد متخصص استفاده کرده و طرح ها و لوایح را از مسیر کمیسیون ها بگذرانیم، زیرا گاهی اوقات در صحن علنی مجلس حرف های غیرکارشناسی مطرح و تصویب می شود که در مسیر اصلی قانون خلل هایی را وارد می کند.

نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما باید به فکر کیفی سازی قوانین و اولویت های مردم باشیم، هنوز در فضای کسب و کار و مسائل مربوط به معیشت و اشتغال خلل های قانونی داریم و حتی برخی طرح های ارائه شده در مجلس ناپخته بود و ضمانت اجرایی  ندارد، بنابراین با طرح پیشنهادی کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس به جای فرد محوری، کمیسیون محوری در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

محمدرضا پورابراهیمی نیز به عنوان نماینده موافق دیگر این طرح با بیان اینکه قرار بود با تغییر آیین نامه مجلس کارآمد تر شود، گفت، با تصویب کلیات این طرح حقی از نماینده تضییع نخواهد شد، بلکه نمایندگان می توانند با حضور در کمیسیون های تخصصی پیشنهادات خود را مطرح و مورد بررسی قرار دهند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: گاهی اوقات در میانه یک موضوع تخصصی در صحن علنی مجلس پیشنهادی مطرح می شود که به طور کلی مسیر قانون را عوض کرده و کارآمدی آن را از بین می برد ، 95 درصد پیشنهادات مطرح شده در صحن علنی در جریان بررسی طرح ها و لوایح تصویب نمی شوند و تنها اینگونه میلیاردها تومان هزینه و زمان از مجلس را هدر می دهند. بنابراین باتصویب کلیات این طرح، مجلس کارآمدتر خواهد شد.

وی تصریح کرد: حدود 350 تا 400 طرح توسط هیات رئیسه مجلس اعلام وصول شده که حتی شاید برخی از آنها برای کشور مفید باشد، اما این طرح ها باید در کمیسیون ها بررسی و اولویت بندی شود.

مجتبی یوسفی به عنوان موافق بعدی طرح اصلاح آیین نامه داخلی مجلس ضمن تاکید بر اینکه هیچ کسی نمی خواهد اختیارات نمایندگان را کاهش دهد، گفت: بنده شهادت می دهم همه نمایندگان به دنبال حل مشکلات مردم در زمینه اقتصاد و فرهنگ هستند، اما خروجی 6 ماهه کار مجلس یازدهم تاکنون چه بوده است؟

نماینده مردم اهواز در مجلس یازدهم تصریح کرد: تاکنون بیشتر مصوبات چندین بار در مسیر مجلس و شورای نگهبان در رفت و برگشت بوده، در صورتی که اگر مصوبات در کمیسیون ها به صورت تخصصی بررسی می شد، دیگر چنین سرانجامی پیدا نمی کرد. قطعا در فرصت 3 تا 5 دقیقه در صحن علنی نمی توان درباره یک موضوع مهم پیشنهادی را مطرح و مورد بررسی قرار داد، در صورتی که این پیشنهادات با ارائه در کمیسیون های تخصصی می تواند مورد بررسی قرار گیرد.

حسین حسین زاده بحرینی در تشریح و پاسخ به انتقادات نمایندگان نسبت به طرح اصلاح قانون آیین نامه داخلی مجلس گفت: براساس این طرح نمایندگان فرصت دارند تا با حضور در کمیسیون های تخصصی پیشنهادات خود را مطرح کنند و این حق از آنها گرفته نشده است. ما تنها این موضوع را کمی نظام مند کرده ایم.

رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس تاکید کرد: متاسفانه اکنون در حالی که گزارش یک کمیسیون درباره یک طرح یا لایحه در صحن علنی ارائه می شود، اما به دلیل وجود یک پیشنهاد بررسی نشده و تصویب آن، این گزارش از دستور کار خارج می شود، در صورتی که با اصلاح این روند حتی پیشنهادات مصوب نشده نمایندگان در کمیسیون های تخصصی هم ضمیمه گزارش کمیسیون شده و در صحن علنی مجلس بعد از گزارش کمیسیون مطرح می شود./

پایان پیام

نظر شما