شناسهٔ خبر: 43606832 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

لیگ قهرمانان اروپا؛ زنیت بدون سردار رودرروی دورتموند قرار می‌گیرد

یووه و بارسا به‌دنبال فرار از بحران

یووه و بارسا فصل را با مربیان جدیدی آغاز کرده‌اند که تلاش دارند نشان دهند شایسته این سمت هستند. دیدار امشب دویستمین بازی یووه در تاریخ لیگ قهرمانان است و اگر بتواند در این مسابقه پیروز شود، نخستین تیم ایتالیایی خواهد بود که به رکورد 100 برد در این تورنمنت می‌رسد. با این‌حال کسب این رکورد برابر تیمی همچون بارسا بسیار دشوار خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان»، تورین امشب میزبان حساس‌ترین دیدار این هفته لیگ قهرمانان اروپا خواهد بود. جدال یوونتوس و بارسلونا قرار بود رویارویی دوباره کریس رونالدو و لیونل مسی باشد اما با ابتلای ستاره پرتغالی به کرونا بعید است او امشب بتواند تیمش را در این دیدار مهم همراهی کند. دیگر دیدار حساس و مهم هفته دوم این تورنمنت را منچستریونایتد و لایپزیگ برگزار خواهند کرد.
 
تردید درباره رونالدو

بارسا در هفته‌های اخیر اتفاقات عجیب و حواشی زیادی را تجربه کرده است؛ از شکست تحقیرآمیز برابر بایرن تا درخواست مسی برای جدایی و آخرین آن هم شکست 3 بر یک خانگی در ال‌کلاسیکو بود که سبب شد تیم کومان نتواند از بحران اخیر خارج شود. آخرین رویارویی دو تیم به فینال همین تورنمنت در سال 2015 برمی‌گردد که آبی‌واناری‌ها با برتری در آن دیدار قهرمان اروپا شدند. کرونا باعث شد انتظار هواداران برای دیدن جدال مسی و رونالدو احتمالا تا دیدار برگشت در نوکمپ ادامه داشته باشد، چراکه قرار بود روز گذشته پاسخ تست مجدد این ستاره پرتغالی اعلام شود اما تا آخرین ساعات مشخص نبود که آیا او قادر به‌همراهی تیمش در این مسابقه خواهد بود یا نه. او از حدود دوهفته پیش در قرنطینه به‌سر می‌برد اما پنجشنبه گذشته پاسخ تست دوم او هم مثبت شد تا تردیدها درباره حضور او در این مسابقه افزایش یابد.

هر دو تیم فصل را با مربیان جدیدی آغاز کرده‌اند که تلاش دارند نشان دهند شایسته این سمت هستند. دیدار امشب دویستمین بازی یووه در تاریخ لیگ قهرمانان است و اگر بتواند در این مسابقه پیروز شود، نخستین تیم ایتالیایی خواهد بود که به رکورد 100 برد در این تورنمنت می‌رسد. با این‌حال کسب این رکورد برابر تیمی همچون بارسا بسیار دشوار خواهد بود.

اندره‌آ پیرلو خاطره خوبی از رویارویی با کاتالان‌ها ندارد و آخرین بازی او با لباس یووه همان دیدار فینال 2015 بود که با شکست تیمش همراه شد. هافبک خلاق سال‌های گذشته حالا به‌عنوان سرمربی هدایت تیمش را در این مسابقه برعهده خواهد داشت. حضور او روی نیمکت یووه نیز ناگهانی و دور از انتظار بود. پیرلو که تنها چندروز بود هدایت تیم زیر 23 سال باشگاه را برعهده گرفته بود ناگهان به‌عنوان جانشین مائوریتسیو ساری معرفی شد و درطول این مدت هم نتایج تیمش نتوانسته چندان رضایت‌بخش باشد.

تیم او که برای کسب دهمین اسکودتوی پیاپی تلاش می‌کند در 5 هفته ابتدایی لیگ تنها 2 برد داشته (که البته یکی از آنها به‌دلیل عدم حضور ناپولی در زمین و با حکم کمیته انضباطی بوده است) و در رتبه پنجم جدول قرار دارد. ادامه این روند می‌تواند جایگاه پیرلو را به‌خطر بیندازد و باعث برکناری او شود. بیانکونری در دیدار این هفته نیز به لطف گل دقیقه 77 دژان کولوسفسکی از شکست گریخت و برابر ورونا به‌تساوی رسید. آنها البته در لیگ قهرمانان شروع خوبی داشتند و در زمین دینامو کی‌یف با 2 گل به برتری رسیدند اما رقیب اصلی آنها در این گروه بارسا خواهد بود که با توجه به وضعیت 2 تیم دیگر، جدال امشب می‌تواند تکلیف سرگروهی را مشخص کند.

غرق در بحران

یووه درمجموع در دیدارهای خانگی خود در لیگ قهرمانان آمار خوبی دارد و از 42 بازی خود تنها 4شکست را تجربه کرده که البته 3 مورد آن در 10 بازی اخیر این تیم بوده است. شاید این بهترین فرصت برای بانوی پیر باشد تا با استفاده از شرایط نه‌چندان خوب بارسا، انتقام شکست 5 سال پیش را از آنها بگیرد.

رونالد کومان با بارسا شروع خوبی داشت و در 2 بازی اول خود 7 گل زد تا هواداران به آینده تیم امیدوار شوند اما در ادامه باز هم تیم دچار مشکل شد. عدم حمایت بازیکنان از درخواست باشگاه برای کم کردن دستمزدها به‌دلیل بحران کرونا و همچنین وضعیت نامشخص آینده مدیران باشگاه تیم را به حاشیه برد و حاصل آن تساوی مقابل سویا و 2 شکست پیاپی مقابل ختافه و رئال‌مادرید بود. ال‌کلاسیکو می‌توانست کومان و تیمش را از شرایط فعلی خارج کند اما باوجود نمایش خوب تیم او، اشتباهات داوری سبب شد درنهایت بازنده این دیدار شوند. قرار گرفتن در رده دوازدهم جدول برای بارسا اتفاقی عجیب محسوب می‌شود و به‌همین دلیل به کسب امتیاز در دیدار امشب نیاز دارند.

برتری در هفته نخست برابر فرانس واروش مجارستان قابل پیش‌بینی بود اما آزمون اصلی برای این مربی هلندی در مسابقه امشب در تورین خواهد بود. بارسا هیچ‌گاه نتوانسته یووه را در زمینش شکست دهد و امشب ‌انگیزه زیادی برای شکستن این طلسم دارند. آمار ضعیف آنها در دیدارهای خارج از خانه در لیگ قهرمانان که شامل 6 برد در 17بازی اخیر است نشان می‌دهد که آنها خارج از نوکمپ زهر لازم برای غلبه بر حریفان را ندارند.

یووه در دیدار امشب جورجو کیلینی، الکس ساندرو و ماتیس دلیخت را به‌دلیل مصدومیت در اختیار ندارد و به‌همین دلیل خط دفاعی این تیم می‌تواند آسیب‌پذیر باشد. در ترکیب بارسا هم جرارد پیکه به‌دلیل اخراج در بازی قبل محروم است و با توجه به مصدومیت اومتیتی، احتمالا کومان از زوج آراخو و لنگله در خط دفاعی استفاده خواهد کرد. فیلیپه کوتینیو نیز پس از آسیب‌دیدگی در ال‌کلاسیکو، مصاف امشب را از دست خواهد داد. در دیگر دیدار این گروه، فرانس واروش در مجارستان میزبان دینامو کی‌یف اوکران است.
 
جدال جذاب اولدترافورد

در گروه H مسابقات نیز امشب در اولدترافورد، منچستریونایتد میزبان لایپزیگ آلمان خواهد بود. شاگردان سولشر پس از برتری برابر پاری‌سن ژرمن در دیدار نخست، با روحیه خوبی مهیای این دیدار خانگی می‌شوند. این مربی نروژی در هفته‌های ابتدایی فصل با انتقادات زیادی روبه‌رو شد و شکست 6 بر یک برابر تاتنهام باعث تقویت شایعه اخراجش از این تیم شد. با این حال تیم او در چند هفته اخیر دیدارهای سختی را پیش‌رو دارد که می‌تواند در آینده سولشر تاثیرگذار باشد. یونایتد فعلا از جدال با پاری‌سن ژرمن و چلسی توانسته یک برد و یک تساوی به دست آورد و کسب نتیجه در مصاف امشب و سپس برابر آرسنال می‌تواند ابقای سولشر را تضمین کند.

تیم او برابر چلسی هم می‌توانست تیم پیروز میدان لقب بگیرد اما درخشش ادوارد مندی، گلر جدید آبی‌ها مانع گلزنی بازیکنان یونایتد شد. 2 تیم 3 امتیازی گروه امشب جدال سختی برای صدرنشینی خواهند داشت و یونایتد درصورت برتری در این دیدار کار راحت‌تری در دیدارهای برگشت خواهد داشت.

با این حال تیم جولیان ناگلزمن را نمی‌توان دست‌کم گرفت. آنها فصل پیش تا نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان پیش رفتند و درنهایت این پاری‌سن ژرمن بود که مانع از تاریخ‌سازی این تیم آلمانی شد. آنها در این فصل نیز شروع خوبی داشته‌اند و با 6 برد در 7 بازی اخیرشان صدرنشین بوندس‌لیگا هستند. لایپزیک پس از برتری 2 بر صفر برابر استانبول ‌باشاک‌شهر ترکیه در هفته نخست، در لیگ نیز هرتابرلین را از پیش رو برداشت و با آمادگی بالایی راهی انگلیس شده تا به‌مصاف یونایتد برود. این نخستین رویارویی دو تیم است و جالب اینکه در زمان آخرین قهرمانی یونایتد در اروپا در سال 2008، تیم آلمانی هنوز تاسیس نشده بود.

اریک بایی، جسی لینگارد و فیل جونز مصدومان تیم انگلیسی در این مسابقه هستند و باید دید آیا سولشر در این مسابقه همچون دیدارهای اخیر دونی فن‌دبیک و پل پوگبا را نیمکت‌نشین خواهد کرد یا تغییراتی در خط میانی تیمش ایجاد می‌کند. پاری‌سن ژرمن، دیگر تیم مدعی این گروه نیز امشب در استانبول میهمان باشاک‌شهیر است و به‌نظر نمی‌رسد کار سختی برای برتری برابر این تیم داشته باشد.
 
بدون سردار برابر زنبورها

زنیت سن‌پترزبورگ نیز امشب در غیاب سردار آزمون راهی آلمان می‌شود تا مصافی حساس را برابر دورتموند آماده برگزار کند. ستاره ایرانی زنیت در روزهای اخیر به‌دلیل بیماری و کسالت خانه‌نشین شده و باشگاه اعلام کرده تا زمان مشخص شدن نتیجه تست کرونایش در قرنطینه خواهد ماند. به این ترتیب او مسابقه امشب را همانند دیدار ابتدای هفته تیمش برابر رابین کازان که با شکست زنیت همراه بود، از دست خواهد داد.

هر 2 تیم دیدار نخست خود را ناباورانه واگذار کردند. دورتموند برابر لاتزو تن به شکست 3 بر یک داد و زنیت هم در خانه مغلوب بروژ شد. شاگردان سرگئی سماک برخلاف 2 فصل اخیر، قدرت بلامنازع لیگ روسیه نیستند و به‌نظر می‌رسد خستگی ناشی از فشردگی بازی‌ها باعث شده آنها فعلا پشت سر دو تیم شهر مسکو یعنی اسپارتاک و زسکا در رتبه سوم قرار گیرند. غیبت آزمون و افت آرتم زیوبا نیز باعث شده این تیم در خط حمله قدرت قبل را نداشته باشد. در سوی مقابل دورتموند برای نخستین‌بار از سال 1958 در 4دیدار خارج از خانه خود در اروپا شکست خورده که آمار بسیار بدی برای لوسین فاوره به‌شمار می‌رود. با این‌حال زردها با اتکا به قدرت بالای ستاره‌های تهاجمی خود امید زیادی به کسب 3 امتیاز دیدار امشب خواهند داشت. در دیگر دیدار این گروه، لاتزیو در بلژیک به‌مصاف بروژ خواهند رفت.

در گروه E نیز چلسی در زمین کراسنودار به مصاف این تیم می‌رود و سویا نیز میزبان رن فرانسه خواهد بود.

 *‌نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار

نظر شما