شناسهٔ خبر: 43606309 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

دبیر هیئت مدیره و عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور:

نگذارید کارد به استخوان پرستاران برسد

صاحب‌خبر - دکتر احمدرضا یزدان نیک در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه پرستاری حرفه ای است که در شرایط سخت بیماری با مردم سر و کار دارد، اظهار کرد: در همه گیری کرونا پرستاران شرایط بسیار سختی پیدا کرده اند، این درحالی است که مشکلاتی همچون کمبود نیرو، مطالبات مالی و معوقات، اجرا نشدن تعرفه های پرستاری و فوق العاده ویژه ای که به بسیاری از کارمندان تعلق می گیرد مشکلاتی نیست که در چند ماه اخیر به وجود آمده باشد و پیش از این نیز وجود داشته است.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از پرستاران نیروهای شرکتی پرستاران تبصره ای هستند که سالیان سال تبدیل وضعیت نشده و امنیت شغلی ندارند، تصریح کرد: در این هشت ماه اخیر در بحران کرونا مشکلات پرستاران بیشتر شده و کمبود نیرو به شدت احساس می شود.
دبیر هیئت مدیره و عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور با بیان اینکه در حال حاضر تعداد بیماران بد حال کووید۱۹ و تخت های اشغال شده بیمارستان ها افزایش یافته است، گفت: در این موج سوم کرونا فشار زیادی به پرستاران وارد شده، این درحالی است که پرستاران حدود ۸ ماه است در شرایط بحرانی هستند و باید برای حفاظت از خود و خانواده هایشان ماسک بزنند و لباس های مخصوصی بپوشند که تحمل این شرایط کار آسانی نیست.
عادی شدن، بلایی که گریبان گیر یک جامعه می شود
معاون آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان عادی شدن را بلایی دانست که در همه پدیده ها ممکن است گریبان گیر یک جامعه شود و به دنبال آن حساسیت ها از بین برود و ادامه داد: در اوایل همه گیری کرونا مردم اصول بهداشتی را بیشتر رعایت می کردند، هنگام ورود به منزل لباس های خود را جداگانه در محلی قرار می دادند و هر آنچه خرید کرده بودند ضدعفونی می کردند، درحالی که این شرایط به مرور برای مردم عادی و حساسیت ها کم شد، تاجایی که گفته می شود در حال حاضر میزان رعایت اصول پیشگیری از کرونا مانند زدن ماسک و حفاظت فردی به زیر ۵۰ رسیده است.
وی با بیان اینکه با بحران کرونا جامعه نسبت به اهمیت و نقش پرستاران آگاه شد و ایثارگری های آن ها را از نزدیک حس کرد، افزود: متاسفانه گذشت زمان شامل این موضوع هم شد و عادی شدن بحران کرونا، اهمیت و احترامی که مردم برای وظیفه خطیر پرستاران در جبهه مقابله با کرونا قائل بودند کمرنگ تر کرد.
وقتی پرستاران همزمان در معرض بیماری و خشونت مردم قرار می گیرند
یزدان نیک با تاکید بر اینکه پرستاران در خط اول ارائه خدمت و نیز رویاروی با بیماران کووید۱۹ قرار دارند، خاطرنشان کرد: پرستاران در معرض اعتراض، خشم، عصبانیت و ناراحتی مردم قرار دارند و چه بسا ممکن است آسیب ببیند. متاسفانه پرستاران جدا از سختی کار و خطرات بیماری، در معرض خشونت کلامی و فیزیکی مردم نیز قرار می گیرند.
وی از مردم درخواست کرد که شرایط پرستاران را درک کنند و توضیح داد: پرستاران قشر بسیار زحمت کشی هستند که نهایت تلاش خود را برای کمک به بیماران به کار می گیرند، حال گاهی این زحمت نتیجه نمی دهد اما این موضوع نباید باعث شود خشم و ناراحتی خود را بر سر کادر درمان خالی کنیم.
دبیر هیئت مدیره و عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور ادامه داد: در کنار تمام سختی های این حرفه، متاسفانه زحمات و سختی هایی که پرستاران تحمل می کنند، آنگونه که شایسته است دیده نمی شوند و حتی حقوق یا پاداشی که برای آن ها در نظر گرفته شده در عمل هیچ است و همین موضوع موجب دلسردی، ناامیدی و بی انگیزه شدن پرستاران می شود.
وی با یادآوری اوایل شیوع همه گیری کرونا که بیشتر پرستاران به منزل نمی رفتند و حتی فرزندان خود را از ترس احتمال سرایت بیماری نمی دیدند، تصریح کرد: بعد از گذشت ۴، ۵ ماه مبلغی حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به عنوان پاداش کرونا به پرستاران تعلق گرفت که به هیچ عنوان با سختی هایی که در این مدت متحمل شدند قابل مقایسه نیست و این درحالی است که برخی از نیروهای ستادی که در این مدت یک کار اداری انجام داده اند پاداش۷ تا ۸ برابر بیشتر از یک پرستار دریافت کرده اند.
معاون آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در این شرایط با وجود افزایش سختی و فشار کار، تعداد زیادی از پرستاران کرونا مثبت شده و در شرایط نامناسبی از نظر جسمی و روحی قرار گرفته اند، گفت: به علت کمبود شدید نیرو بسیاری از پرستاران نتوانستند مدت زمان قانونی ۱۴ روز قرنطینه کرونا را طی کنند و مجبور شدند اندکی پس از بهبودی به سر کار خود برگشته و به بیماران ارائه خدمت کنند.
فرسودگی شغلی بسیاری از پرستاران
یزدان نیک به عوارض طولانی مدت بیماری مانند خستگی زودرس، درد عضلانی، افسردگی و ... اشاره و اظهار کرد: این مسائل فشار زیادی به سیستم پرستاری کشور وارد است که قطعا در طولانی مدت مشکل ساز می شود؛ همانگونه که در حال حاضر نیز بسیاری از پرستاران از نظر جسمی و روحی به فرسودگی شغلی رسیده اند که خود در کیفیت ارائه خدمات تاثیر می گذارد.
وی با اشاره به اینکه پرستاری جزو مشاغل سخت و پرخطر محسوب می شود که برای اینگونه مشاغل مزایایی در نظر گرفته می شود، تصریح کرد: متاسفانه این قوانین برای پرستاران اجرا نمی شود. برای مثال یکی از بندهای این قانون، بازنشستگی پیش از موعد است، به طوری که فرد با ۲۵سال سابقه، باید بازنشسته شود، اما به علت کمبود نیرو این قانون اجرا نمی شود.
به گفته یزدان نیک، یک پرستار نمی تواند ۳۰ سال کار کند و بیشتر پرستاران وقتی به ۲۰ سال سابقه کار می رسند، دچار انواع بیماری های جسمی مانند دردهای اسکلتی-عضلانی و حتی بیماری های روحی می شوند که متاسفانه این مسائل در نظر گرفته نمی شود.
پرستاران اهل تجمع و اعتراض گسترده نیستند
دبیر هیئت مدیره و عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور با اشاره به اینکه پرستاران قشر نجیبی هستند که در بدترین شرایط، با کمترین انتظارات کار می کنند و اهل تجمع و اعتراضات گسترده نیستند، گفت: در سخت ترین شرایط پرستاران با نوشته یک نامه درخواست خود را مطرح می کنند، بنابراین از مسئولان مربوطه انتظار می رود همان لحظه که نامه ای نوشته می شود به آن توجه کنند و پاسخ خواسته های پرستاران را به بعد موکول نکنند، چراکه می تواند منجر به اعتراض و حتی سوء استفاده عده ای دیگر در جریان این اعتراضات شود.
نگذارید این سنگر فرو بریزد
یزدان نیک در ادامه از مسئولان خواست تا صدای پرستاران و مطالبات آن ها را بشنوند و افزود: اجازه ندهید کارد به استخوان پرستاران برسد. در این شرایط حساس که تمام چشم امید جامعه به پرستاران است، اگر این سنگر فرو بریزد عملا هیچ سنگری برای مقابله با بیماری وجود ندارد و اگر مسئولان به فکر چاره نباشند ممکن است عواقب بسیار بدی به دنبال داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه گاهی مواقع برای پاسخ به برخی از مطالبات براساس قانون باید دستور مراجع بالاتر مثل وزارت خانه یا حتی سازمان برنامه و بودجه باشد تا درباره موضوعی تصمیم گیری کنند و مداخلات لازم انجام شود، گفت: به نظر من در برخی موارد دانشگاه ها رأسا می توانند ورود کرده و مشکل را مدیریت کنند، مثل مدیریت عادلانه پرداخت در کارانه ها که اختلاف های بسیار زیادی بین پرستاران و سایر کارکنان وجود دارد.
مبلغ امسال کارانه به جای افزایش، کاهش یافت
معاون آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اعلام اینکه مبلغ کارانه به جای افزایش، در مقایسه با سال گذشته حتی کمتر شده است، افزود: در حالی که با بحران کرونا وظایف پرستاران بیشتر و سخت تر شده، متاسفانه هنوز برخی مسئولان شرایط اقتصادی پرستارن را درک نمی کنند؛ دریافتی پرستاران در این شرایط گرانی و تورم اقتصادی اصلا قابل توجیه نیست، به طوری که برخی از آن ها با وجود اینکه دو شیفت کار می کنند باز هم از عهده مخارج زندگی بر نمی آیند.
آسان شدن شرایط مهاجرت پرستاران
یزدان نیک با اشاره به اینکه موضوع مهاجرت پرستاران پیش از این هم مطرح بوده است، گفت: به لحاظ جذابیتی که این شغل در خارج از کشور دارد عده زیادی خواهان مهاجرت هستند تا از این فرصت شغلی خوب استفاده کنند، این درحالی است که هم اکنون به علت همه گیری کرونا نیاز کشورها از جمله کشور خودمان به نیروی پرستاری بیشتر شده، با این تفاوت که کشورهای خارجی تسهیلات زیادی برای پرستاران در نظر گرفته اند.
وی با اشاره به اینکه اکنون پرداختی ها و تسهیلات برای پرستاران در خارج از کشور بیشتر شده و از طرفی کشورهای توسعه یافته شرایط را برای مهاجرت این نیروی کار تسهیل کرده اند، خاطرنشان کرد: بعید نیست موجی برای مهاجرت پرستاران ایجاد شود و لازمه جلوگیری از این اتفاق افزایش جذابیت های این شغل در داخل کشور برای پرستاران است.
دبیر هیئت مدیره و عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور به میزان دریافتی پرستاران در کشورهای توسعه یافته اشاره و خاطرنشان کرد: وقتی در یک کشور توسعه یافته پرستار ۴ هزار دلار دریافتی دارد و با ۲ هزار دلار می تواند زندگی خود را اداره کند چطور می توان او را توجیه کرد که اینجا با حقوق ۴ میلیون تومان در ماه زندگی کند!؟ اگرچه بسیاری از زحمت کشان حرفه پرستاری از نظر اخلاقی و انسانی ترجیح دهند به کشور و مردم خودشان خدمت کنند، اما این موضوع نباید باعث نادیده گرفته شدن مسائل و مشکلات این حرفه شود.

نظر شما