شناسهٔ خبر: 43605454 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

با رأی نمایندگان؛

مجلس با کلیات اصلاح آیین‌نامه داخلی مخالفت کرد

زهرا علیدادی

نمایندگان با کلیات طرح اصلاح موادی از آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی مخالفت کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون آئین نامه داخلی در مورد طرح اصلاح موادی از آئین نامه داخلی مجلس در دستور کار قرار گرفت که وکلای ملت با کلیات آن با ۱۱۱ رأی موافق، ۱۱۳ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۵ نماینده حاضر در جلسه مخالفت کردند.

سلیمی: نباید اختیارات نمایندگان از آنان گرفته شود

حجت الاسلام علیرضا سلیمی در مخالفت با این طرح، گفت: مفاد طرح اصلاح موادی از آئین نامه داخلی مجلس، مدیریت نمایندگان را نشانه گرفته است در حالی که در این طرح باید مدیریت صحن علنی مجلس شورای اسلامی مورد توجه قرار می‌گرفت.

وی با تاکید بر اینکه ما به دنبال آن نبودیم که با طرح اصلاح موادی از آئین نامه داخلی مجلس، نمایندگان را مدیریت کنیم، اظهار داشت: با این رویه قطعاً به سمتی می‌رویم که تابع بی چون و چرای دولت باشیم و ما نباید جلوی آزادی بیان نمایندگان را بگیریم.

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قرار بر این بود که ما در طرح مذکور، اختیارات هیئت رئیسه را ساماندهی کنیم نه اینکه اختیارات نمایندگان از آنان گرفته شود.

امیرآبادی فراهانی: ما به دنبال این هستیم تا صدای نمایندگان بیشتر در صحن شنیده شود

در ادامه جلسه، احمد امیرآبادی فراهانی در مخالفت با این طرح گفت: ما به دنبال تحول مجلس هستیم نه اینکه اختیارات نمایندگان را کم کنیم. تدوین کنندگان این طرح تلاش کردند اختیارات نمایندگان را به امید اینکه مجلس را به سمت کمیسیون محوری ببرند، کم کنند. البته که کمیسیون محوری خوب است اما این امر نباید اختیارات نمایندگان در صحن را کم کند.

وی بیان کرد: تریبون مجلس صدای ملت است و نباید صدای ملت کم شود. در حقیقت از بین بردن نقدهایی که نمایندگان می‌توانند در مجلس داشته باشند، خوب نیست. اینکه ما به کمیسیون‌ها بها دهیم مطلب مهمی است.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: به نظر می‌رسد باید در این مسئله فکر جدیدی کرد. من از آقای حسین‌زاده بحرینی خواهش کردم این موضوع را اصلاح کنند و به نظر می‌رسد نظر نمایندگان در این طرح تأمین نشده است. ما به دنبال این هستیم تا صدای نمایندگان بیشتر در صحن شنیده شود.

زارع: نحوه اداره مجلس باید تغییر کند

در ادامه جلسه، رحیم زارع در موافقت با طرح اصلاح موادی از آئین نامه داخلی مجلس، گفت: وضعیت فعلی اداره مجلس جهت افزایش همکاری و هم افزایی باید تغییر کند چرا که در حال حاضر کمیسیون‌های فرعی حق هیچ گونه اظهارنظری را ندارند و یا اگر اظهاراتی را مطرح کنند، مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه اگر می‌خواهیم قوانین ضمانت اجرا داشته باشند باید از مسیر کمیسیون‌ها عبور کنند، تصریح کرد: با اصلاح آئین نامه داخلی مجلس، نمایندگان به مأموریت‌های اصلی خود نزدیک می‌شوند و ما تابع خودمان هستیم و تابع دیگران نیستیم.

پورابراهیمی: این طرح می‌تواند کارآمدی مجلس را افزایش دهد

محمدرضا پورابراهیمی در موافقت با این طرح، گفت: مخالفان تصور می‌کنند که این طرح حقی از نمایندگان را سلب کرده است، در حالی است که حقی از نمایندگان سلب نشده است.

وی تاکید کرد: انصافاً این طرح با دلسوزی تدوین شده است تا بتواند خروجی خوبی داشته باشند در حالی که در حال حاضر ۹۵ درصد پیشنهاداتی که در مجلس داده می‌شود، خروجی ندارد و هر یک ثانیه مجلس، میلیاردها تومان هزینه دارد.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر اساس این طرح، نمایندگان می‌توانند در رویکرد دو شوری موضوعات توافق کنند که این امر می‌تواند کارآمدی مجلس را افزایش دهد. حجم طرح‌های ارسالی و وصولی به صحن مجلس درحال حاضر نزدیک به ۳۵۰ تا ۴۰۰ طرح است بنابراین رسیدگی به این طرح‌ها با روال موجود شدنی نیست و بسیاری از این موارد باید در کمیسیون‌های تخصصی مورد بررسی قرار گیرد. این طرح روش رسیدگی به طرح‌ها را متفاوت می‌کند.

حسین‌زاده بحرینی: مطلقاً اختیارات نماینده را سلب نکردیم

محمدحسین حسین‌زاده بحرینی، رئیس کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس نیز، گفت: ما درباره اصلاح آئین نامه داخلی مجلس جلسات متعددی برگزار کردیم و در این طرح مطلقاً اختیارات نماینده را سلب نکردیم. اگر این طرح تصویب شود، جزئیات آن در کمیسیون مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

نظر شما