شناسهٔ خبر: 43605422 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

اجرای طرح کنترل وزن و چاقی دانش آموزان (کوچ) آغاز شد؛

استان سمنان؛ میزبان دبیرخانه کشوری طرح ملی کوچ

وزیر آموزش‌وپرورش در آیین افتتاح طرح کنترل وزن و چاقی دانش آموزان با اشاره به اینکه مشکل چاقی محصول سبک نادرست زندگی، هم در الگوی زندگی و هم در تغذیه است، گفت: مطابق سند تحول بنیادین، آموزش‌وپرورش در کنار آموزش دانش آموزان موظف به‌سلامت جسمی و روحی دانش آموزان هم هست.

صاحب‌خبر -

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان سمنان به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، محسن حاجی میرزایی در آیین آغاز اجرای طرح کنترل وزن و چاقی دانش آموزان (کوچ) اظهار کرد: بر اساس آمارهای موجود 2 تا 9 درصد هزینه‌های دولت‌ها در طرح‌های مربوط به‌سلامت و 0.5 تا 1.7 درصد از هزینه درآمد خالص کشورها صرف درمان بیماری چاقی می‌شود.

حاجی میرزایی افزود: مطالعات انجام‌شده در مورد بیماری چاقی نشان‌دهنده می‌دهد افراد چاق دو برابر بیشتر از دیگران دارو مصرف می‌کنند و بیشتر از دیگران به بیماری‌های مختلف دچار شده و در بیمارستان و مراکز درمانی بستری می‌شوند و امید به زندگی آن‌ها 4 تا 10 سال کمتر از افراد عادی است. این مطالعات و خبرهایی نظیر آن نشان‌دهنده این موضوع است که با پدیده‌ای بزرگ و خطرناک روبرو هستیم که باید در مورد آن با جدیت فکر و عمل کنیم.

در کنار آموزش دانش، موظف به تأمین سلامت جسمی و روحی دانش آموزان هم هستیم

وزیر آموزش‌وپرورش سند تحول بنیادین را به‌عنوان سند راه نظام تعلیم و تربیت دانست و تصریح کرد: مطابق با سند تحول بنیادین؛ آموزش‌وپرورش در کنار آموزش دانش، آموزش و تربیت دانش آموزان، موظف به تأمین سلامت جسمی و روحی دانش آموزان شده است. موظفیم همان‌طور که بر آموزش و تربیت دانش آموزان حساس هستیم بر سلامت آن‌ها نیز حساسیت داشته و برای آن برنامه‌ریزی کنیم. تربیت متوازن و هماهنگ تربیتی است که در کنار توجه به آموزش، سلامت فرزندانمان را نیز در نظر داشته باشد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: مشکل چاقی محصول سبک زندگی است، سبک نادرست زندگی امروز در الگوی زندگی و هم در تغذیه موجب تشدید این بیماری در جامعه شده است و البته در شرایط حاضر دنیا شیوع بیماری کرونا هم با حضور بیشتر افراد در خانواده و خانه و کم‌تحرکی دانش آموزان به شیوع بیماری چاقی کمک کرده که برای آن باید اقدام کنیم.

وی گفت: طرح کوچ به‌عنوان طرحی برای کنترل وزن و چاقی دانش آموزان، گام بزرگی برای تصحیح الگوی زندگی و افزایش تحرک دانش آموزان است. اجرای این طرح در درجه اول به میزان غربالی صحیح شاخص توده بدنی دانش آموزان وابسته است که همه ‌ساله در آغاز سال تحصیلی انجام می‌شود.

دقت کنیم که هدف تعطیل نشود و مقصد را فراموش نکنیم

وزیر آموزش‌وپرورش با تأکید بر اینکه نباید عدم حضور دانش آموزان در مدارس در دوران کرونا سبب به تعویق افتادن یا تعلل در اجرای طرح کوچ شود، اظهار کرد: در سال‌های قبل مسیری را می‌رفتیم که امسال در آن به مشکل برخوردیم و مسدود شده و مجبور به کوچ در زیست‌بوم دیگری، بسیار متفاوت‌تر از زیست‌بوم پیشین شده‌ایم و ضروری است دقت کنیم که هدف تعطیل نشود و مقصد را فراموش نکنیم. ارزیابی‌مان در پایان سال این است که آیا توانستیم در مسیر جدید به نتایج موردنظر برسیم که در این صورت می‌توانیم تشخیص دهیم تا چه میزان ‌به هدفمان رسیده‌ایم؟

عضو کابینه دولت تدبیر و امید گفت: زمانی می‌توانیم در اجرای سند تحول بنیادین به خود ببالیم که به سطح مدارس رفته و با اجرای صحیح طرح کوچ از مشکل چاقی دانش آموزان رها شویم و با رساندن دانش آموزان به نقطه موردنظر در سلامت، به جامعه بفهمانیم که قادر به احیای عزت‌نفس، اراده و قدرت تصمیم‌گیری قاطعانه و صحیح در دانش آموزان بوده‌ایم که در این مسیر به افراد خلاق، با اراده، با اشتیاق، مستقل و دلسوز نیاز داریم.

گفتنی است آیین آغاز طرح ملی کنترل وزن و چاقی دانش آموزان (کوچ) که به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد، مدیران کل آموزش و پرورش به همراه معاونان تربیت بدنی و سلامت استان ها حضور داشتند و آموزش و پرورش استان سمنان به عنوان میزبان دبیرخانه کشوری طرح ملی کوچ انتخاب شد.

نظر شما