شناسهٔ خبر: 43604457 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

رفع مشکلات عرضه روغن نباتی تا هفته آینده

صاحب‌خبر - «گزارش میدانی خبرنگار همشهری از وضعیت عرضه و قیمت انواع روغن نباتی در مراکز عرضه مستقیم و فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز حاکی از نایاب شدن این محصول در مراکز مذکور است؛ به‌ نحوی که بررسی وضعیت عرضه روغن نباتی در فروشگاه اتکای شهید فکوری نشان می‌دهد که با وجود مراجعه مکرر مشتریان برای خرید این محصول قفسه روغن این فروشگاه در حالی خالی مانده که مقدار زیادی روغن نباتی تولیدی برندهای داخلی در جلو در ورودی این فروشگاه دپو شده و مسئولان فروشگاه علت عرضه نشدن آن را مشخص نبودن قیمت‌ها تلقی کرده و حتی از اعلام زمان احتمالی توزیع این روغن‌ها نیز ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند. در فروشگاه‌های شهروند و رفاه تهرانسر نیز قفسه‌های فروش روغن نباتی جارو شده و فروشندگان تأکید می‌کنند مشخص نیست چه زمانی روغن تامین و دوباره عرضه خواهد شد. بررسی وضع عرضه روغن نباتی در خرده‌فروشی‌های سطح شهر نیز حاکی از آن است که این روزها فقط روغن سرخ‌کردنی بهار و برخی انواع گمنام روغن مایع مورد نیاز برای پخت‌وپز مانند« نینا» با نرخ درج شده روی بسته‌بندی این محصولات عرضه می‌شود و از عرضه انواع روغن نباتی سرخ‌کردنی و پخت‌وپز برندهای داخلی مانند لادن، کانولا و... خبری نیست. در واقع کمبود عرضه روغن نباتی موجب احتکار و دپوی این محصول در برخی فروشگاه‌ها شده و در گرانی و نایاب شدن این کالای اساسی مورد نیاز مردم در بازار مؤثر بوده است.
رفع مشکلات عرضه روغن تا هفته آینده
امیرهوشنگ بیرشک، دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران در گفت‌وگو با همشهری کمبود روغن نباتی در مراکز عرضه مانند فروشگاه‌های زنجیره‌ای را ناشی از تنگناهای تامین روغن خام مورد نیاز کارخانه‌های روغن نباتی دانست و گفت: کارخانه‌های روغن نباتی برای تخصیص ارز و تامین روغن خام مورد نیاز خود به مشکل خوردند که با جلساتی که با وزارت صنعت و بانک مرکزی داشتیم این مشکل حل شده و با تامین روغن خام تولید در کارخانه‌های روغن نباتی از سرگرفته شده و از هفته آینده روغن نباتی با نرخ مصوب به وفور در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، میادین میوه و تره‌بار و صنوف توزیع و مشکلات بازار به‌دلیل وقفه چند روزه در عرضه این کالا برطرف می‌شود.
امیرهوشنگ بیرشک با بیان این که روغن‌خام مورد نیاز کارخانه‌ها تامین و از بنادر به کارخانه‌ها حمل شده و برخی کارخانه‌ها از روز دوشنبه هفته جاری تولید را آغاز کرده‌اند و به‌ تدریج تا پایان هفته جاری مشکلات بخش تولید مرتفع می‌شود، افزود: طی چند هفته اخیر شرکت بازرگانی دولتی نیز با عرضه بالغ بر ۶۰هزارتن روغن خام به کارخانه‌ها از محل ذخایر استراتژیک به کمک کارخانه‌های روغن آمده است و با این روند از هفته آینده به مرور انواع روغن مایع مورد نیاز خانوارها در قفسه فروشگاه‌های زنجیره‌ای، میادین میوه و تره‌بار و صنوف توزیع و مشکلات بازار به‌دلیل وقفه چند روزه عرضه روغن نباتی بر طرف می‌شود.
او در مورد تعطیلی برخی کارخانه‌های روغن نباتی مانند صنعتی بهشهر به‌ دلیل کمبود روغن خام و تأثیر آن بر کاهش عرضه و کمبود روغن نباتی در بازار گفت: تعطیلی و بازگشت به تولید کارخانه‌های روغن نباتی امری طبیعی است و ممکن است این کارخانه‌ها به‌ دلیل مشکلات تامین مواد اولیه یا اورهال برای مدتی تعطیل شوند اما این امر به‌ معنای توقف عرضه روغن نباتی نیست زیرا عرضه روغن از محل دپو و انبارهای این کارخانه‌ها حتی در ایام تعطیلی خطوط تولید این کارخانه‌ها نیز ادامه می‌یابد. در واقع اگرچه ممکن است تولید برای چند روز متوقف شود اما توزیع روغن از انبارهای این شرکت‌ها ادامه می‌یابد.
بیرشک در مورد این که آیا نمی‌شد مشکلات تامین روغن خام زودتر برطرف شود تا عرضه و بازار روغن نباتی با مشکل مواجه نشود، گفت: پیگیری برای رفع مشکلات تامین روغن خام مورد نیاز کارخانه‌ها ادامه داشته اما در زمینه تأخیر در رفع این مشکلات باید مسئولان پاسخگو باشند؛ اگر چه به‌ دلیل کمبود منابع ارزی و شرایط ناشی از تحریم‌های اقتصادی نقل و انتقال ارز و تامین روغن خام با مشکلات بیشتری مواجه شده است.
برخورد با گران‌فروشی روغن نباتی
دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران در مورد سهم مشکلات نظام توزیع در کمبود و گرانی روغن نباتی گفت: مشکلی برای تولید و تأمین نیاز بازار داخلی به روغن نباتی وجود ندارد.
بیرشک خودداری برخی فروشگاه‌ها از عرضه روغن نباتی و احتکار و دپوی این محصول به‌ دلیل مشخص نبودن قیمت‌ها را رد کرد و گفت: عرضه‌نکردن روغن به‌ دلیل مشخص نبودن قیمت تخلف است زیرا قیمت روغن نباتی اخیرا تغییری نکرده و باید همه فروشگاه‌ها و صنوف، روغن در اختیار خود را به نرخ مصوب سازمان حمایت از مصرف‌کننده توزیع کنند.
به گفته او حدود یک‌ ماه پیش سازمان حمایت از مصرف‌کننده مصوبه افزایش متوسط ۹درصدی قیمت انواع روغن نباتی با فرمول‌ها و احجام مختلف را ابلاغ کرده و همه کارخانه‌های تولیدی نیز با همین نرخ روغن را عرضه می‌کنند. بر مبنای این مصوبه نرخ انواع روغن نباتی نیز در سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت درج شده و هرگونه عرضه روغن نباتی با قیمت‌های بالاتر از نرخ مصوب مذکور تخلف است و سازمان حمایت، وظیفه برخورد با این گونه تخلفات را دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما