شناسهٔ خبر: 43602962 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

هشدار پاکستان درباره پیمان دفاعی-نظامی هند با آمریکا

پاکستان به عنوان رقیب سنتی هند، کشورهایی که از دیرباز با آزمایش‌ موشک‌های بالستیک و کلاهک‌ هسته‌ای قدرت نظامی خود را به رخ یکدیگر می‌کشند، نسبت به پیمان جدید دفاعی-نظامی میان دهلی‌نو و واشنگتن و تاثیرات منفی آن بر ثبات راهبردی جنوب آسیا هشدار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، وزارت امور خارجه پاکستان سه‌شنبه شب نسبت به امضای پیمان جدید میان هند و آمریکا در جریان نشست وزرای امور خارجه و دفاع این دو کشور به میزبانی دولت دهلی‌نو موضع گیری کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در بیانیه‌ای، آنچه را که پیامدهای منفی بر صلح و ثبات جنوب آسیا ناشی از تأمین جنگ افزار و فناوری‌های پیشرفته برای هند خواند، نگران کننده توصیف کرد.

"زاهد حفیظ چودری" افزود: پاکستان امضای توافق‌نامه همکاری و تبادل پایه‌ای در زمینه هوا و فضا برای هند (در جریان سفر وزیر امور خارجه و دفاع آمریکا به دهلی‌نو) را زیر نظر داشته و معتقد است که دستیابی گسترده هند به تسلیحات و گسترش نیروهای هسته‌ای این کشور از جمله معرفی سیستم‌های جدید تسلیحاتی بی ثبات کننده ، پیامدهای جدی برای صلح و ثبات در جنوب آسیا دارد.

وی آزمایش‌های موشکی اخیر انجام شده توسط هند را مظهر انباشت خطرناک جنگ افزار متعارف و هسته‌ای این کشور دانست.

بر اساس این ‌گزارش، وزرای خارجه و دفاع آمریکا روز دوشنبه با همتایان هندی‌شان در اجلاس مشترک شرکت کرده و همکاری‌های بیشتر دفاعی و سیاسی را مورد بحث و بررسی قرار دادند. آنان همچنین با "نارندرا مودی" نخست وزیر هند دیدار کردند.

از جمله اهداف آمریکا در هند، تقویت همکاری‌های نظامی و همچنین در حوزه هوا و فضاست. امضای توافق نامه همکاری و تبادل پایه‌ای در زمینه هوا و فضا برای هند بسیار اهمیت خواهد داشت زیرا این کشور قادر خواهد بود از نقشه‌های جغرافیایی آمریکا از جهان برای افزایش دقت موشک‌های کروز و بالستیک خود استفاده کند.

نظر شما