شناسهٔ خبر: 43602788 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

دستاوردی با کاربرد نظامی؛

روبات هوشمندی که به تناسب مسیر نوع حرکت خود را تعیین می‌کند / حرکت با پا یا چرخ؟

تیمی از محققان روبات‌های متحرکی را با کاربرد نظامی طراحی کرده‌اند که با دخالت انسان یا بدون آن تعیین می‌کنند که برای عبور از یک مکان از چرخ‌هایشان استفاده کنند یا از پاها.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، محققان دانشگاه تگزاس در آمریکا روبات‌های متحرک را با همکاری آژانس پروژه‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی آمریکا یا دارپا طراحی کرده‌اند تا از این طریق قابلیت این روبات‌ها را در حرکت خودمختار در محیط‌های نظامی شهری تقویت کنند.

کیجو لی، دکتری دپارتمان فناوری مهندسی و توزیع صنعتی دانشگاه تگزاس در این مورد می‌گوید: با بستن یک قرارداد با دارپا، تیم ما قصد دارد وسایل نقلیه‌ای با قابلیت حرکتی سریع و همه‌کاره را برای عملیات نظامی شهری توسعه دهد.

لی به کمک تیم پژوهشی خود یک روبات ترنسفورمر (تبدیل شونده) چرخ و پا با نام α-WaLTR ساخت که در مسیر‌های متفاوت مثل پله تشخیص می‌دهد که با چرخ یا پا حرکت کند و در این مورد قادر به تصمیم‌گیری است.

لی در مورد این روبات می‌گوید: معمولا حرکات پا بیشتر کاربر دارد، اما این گزینه نیز از نظر ساختاری، مکانیکی و کنترلی با پیچیدگی‌ها و چالش‌هایی روبه‌رو است. از این رو روباتی را طراحی کردیم که سعی می‌کند با تغییر ابزار حرکتی خود با محیط سازگار شود؛ بدون اینکه نیاز به محرک خارجی داشته باشد.

اگر چه این روبات برای مقاصد نظامی طراحی شده است، اما تیم تحقیقاتی امیدوار است که این فناوری با کاربرد‌های دیگر نیز توسعه پیدا کند. به گفته این محققان، روبات ترنسفورمر آن‌ها به غیر از مقاصد نظامی، می‌تواند در صنایعی، چون فضا، خدمات خانگی، نظارتی و کشاورزی نیز مورد استفاده قرار گیرد.
 

نظر شما