شناسهٔ خبر: 43602587 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

محمدرضا خباز می‌گوید که بایدن مقابل ترامپ «کمتر نانجیب» است

شروع جلسات اصلاح‌طلبان برای انتخابات

آنطور که به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان راه بسیار سختی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری خردادماه دارند. کاهش اعتماد پایگاه اجتماعی اصلاحات و عدم جمع‌بندی نخبگان این جبهه برای چگونگی حضور، دو مانع و رادع جدی برای ایشان است. در این میان، جلسات انتخاباتی اصلاح‌طلبان با محوریت برخی نخبگان اصلاح‌طلبی در حال برگزاری است. شکاف در میان اهداف و آرزوهای سیاسی اعضای این جلسات، زیاد به نظر می‌رسد. این شکاف روز گذشته توسط محمد عطریانفر به آن اشاره شد.

صاحب‌خبر -

محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، روز گذشته در گفت‌وگویی با اشاره به برنامه انتخاباتی این حزب تصریح کرد: کارگزاران برنامه مستقل حزبی ندارد و مطابق با روال پیشین جمع‌بندی این است که حرکت احزاب برای انتخابات آینده جبهه‌ای باشد و در این حرکت جبهه‌ای باید هم قطاران و همفکران را همراه کنیم. در این رابطه الان دامنه اختلافات گسترده است؛ از عدم مشارکت در انتخابات گرفته تا فعالیت جدی انتخاباتی و این دامنه باید روز به‌روز کوچک و کوچک‌تر شود تا به یک نظر اجماعی و گفتمان غالب برسد که هنوز این اتفاق نیفتاده است. همزمان با راست های مدرن، چپ های سنتی نیز آهنگ انتخابات کرده اند. آنطور که روابط عمومی مجمع روحانیون مبارز روز گذشته در خبری تایید کرد، در جلسه اخیر مجمع، بررسی وضعیت کشور و تدوین و ارائه برنامه برای مشارکت فعال در انتخابات مورد‌بررسی قرار گرفت. روزنامه «صبح‌نو» در گفت‌وگو با محمدرضا خباز، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، استاندار استان خراسان‌شمالی در دولت دوازدهم و استاندار سابق استان سمنان در دولت یازدهم، آخرین فعالیت انتخاباتی اصلاح‌طلبان را مورد بحث قرار داده است که در ادامه می‌خوانید.    

کمتر از هشت‌ماه تا انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است. این درحالی است که بسیاری معتقدند اصلاح‌طلبان برای فعالیت انتخاباتی، منتظر نتیجه انتخابات در آمریکا هستند. نتیجه انتخابات آمریکا تا چه حد برای اصلاح‌طلبان مهم است؟
من به‌عنوان یک چهره اصلاح‌طلب، به شدت این صحبت را تکذیب می‌کنم. اصلاح‌طلبان نگران کم شرکت کردن مردم ایران در انتخابات آینده هستند. الان تنها چالشی که در جلسات اصلاح‌طلبان مطرح است، این است که مردم دلگرم و امیدوار شوند و پای صندوق رای بیایند. البته برخی اصول‌گرایان با نظر ما مخالف هستند و معتقدند که نیازی به انتخابات حداکثری نیست. انتخابات حداکثری چند خاصیت دارد؛ اول اینکه انسجام داخلی را افزایش می‌دهد؛ دوم اینکه دشمنان خارجی را ناامید می‌کند. بنابراین نگرانی اصلی ما این است که مردم خدای ناکرده در انتخابات 1400‌مانند انتخابات سال‌98، کم یا حتی کمتر از آن انتخابات شرکت کنند. 

به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان از میان ترامپ و بایدن، بیشتر منتظر پیروزی بایدن هستند تا بلکه بتوانند با این پیروزی، بار‌دیگر اهرم مذاکره را برای انتخابات‌1400 یا حتی پیش از آن انتخابات، فعال کنند. نظر شما در این باره چیست؟  
در اثر بدرفتاری های آقای ترامپ، فکر نمی‌کنم کسی در ایران موافق انتخاب ترامپ باشد. یعنی همه کسانی که دل در گرو این سرزمین دارند، از ترامپ، بیشتر از بایدن بدشان می‌آید چون ترامپ بیشترین ظلم‌ها را علیه ما روا داشت و رفتاری از خود علیه ایران بروز داد که اساسا غیرانسانی بود. هر فردی، طبیعتا با خود می‌گوید که اگر ترامپ انتخاب شود، ممکن است دشمنی‌های او افزایش یابد اما اگر بایدن انتخاب شود، احتمال اینکه به برجام بازگردد، زیاد خواهد بود. 
به جمهوری‌خواهان ‌بازها یا لاشخورها و به دموکرات‌ها کبوترها می‌گویند اما سیاست این‌ها هر دو، یکی است. دموکرات‌ها، «نانجیب» اما جمهوری‌خواهان، «نانجیب‌تر» هستند و آدم عاقل همیشه دفع افسد به فاسد می‌کند. آدم عاقل همیشه بد و بدتر، بد را انتخاب می‌کند تا بدتر انتخاب نشود. 
از طرف دیگر، امر مذاکره در ایران بدون اذن رهبری، ممکن و میسر نیست. سیاست‌های کلی نظام توسط رهبری تعیین می‌شود و هر دولت و هر رییس‌جمهوری که باشد، بدون اجازه رهبری، اجازه مذاکره ندارد. بنابراین، اصلاح‌طلبان به امید پیروزی بایدن نیستند تا بتوانند با او مذاکره کنند بلکه چون معتقدند بایدن در مقایسه با ترامپ، کمتر نانجیب است، انتخابش را هم بیشتر به صلاح می‌دانند. 

شما تاکید دارید که اصلاح‌طلبان منتظر نتیجه انتخابات آمریکا نیستند. با‌این‌وصف، چرا جلوه و نمودی از فعالیت های انتخاباتی اصلاح‌طلبان دیده نمی‌شود؟    
ما به‌طور مرتب، جلسه انتخاباتی داریم. با این‌وجود، اصلی‌ترین نگرانی ما این است که چه کنیم که مردم بیشتر در انتخابات شرکت کنند. 

اصلاح‌طلبان می‌خواهند چه کنند که مردم بیشتر شرکت کنند؟
هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم. 

چه پیشنهاداتی در این زمینه عرضه شده است؟
پیشنهادات تا زمانی که پخته نشوند، قابل عرضه نیستند. 

 شورای عالی سیاستگذاری‌اصلاح‌طلبان  مدت‌هاست که تشکیل جلسه نداده است. طرح پارلمان اصلاحات هم که به نتیجه ملموسی نرسید. با این حال، آن تشکیلاتی که امور انتخاباتی اصلاح‌طلبان ذیل آن انجام می‌شود، چیست؟ 
چهره‌های اصلاح طلبی حضور دارند و جلسات را تشکیل می‌دهند اما تحت آن عنوان(شورای عالی سیاستگذاری) تشکیل جلسه نمی‌دهند. مهم تر از همه این است که ما با محوریت آقای محمد خاتمی، حرکت می‌کنیم و مشغول فعالیت هستیم. 

جلسه‌ای پیش رو دارید؟ 
روز شنبه آینده، بار دیگر جلسه‌ای داریم که تمامی محور این جلسه انتخاباتی خواهد بود.   

اصلاح‌طلبان احیانا قصد احیای شورای عالی اصلاحات پیش از موعد انتخابات ریاست جمهوری را دارند؟
ممکن است آن تشکیلات، تحت این عنوان نباشد اما طبیعتا مجموعه‌ای با نام مشخص باید وجود داشته باشد. 

حزب کارگزاران سازندگی چندی است که طرح و برنامه‌های انتخاباتی خود را اعلام کرده است. آیا این طرح در جلساتی که اصلاح‌طلبان با محوریت خاتمی دارند، مورد بررسی قرار خواهد گرفت؟
هر 30‌حزب اصلاح‌طلب، جلسات و فعالیت‌های جداگانه خود را دارد. این جلسات در حال جمع‌بندی است و احزاب مربوط درصدد بیرون‌دادن جمع‌بندی این جلسات هستند تا برای انتخابات سال آینده  آماده شوند.

اصلاح‌طلبان وارد مصادیق برای حمایت شده اند؟
نه هنوز. ما معتقدیم که ابتدا باید ظرف و سپس مظروف را آماده کرد،  یعنی ابتدا برنامه یا مانیفستی که بتواند مردم را امیدوار کند آماده کنیم و سپس وارد تعیین مصادیق شویم. اصلاح‌طلبان بعد از اینکه این برنامه یا مانیفست را آماده و به تایید رساندند، می آیند و بررسی می‌کنند که کدام چهره، مرد اجرای این برنامه خواهد بود. اگر قرار باشد مثل گذشته فقط به مردم بگوییم که در انتخابات شرکت کنید، معلوم است که نمی‌آیند. باید شوق و ذوق و امیدی در دل مردم به‌وجود بیاید. آن عاملی که می‌تواند این امید را ایجاد کند، تدوین برنامه است.

نظر شما