شناسهٔ خبر: 43602575 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

وزیر راه و شهرسازی:

نقاط حادثه خیز جاده های آذربایجان غربی حذف شود

ارومیه – وزیر راه و شهرسازی بر ضرورت حذف کامل نقاط حادثه خیز جاده های آذربایجان غربی و ایمن سازی راه ها تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، محمد اسلامی سه شنبه شب در جلسه ویدئوکنفرانس جلسه مدیریت اجرایی کمیسیون ایمنی حمل و نقل آذربایجان غربی با بیان اینکه ۴۴ نقطه حادثه خیز استان رفع شده است، اظهارکرد: مابقی نقاط پرحادثه و تصادف استان نیز هر چه سریع‌تر ایمن سازی و رفع شود.

وی با بیان اینکه در راستای کاهش تصادفات جاده‌ای، مناسبت روز بدون حادثه را می‌توان در طول سال به دفعات بیشتری برگزار کرد، ادامه داد: تجمیع پایگاه‌های امداد جاده‌ای در جوار یکدیگر و عملیاتی شدن این پایگاه‌های می‌تواند موجب انسجام امدادرسانی در جاده‌های استان شود.

اسلامی ایجاد آتش نشان جاده‌ای نیز جهت امداد مناسب و سریع را مورد تاکید قرار داد و گفت: توسعه راه‌های استان نقش بسزایی در ایمنی محورها و به تبع آن کاهش تصادفات جاده‌ای داشته باشد که البته توجه به سه فاکتور رفتار، وسیله و راه را نیز در کاهش تصادفات نباید نادیده گرفت.

وزیر راه و شهرسازی از پلیس راه و راهداران خواست با افزایش گشت‌های مشترک و تلفیقی در کاهش تصادفات جاده‌ای کمک کنند و افزود: با تأمین اعتبارات لازم پایگاه‌های امداد و نجات در جاده‌ها افزایش پیدا کند.

استاندار آذربایجان غربی نیز در این جلسه ضمن اشاره به وجود راه‌های وسیع در استان ایمن سازی و توسعه جاده‌ها را لازمه سرمایه‌گذاری دانست و گفت: جاده‌های استان ۳.۲ درصد از جاده‌های کشور را تشکیل می‌دهند و این حجم از جاده لزوم ایجاد پایگاه‌های امداد و نجات بیشتر و افزایش تجهیزات امداد رسان و خودروهای گشت زنی و کنترل ایمنی همچون افزایش سامانه‌های کنترل سرعت و ثبت تخلفات عبور و مرور و دوربین‌های نظارتی را طلب می‌کند.

محمدمهدی شهریاری با اشاره به کاهش ۳۵ درصدی فوتی‌های تصادفات جاده‌ای در سطح استان آذربایجان غربی در نیمه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خاطرنشان کرد: برای کاهش تصادفات باید از ظرفیت‌های آموزشی استفاده بهینه شود و آموزش را در سطح ابتدایی مدارس شروع و در رسانه ملی توسعه داد.

استاندار آذربایجان غربی در ادامه ضمن تاکید بر تسریع پروژه‌های راه سازی گفت: ایجاد تقاطع‌های غیر همسطح در برخی تقاطع‌های پر تصادف می‌تواند نقش زیادی در کاهش تصادفات داشته باشد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: طرح پایلوت کاهش تصادفات در محور ارومیه - سلماس و ارومیه - مهاباد تصویب و اجرا شده است.

ارسلان شکری افزود: تعداد مصوبات این جلسات ۱۲۴ فقره و با هدف کاهش تصادفات جاده‌ای و همکاری مشترک با پلیس راه و سایر نهادهای امداد رسان بوده که در قالب اجرای طرح‌هایی همچون روز بدون حادثه، طرح پایلوت کاهش تصادفات در محور ارومیه - سلماس و ارومیه - مهاباد تصویب و اجرا شده است.

دبیر کمیسیون ایمنی حمل و نقل آذربایجان غربی گفت: طبق آمار بیشترین و اصلی‌ترین عامل وقوع تصادفات در استان آذربایجان غربی عدم توجه به جلو با ۳۵ درصد، عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه و تجاوز به چپ با ۱۴ درصد و تخطی از سرعت مطمئنه با ۱۴ درصد است.

شکری اظهار کرد: طبق بررسی‌ها ساعت بین ۱۶ تا ۲۰ عصر ساعات بحرانی تصادفات است که البته در طرح پایلوت تصادفات شاهد کاهش ۳۳ درصدی تصادفات در این ساعات با نظارت و کنترل بیشتر بوده ایم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی با اعلام اینکه سهم استان در انتقال آمبولانسی مصدومین نسبت به میانگین کشوری کمتر است، خواستار افزایش خودروهای امداد رسان و پایگاه‌های امدادی در سطح محورهای مواصلاتی استان شد.

وی ادامه داد: توسعه راه‌های مواصلاتی از جمله تکمیل کریدورهای شماره ۳و۱۰ و راه‌های آنتنی منتهی به پایانه‌های مرزی در کنار افزایش گشت‌های پلیس راه و افزایش دوربین‌های کنترل سرعت و ثبت تخلفات، بی شک نقش بسزایی در کاهش آمار تصادفات جاده‌ای استان خواهد داشت.

نظر شما