شناسهٔ خبر: 43602559 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اختصاصی ایرنا

اوحدی: ۹ هزار مرکز درمانی طرف قرارداد جامعه ایثارگری هستند

تبریز-ایرنا- معاون رییس جمهوری و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: در حال حاضر تعداد ۹ هزار مرکز خدمات درمانی با جامعه ایثارگری طرف قرارداد بوده و تمامی خدمات پزشکی را به این قشر ارایه می‌دهند.

صاحب‌خبر -

سعید اوحدی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: پیشتر مراکز درمانی طرف قرارداد با بنیاد شهید و امور ایثارگران افزون بر ۱۲ هزار مرکز بود که متاسفانه در سال های گذشته به دلیل برخی مشکلات مالی و بودجه ای این تعداد تا ۵ هزار مرکز نیز کاهش پیدا کرد، اما با حمایت های دولت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی بخش بزرگی از موانع مرتفع شده و به تدریج بر تعداد مراکز درمانی افزوده می شود.

وی تعداد خدمات گیران از ۹ هزار مرکز درمانی و پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران را یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر اعم از خانواده های شهدا، آزادگان و جانبازان اعلام و اضافه کرد: طبق آخرین آمارهای موجود در حال حاضر ۵۴۰ هزار جانباز و ۴۳ هزار آزاده هشت سال دفاع مقدس به صورت مستقیم از خدمات این مراکز بهره مند هستند.

اوحدی با تاکید بر اینکه درمان اولویت اصلی و محوری بنیاد شهید و امور ایثارگران به ویژه در شرایط کرونایی است، اظهار داشت: از سازمان مدریت و برنامه ریزی تقاضا داریم تا با اختصاص اعتبارات مصوب همچون سال های اخیر، یاری گر این بنیاد شده و تدابیر لازم و ضروری برای خدمات رسانی به جامعه هدف ما را فراهم کند.

وی کمبود منایع مالی را از جمله دلایل اصلی بروز چالش بین بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیمه «دی» در حوزه درمان تکمیلی خانواده های شهدا، جانبازان و آزادگان دانست و یادآور شد: از آنجایی که منبع تامین این بودجه از محل درآمدهای هدفمندسازی یارانه ها پیش بینی شده بود، با کاهش درآمدهای نفتی دچار مشکل شده و تعداد زیادی از مراکز درمانی طرف قرارداد اقدام به لغو قراردادهای خود کردند.

اوحدی با اشاره به اینکه اعتبار پیش بینی شده برای درمان تکمیلی جامعه هدف بنیاد شهید و امور ایثارگران ۸۰۰ میلیارد تومان بود، گفت: اما از این مبلغ تنها ۹۵ میلیارد تومان تخصیص یافت که باعث شد ۱۲ هزار مرکز طرف قرارداد با این مجموعه  حتی به ۳ هزار مرکز نیز کاهش پیدا کند.

وی با قدردانی از حمایت های سالجاری دولت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی از بنیاد شهید و امور ایثارگران، ادامه داد: بر اثر همین حمایت ها بخش بزرگی از بدهی مجموعه به بیمه دی پرداخت شد و هم اکنون مراکز درمانی تامین اجتماعی نیز موظف به ارایه خدمات به جانبازان و ایثارگران هستند و حتی بنیاد متعهد شده است هزینه های درمانی انجام شده در مراکز درمانی بخش خصوصی را نیز به جامعه هدف پرداخت کند که در این رابطه حداکثر ظرف مدت ۷۲ ساعت هزینه های مربوطه تسویه می شود.

اوحدی از برنامه ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران برای خدمات پزشک متخصص به جانبازان قطع نخاعی خبر داد و با اشاره به مشکلات بیشمار این تعداد از جانبازان، اضافه کرد: در این رابطه تلاش می کنیم به تدریج پزشکان عمومی را حذف و به دلیل درمان های تخصصی این وطیفه را به پزشکان متخصص دهیم، چون مسایل درمان پزشکی این قشر بسیار پیچیده و نیازمند تخصص است.

وی اشتغال و مسکن را مهمترین چالش های جامعه ایثارگری و فرزندان و همسران شاهد، جانباز و آزاده ها بیان کرد و افزود: برای حل این مشکلات اساسی، رویکردهای جدیدی را دنیال می کنیم که انجام هر هفته یک سفر به یک استان‌ که تاکنون ۱۷ سفر آن صورت گرفته است، می باشد.

وی ادامه داد: در این سفرها زمین ۴۵ هزار واحد مسکونی برای ایثارگران تأمین شده است که نسبت به ۱۵ سال گذشته که زمین ۲۷ هزار واحد مسکونی تأمین شده بود، افزایش ۱۰۰ درصدی داشته ایم.

اوحدی اظهار داشت: در حوزه اشتغال نیز اقداماتی خوبی انجام شده است، اما هنوز به وضعیت مطلوب نرسیده‌ایم و در این حوزه نیز بندهای قانونی از جمله بند ج و ذ ماده ۸۷ قانون برنامه ششم توسعه وجود دارد که به صراحت دولت را موظف به تأمین شغل فرزندان شاهد و فرزندان جانبازان بالای ۷۰ درصد می‌کند. 

وی توجه به امور فرهنگی را جزو اولویت های کاری بنیاد شهید و امور ایثارگران اعلام کرد و با اشاره به اینکه ۷۵ درصدی ماموریت های این مجموعه در این زمینه تعریف شده است، گفت:  در این زمینه نیز اقداماتی در بنیاد شروع شده است که برگزاری اولین و بزرگ ترین جشنواره ورزشی و فرهنگی جانبازان سراسر کشور از جمله این اقدامات می باشد که قرار است طی هفته بسیج امسال برگزار شود.

نظر شما