شناسهٔ خبر: 43601566 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

"سیاه بازی لاتاری" با کلید واژه مهاجرت! / دام جدید سودجویان با رویای سفر به آمریکا

علی رغم تبیین خطرات پیش روی جوانان مهاجر، همچنان پای برخی‌ها در میدان بلیت‌های بخت آزمایی باز است و جوانان کشور را به بهانه‌های مختلف مثل زندگی رویایی در آمریکا فریب می‌دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، آمریکا، جایی متفاوت‌تر از توصیف‌های هالیوودی، با قبض‌های گران و اجاره بهای بالاتر آپارتمان‌ها در هر ایالت، هر جایی که زندگی می‌کنید قیمت آن متفاوت‌تر و بالاتر از مکان‌های دیگر است و هیچ راهی برای تحمل زندگی دشوار در آنجا را ندارید.

کار در آنجا حرف اول را می‌زند و برای دوام آوردن در این کشور باید تمام وقت خود را به کار اختصاص دهید تا بتوانید از پس زندگی در آنجا برآیید، هزینه‌های سرسام آوری مانند پرداخت قبض‌های تلفن، آب و برق، اینترنت و حتی تلویزیون البته اگر خواهان آن باشید شما را آزار می‌دهد.

مهمترین موضوعی که مهاجران به این کشور از دور زیبا باید توجه کنند، دوری از خانواده‌ها و حتی فرزندان است، جایی که به دلیل تحریم‌ها حتی نمی‌توانید از حمایت‌های مالی خانواده و اطرافیان خود برخوردار باشید، پس باید کار کنید و کار.

در واقع چینی‌ها، هندی‌ها و مکزینی‌ها و حتی مهاجران برخی از کشور‌های عربی را بیش از هر جای دیگری می‌بینید و زبان انگلیسی حرف اول را در آنجا می‌زند، پس این نیز یکی از مشکلات پیش روی مهاجران به این خطه است.

به گفته مهاجرین به کشور آمریکا، امنیت شغلی یکی از موضوعات فراموش شده در این خطه است، مساله‌ای که اگر در آستانه بازنشستگی هم باشید از آن در امان نخواهید بود و هر روز «خطر اخراج» شما را تهدید می‌کند و حال اگر برچسب مهاجر شما را همراهی کند که دیگر هیچ!.

به طور قطع اگر کسی بخواهد به این کشور مهاجرت کند خود را باید برای سیستم ضعیفی مانند حمل و نقل عمومی و گران بودن خدمات درمانی و دیگر موضوعات این کشور آماده کند، با این حال عده‌ای هنوز در رویای سفر به آمریکا هستند و قصد خروج از کشور را دارند.

اما برخی از مهاجرین به کشور آمریکا از دیرباز رویای سفر همیشگی به این کشور را در سر داشته و به همین خاطر موضوع را از طریق «ثبت نام لاتاری» و یا «اخذ گرین کارت» پیگیری کرده اند که همین ثبت نام پای برخی فریبکاران را به جان و مال آن‌ها باز کرده است، جانی که تهدید می‌شود و مالی که از آن‌ها به سرقت برده می‌شود.

روایت بلیت‌های بخت آزمایی از زبان سینما

لاتاری یا همان بلیت بخت آزمایی طی سال‌های گذشته مورد توجه برخی از جوانان در ایران قرار گرفته است، آن گونه که محمدحسین مهدویان در سال ۱۳۹۶ در فیلمی به نام «لاتاری» به بخش‌های از معضلات پیش روی جوانان مشتاق به قبولی در بلیت بخت آزمایی می‌پردازد، در واقع داستان این فیلم به بخش‌هایی از زندگی دو جوان اشاره می‌کند که یک آرزوی مشترک به نام برنده شدن در بلیت لاتاری را دارند که بعد‌ها دختر این فیلم (نوشین) به خاطر کار ترجمه، به دبی مهاجرت می‌کند و پس ازمدتی نیز گرفتار باند‌های قاچاق شده و دست به خودکشی می‌زند.

این تنها بخشی از مشکلات عدیده برنده شدن در لاتاری آمریکا است که ممکن برای هر کسی اتفاق بیفتد کما اینکه بسیاری از مشتاقان این عرصه پایشان به دام قاچاقچیان جنسی نیز باز شده و از اهداف اصلی خود بازمانده اند.

تبلیغ دوباره لاتاری‌ها در خیابان‌های تهران!

علی رغم تبیین خطرات پیش روی جوانان مهاجر، اما همچنان پای برخی‌ها در میدان بلیت‌های بخت آزمایی باز است و جوانان کشور را به بهانه‌های مختلف مانند خروج از کشور برای زندگی رویایی در آمریکا فریب می‌دهند، موضوعی که از سال‌های گذشته در دستور کار آن‌ها بوده و همچنان در این عرصه قربانی می‌گیرند.

اما به تازگی خبرنگار ما به یکی از تبلیغات دفاتر ثبت نام بلیت «لاتاری» برخورد کرد که گویا آن‌ها دوباره رژه لاتاری‌ها را در میادین و خیابان‌های تهران تکرار می‌کنند، همین علت موجب شد تا خبرنگار ما برای پیگیری‌های بیشتر با شماره تماس‌های روی این کاغذ‌های تبلیغاتی ارتباط بگیرد تا حقیقت ماجرا روشن شود.

روی بروشور تبلیغاتی این شرکت مهاجرتی، دو شماره تماس موبایل و یک تلفن ثابت وجود داشت که پس از تماس خبرنگار ما با تمامی تلفن‌ها معلوم شد که تلفن‌های همراه پاسخگو نبوده و تنها تلفن ثابت این شرکت واقع در خیابان انقلاب به تلفن ما پاسخ مثبت داد.

اپراتور تلفن این شرکت مهاجرتی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره نحوه شرایط ثبت نام بلیت بخت آزمایی، می‌گوید: هزینه ثبت نام برای هر فردی حدودا ۶۰ هزار تومان است که باید پاسپورت به همراه اعتبار لازم را دارا باشند.

او متذکر شد که متقاضیان برای ثبت نام باید کدپستی منزل به همراه یک آدرس و ایمیل فعال ارائه دهند.

این اپراتور شرکت مهاجرتی اذعان می‌کند که شرط رشته دانشگاهی خاص برای ثبت نام در لاتاری وجود ندارد و افراد با هر سابقه و رشته و مدرک تحصیلی می‌توانند در این بخت آزمایی ثبت نام کنند.

وی به یکی از شیوه‌های شانس بیشتر در بخت آزمایی اشاره کرد و گفت: متقاضیان متاهل می‌توانند هر کدام زیر نظر دیگری اقدام به ثبت نام کنند تا بتوانند به راحتی دو شانس برای برنده شدن در این بخت آزمایی بزرگ را دارا باشند.

او در پاسخ به این پرسش که آیا فرمان مهاجرتی ترامپ علیه ایرانیان شامل بخت آزمایی‌ها نیز می‌شود، اظهار کرد: ترامپ محدودیت‌ها را برای افرادی ایجاد کرده که با پاسپورت و ویزای خود به آمریکا سفر می‌کنند و در واقع شامل افرادی که از طریق لاتاری اقدام می‌کنند نمی‌شود.

بیشتر بخوانید

ادعا‌هایی که تماما دروغ است

با یک جستجوی ساده در گوگل کافی است به دروغ شرکت‌های تبلیغات مهاجرتی پی ببرید، دروغی که با امضای دونالد ترامپ تمام آن‌ها بر ملا شده و دیگر هیچ کارت سبزی برای مهاجران صادر نمی‌شود.

گویای همین ادعا، گزارش بی بی سی در تاریخ چهارم اردیبهشت ماه سال جاری است که با عنوان «دونالد ترامپ فرمان تعلیق صدور کارت سبز را امضا کرد» منتشر شده است، جدای از تاریخ انتشار این گزارش رویه ایران ستیزی آمریکایی‌ها با مردم ایران مهم است. آنچنان که افراد مهاجر حتی در صورت ورود به این کشور نیز با مشکلات بزرگی روبه رو خواهند شد.

با این تفاصیل باید پرسید که شرکت‌های تبلیغات مهاجرتی با بهره گیری از یک شیوه پوچ از دستور خارج شده به دنبال درآمد زایی هستند که تاکنون هیچ یک از مقامات نظارتی نیز مقابل آن‌ها نایستاده است.

در واقع از این شرکت‌های تبلیغاتی باید پرسید در شرایطی که تحریم‌های آمریکایی مردم ایران را دچار محدودیت‌های شدیدی کرده است چگونه ممکن است ترامپ فرمان مهاجرتی خود را لغو و پای ایرانی‌ها را به این کشور باز کند؟

به طور قطع این یکی از شیوه‌های جدید کلاهبرداری شرکت‌های مهاجرتی با تم قدیمی مهاجرت به کشور آمریکا است که می‌تواند در شرایط دشوار اقتصادی درآمد‌های بسیاری را برای آن‌ها به دنبال داشته باشد و این موضوع ورود جدی نهاد‌های نظارتی را به دست اندازی چنین شرکت‌هایی به اموال مردم می‌طلبد.

منبع: راه دانا

انتهای پیام/

 

نظر شما