شناسهٔ خبر: 43601348 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در میزگرد ایرنا مطرح شد؛

نظام سیاسی آمریکا ظاهری دموکراتیک اما باطنی هدایت‌شده دارد

تهران- ایرنا- سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی میزگردی با حضور دو تن از کارشناسان سیاسی پیرامون انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا برگزار کرد. در این نشست تخصصی شرکت کنندگان نقدهایی بر نظام انتخاباتی این کشور وارد و تاکید کردند که نظام سیاسی آمریکا ظاهری دموکراتیک اما باطنی کاملا هدایت شده، قابل کنترل و سازماندهی شده دارد.

صاحب‌خبر -

شمارش معکوس تا انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا آغاز شده و کمتر از یک هفته دیگر مشخص خواهد شد که بین «دونالد ترامپ و «جو باین» به عنوان دو نامزد انتخاباتی، کدام یک روانه کاخ سفید خواهد شد و زمام امور آمریکا را برای چهار سال پیش رو به دست خواهد گرفت. نظرسنجی ها که پیشتر از فاصله چشمگیر بین بایدن و ترامپ به نفع نامزد حزب دموکرات حکایت می کردند، اینک فاصله این دو رقیب را اندک ارزیابی می کنند و برای رییس جمهوری کنونی نیز شانسی برای انتخاب مجدد قائلند.

لازم به ذکر است که در نظام سیاسی ریاستی آمریکا، قدرت و اختیار قابل ملاحظه ای به شخص رییس جمهوری این کشور واگذار شده است. با وجود این، شخصی که بر کرسی ریاست جمهوری آمریکا تکیه می زند با وجود موانعی همچون کنگره، باز هم از توانایی بالایی در سمت وسو دادن به مسائل داخلی و سیاست خارجی برخوردار است. بی تردید نتیجه انتخابات این کشور بر مناسبات آمریکا با کشورهای مختلف کره خاکی از جمله ایران بی تاثیر نیست. همان گونه که در دولت دمو کرات «باراک اوباما» تهران و واشنگتن در قالب مذاکرات ۱+۵ به برجام دست یافتند و در دولت ترامپ، آمریکا با خروج از برجام و ازسرگیری تحریم های ثانویه، روابط دو کشور را دگرگون ساخت.

در ارتباط با شانس پیروزی هر یک از رقبای انتخاباتی، بررسی سناریوهای محتمل در روابط ایران و آمریکا در فضای پساانتخابات، اثرگذاری انتخابات این کشور بر مسائل داخلی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و همچنین راهکارهای پیش روی تهران در مواجهه با هر یک از نامزدها در صورت ورود به کاخ سفید از جمله مسائلی بود که در میزگرد ایرنا با «حسین کنعانی مقدم» دبیرکل حزب سبز ایران و «غلامرضا انصاری» نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و عضو سابق شورای مرکزی حزب اتحاد ملت مورد واکاوی قرار گرفت.

گزارش حاضر چکیده‌ای از مباحث مطرح شده در این میزگرد است و متن کامل آن متعاقبا منتشر می شود.

انصاری: امکان تکیه زدن ترامپ بر مسند قدرت با رای الکترال وجود دارد

انصاری در ارتباط با نظام انتخاباتی آمریکا اظهار کرد: نظام سیاسی آمریکا ظاهری دموکراتیک اما باطنی کاملاً هدایت شده، قابل کنترل و سازماندهی شده دارد. به همین دلیل در انتخابات ریاست جمهوری جدا از آراء عمومی و مردمی موضوع آرا الکترونیک مطرح شده است این امر باعث می شود که مسئولان پشت صحنه، زمانی که لازم بدانند با استفاده از آراء الکترال نتیجه انتخابات را تغییر دهند. همانطور که  آرا الکترال در دوره بوش پسر موجب شد، با وجودی که دموکرات ها حدود دو میلیون رای بیشتر داشتند اما بوش پسر  پیروز انتخابات شناخته شود. همین موضوع در انتخابات مربوط به ترامپ نیز  می تواند به پیروزی وی بیانجامد.

عضو سابق شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در ارتباط با میزان صحت و سقم و آخرین نتایج نظرسنجی های انتخاباتی گفت: در انتخابات دوره قبل آمریکا، نظرسنجی هایی که بر پایه علمی صورت گرفته بود و نتیجه قطعی را با  حدود پنج درصد اختلاف ارائه می داد، نشانگر پیش بودن هیلاری کلینتون از ترامپ بود اما آرای الکترال موجب شد تا ترامپ پیروز انتخابات باشد. برای انتخابات پیش رو نیز طبق نظرسنجی‌های صورت گرفته  حزب دموکرات با اختلاف حدود ۱۰ درصد در اکثر ایالت ها از جمهوری خواهان جلوتر هستند اما این احتمال وجود دارد که با توجه به برنامه‌های ناتمام حاکمیت دولت آمریکا در ارتباط با برخورد غیر اصولی و خشونت بار این کشور با آفریقا، آسیا و خاورمیانه، ترامپ با استفاده از رای الکترال مجدداً بر مسند قدرت تکیه بزند.

 نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی به نقش پررنگ لابی یهودی «ایپک» و آمریکایی‌های ایرانی‌تبار در جهت دهی به انتخابات این کشور پرداخت و گفت: در عرصه سیاسی آمریکا دو اقلیت لابی ایپک و آمریکایی‌های ایرانی‌تبار تاثیر زیادی دارند. طرح برنامه و فکر این دو قشر به هر سمتی گرایش یابد، آن حزب برنده انتخابات خواهد بود به طور قطع حزب جمهوری خواه و دموکرات در طول چهار یا هشت ساله که در انزوای سیاسی قرار دارند تلاش می‌کنند تا بتوانند حمایت این دو جامعه را به دست آورند. افزون بر آن بخش قابل توجهی از افراد تاثیرگذار لابی یهودی، ایرانی هستند. بنابراین جامعه ایرانیان مقیم آمریکا تاثیر اساسی و استراتژیکی را در سرنوشت انتخابات آمریکا خواهند داشت.

انصاری در ارتباط با مناسبات تهران و واشنگتن در فضای پساانتخابات تاکید کرد که مشکل ایران اشخاصی چون ترامپ یا بایدن نیستند بلکه مشکل اصلی جریان هایی است که پشت پرده اند و سیاست هایی را حتی برای چند دهه و قرن این دو حزب سیاسی ترسیم می کنند. اما طرف دیگر ماجرا ایران است که باید بیش از رویکرد تقابلی، سیاست تعاملی را در پیش گیرد.  

کنعانی مقدم: ترامپ در صورت شکست بر «تقلب» تاکید و طرفدارانش را به خیابان می کشاند

کنعانی مقدم با بیان اینکه نظام انتخاباتی آمریکا آنچنان بر پایه آرای مردمی استوار نیست، گفت: در آمریکا احزاب مسلط همچون دموکرات ها، جمهوری خواهان و حزب سبز جزو احزابی هستند که در رقابت ها و مناظرات حضور دارند و کمپین‌های انتخاباتی آنان در سطح وسیع در حال فعالیت هستند. ساختار کنونی انتخابات آمریکا به سنت های حزبی که در این کشور وجود دارد، باز می گردد. در منازعات نامزدهای انتخاباتی ترامپ به عنوان نماینده حزب جمهوری خواه استراتژی سیاسی وی بر پایه قدرت طلبی و از میان بردن دیگر کشورها به منظور پیشرفته آمریکاست و همچنین حزب او تمایل دارد تا با استفاده از ابزارهای قدرت و میلیتاریسم به اهداف سیاسی و اقتصادی خود دست یابد.

دبیرکل حزب سبز ایران اضافه کرد: طرف مقابل حزب دموکرات است که عمدتاً با ابزار و قدرت نرم نفوذ به اهداف مورد نظر دست می یابد. در امریکا هر دو طیف در رابطه با خاورمیانه و ایران موضوع اسلام ستیزی و اسلام هراسی را در دستور کار قرار دادند؛ موضوعی که تحت مدیریت اسرائیل صورت می پذیرد و صهیونیست‌ها هستند که هزینه انتخابات‌امریکا را متقبل می شوند. بنابراین در این لابی قدرت هر طیفی که امتیازهای بیشتری را به رژیم صهیونیستی ارائه دهد امکان پیروزی بیشتری خواهد داشت.

این فعال سیاسی احتمال منازعه بین ترامپ و بایدن را بالا دانست و تاکید کرد: در انتخابات پیش رو یک طرف دونالد ترامپ قرار دارد که ابزار قدرت در دستان اوست. او می تواند با استفاده از قدرت در انتخابات اعمال نفوذ کند. رفتار ترامپ به گونه ای است که خود را بازنده انتخابات تصور می کند. بنابراین پیش از انتخابات اعلام کرد در صورت عدم پیروزی وی احتمال تقلب در انتخابات موضوعی دور از ذهن نیست. در طرف مقابل جو بایدن قرار دارد فردی که بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته آرای مردمی زیادی را در ایالت های مختلف همچون کالیفرنیا و پنسیلوانیا خواهد داشت.

کنعانی مقدم پیش بینی کرد که با توجه به موضوعاتی چون مطرح شدن طرح استیضاح ترامپ، درگیری کنگره با وی، گسترش بیماری کرونا و همچنین ورشکستگی اقتصادی در آمریکا، او در صورت رای نیاوردن در انتخابات بر تقلب تاکید و طرفدارانش را به  اعتراضات خیابانی دعوت کند. از طرف دیگر پستی شدن انتخابات نشان می دهد که وضعیت ترامپ در انتخابات پیش رو بسیار شکننده است. بنابراین پیش بینی می شود که این دو نامزد انتخاباتی وارد منازعاتی جنجالی و دامنه دار شوند.

وی در ارتباط با وسعت و دامنه منازعه بین دو نامزد انتخاباتی اظهار کرد: به نظر می رسد که دونالد ترامپ وارد این منازعات خواهد شد اگر دادگاه عالی و کنگره نیز با مشکل مواجه شوند، خلع قدرت در آمریکا اتفاق خواهد افتاد طبق قانون اساسی آمریکا، انتخابات این کشور در صورتی که در حال جنگ باشد به تعویق خواهد افتاد. بنابراین امکان دارد ترامپ برای به تعویق انداختن انتخابات وارد جنگ شود و این موضوع از سوی خود وی مطرح شد.

در ارتباط با تاثیر انتخابات آمریکا بر روابط با ایران، کنعانی مقدم بر این باور است: پیروزی ترامپ بیش از بایدن به نفع جمهوری اسلامی خواهد بود چرا که وی در چهار سال گذشته همه تیرهای تیرکش خود را شلیک کرده و در دوره بعد با دستان خالی مقابل ایران خواهد ایستاد. در حالی که در با ورود بایدن به کاخ سفید همان سیاست همیشگی دموکرات ها اجرایی خواهد شد و وی با ابزار و روش های نرم در صدد گرفتن امتیاز از ایران برخواهد آمد.

نظر شما