شناسهٔ خبر: 43601292 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رکنا | لینک خبر

بررسی وضعیت میزان همراهی بخش خصوصی سلامت با مردم در این روزهای کرونایی ،

دریافت ودیعه های نجومی از بیماران بدحال کرونایی در بیمارستان های خصوصی / دلالی سلامت در روزگاری که بوی مرگ می دهد

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، همین شلوغی بیمارستان های دولتی بود که ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت را بر آن داشت که اعلام کند فقط بیماران اورژانسی بستری خواهند شد و بیماران غیراورژانسی بستری نخواهند شد. از سوی دیگر اما بیمارستان های خصوصی بازارشان سکه شده و با شلوغی بیمارستان های دولتی، مورد اقبال برخی از بیمارانی  قرار گرفتند که برای نجات از مرگ کرونایی چاره ای جز قبول هزینه های کلان این بیمارستان ها را ندارند که اگر نپردازند میمیرند. برخی از خبرها حاکی از آن است که تخت های ویژه برخی از بیمارستان های خصوصی تا 20میلیون تومان برای هرشب بستری قیمت گذاری شده اند! اولین سوالی که بعد از شنیدن این رقم به ذهن مخاطب می رسد که این است که وجدان انسانی و پزشکی کجاست؟ چند درصد مردم ایران در شرایط کنونی اقتصادی قادر به پرداخت این هزینه هستند و اگر می پردازند چه از زندگی خود باید بفروشند تا به نجات عزیزشان برسند؟

ودیعه 5 تا 50میلیون تومانی در بیمارستان های خصوصی برای بستری بیماران کرونایی

با بیمارستان پارس یکی از بیمارستان های خصوصی تهران تماس گرفته و با مژگان خاوندکار، مدیر بخش عفونت این بیمارستان گفت و گویی داشتیم که وی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: "با شروع کرونا برخی از بیمارستان ها 50میلیون تومان به عنوان ودیعه دریافت می کردند. اما مدیرعامل و هیئت مدیره بیمارستان ما اعلام کردند که نمی خواهیم پول های کثیف وارد بیمارستان شود. در حال حاضر 5میلیون بیشتر ودیعه از بیماران مبتلا به کرونا دریافت نمی کنیم. اگر این پول را هم نداشته باشند بیمار بستری می شود و بعد ودیعه را از آنها می گیریم."

در این بیمارستان قیمت اتاق های 3تخته 660هزار تومان، اتاق های 2تخته 930هزار تومان و اتاق خصوصی یک میلیون 200هزار تومان است.

ممانعت از ورشکستگی با قیمت گذاری نجومی در بخش خصوصی

و اما مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در مورد نحوه فعالیت بیمارستان های خصوصی در دوره کرونا و چنین قیمت گذاری های دور از جیب و توان مردم در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: ابتدای اپیدمی قیمت کالاهای اساسی مانند مرغ، گوشت و لبنیات هر روز افزایش یافته اما تعرفه پزشکی امسال 15درصد افزایش یافته است. بخش خصوصی نمی تواند از حقوق کادر درمان (پزشکان، پرستاران و...) بکاهد.

وی افزود: بخش خصوصی با مضیقه مالی روبرو شده است و برای پرداخت حقوق پرسنل با مشکل روبروست. اگر شرایط با همین روند پیش برود و کرونا ادامه پیدا کند مدیران مجبورند بیمارستان های خصوصی را تعطیل کنند. بیمارستان های خصوصی در حال ورشکستگی هستند و دولتی تخت خالی ندارند.

لزوم پرداخت وام های بدون بهره به بیمارستان های خصوصی

مسعود مردانی در پاسخ به این که راه حل مرتفع کردن مشکل بخش خصوصی چیست تا کمی در این روزها همراه مردم و کمک مردم شوند؟ گفت: دولت باید به بیمارستانهای خصوصی سوبسید بدهد. به عنوان مثال برای غذای بیماران برنج، گوشت و... دولتی بدهد. از سوی دیگر دولت می تواند به این بیمارستان ها وام های بدون بهره (نه وام های بلاعوض) پرداخت کند.

قیمت خون یک پزشک 50هزار تومان است؟

عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا اظهار کرد: دولت می تواند مالیات های کمتری از بیمارستان های خصوصی و پزشکان دریافت کنند. اداره دارایی از روزی که شیوع کرونا شروع شده است، برای پزشکان برگه های تشخیص یک میلیارد به بالا صادر کرده است و پزشکان می گویند: "با این شرایط فعالیت مان را ادامه نمی دهیم." یک پزشک 50 تا 60 هزار تومان ویزیت می گیرد امکان دارد به کرونا مبتلا شده و جان خود را از دست بدهند. آیا پول خون یک پزشک 50هزار تومان است؟ چند پزشک، پرستار و... در این چند وقت جان خود را از دست داده اند؟ حق کادر درمان این نیست. بنابراین باید برنامه ریزی منسجمی صورت بگیرد و تعداد بیمارستان ها مخصوص بیماران کرونا افزایش یابد. مسئولان باید از ظرفیت های بیمارستان های دولتی بدون استفاده مانده است بیشتر استفاده شود. اگر هزینه های بخش خصوصی نیز پرداخت شود از خدایشان است که پول دربیاورند.

افزایش شدید دلالی سلامت در دوره کرونا

وی با اشاره به این که در دوره شیوع کرونا دلالی شدیدا افزایش پیدا کرده است، گفت: در کشور ما این روند همیشگی وجود داشته که در کمبودها دلالان براساس سنت همیشگی وارد بازار می شوند. این روزها هستند کسانی که به خانه های مردم می روند، اما پزشک نیستند. این افراد نسخه می نویسند و دارو تجویز می کنند، سرم می زنند و... در فضا مجازی تبلیغات می کنند و این فضا پر است از این پزشکان و پرستارانی که پزشک یا پرستار نیستند. 140 هزار پزشک داریم، حقوق آنها را با حقوق این دلالان مقایسه کنید.

فریب مردم برای گرفتن تست کرونا

مسعود مردانی در پاسخ به این سوال که چقدر آزمایشگاه های خصوصی قابل اعتماد هستند؟ تاکید کرد: معاونت درمان 89 آزمایشگاه در سراسر کشور را انتخاب کرده که مورد تایید وزارت بهداشت است و اجازه آزمایش های کرونا را دارند. این آزمایشگاه ها براساس مدارج علمی موسسان آن و اسنادی که ارائه شده، توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انتخاب شده اند. دیگر آزمایشگاههای یا دنبال فریب مردم هستند یا جواب آزمایش درستی به مردم نمی دهند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

نظر شما