شناسهٔ خبر: 43600647 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

ادامه تعطیلی مراکز فرهنگی زندگی خانواده فرهنگ را مختل می کند؛

تعطیلی سینماها زندگی افراد بسیاری را نابود می‌کند/خیلی‌ها از بازگشایی سینماها بی‌خبر بودند/تلویزیون کمک حال باشد

تعطیلی بلند مدت سینماها در کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا مشکلات بسیاری را گریبانگیر اهالی سینما کرد و در این بین تمهیداتی مثل اکران آنلاین، سینما ماشین، بازگشایی سینماها با نهایتاً 50 درصد ظرفیت و... برای عبور از این معضل اجرایی شدند که همه این طرح‌ها آنطور که باید نتوانستند به کمک سینما آمده و مشکلات ایجاد شده را رفع کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، با ادامه تعطیلی سینماها و البته عدم اطلاع‌رسانی درست درباره بازگشایی کوتاه‌مدت باعث شده تا سینمای ما علاوه بر مشکلات اقتصادی فراوان که عاملی تهدید‌کننده برای همه سینماگران است، خطری دیگر را نیز متوجه خود بداند.

علاوه بر مشکلات اقتصادی خطر از بین رفتن فرهنگ و عادت فیلم دیدن در سینماها مسأله بسیار مهمی است که با توجه به تعطیلی طولانی مدت باید به آن توجه شود و با آسیب‌شناسی دقیق و تمهیدات لازم جلوی فاصله گرفتن مردم از سالن‌های سینما را گرفت.

با توجه به این خطر جدی در گفت‌وگو با دو سینماگر راهکارهای احتمالی را مورد بررسی قرار دادیم که در ادامه می‌خوانید:

حبیب اسماعیلی: سالن‌های سینما از دیگر اماکن عمومی امن‌تر هستند / تعطیلی سینماها زندگی افراد بسیاری را نابود می‌کند

حبیب اسماعیلی تهیه‌کننده سینما و مدیرعامل رسانه فیلمسازان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: خطر سینما رفتن در قیاس با دیگر کارها مثل خرید کردن در فروشگاه‌ها یا رفت‌وآمد در مترو برای ابتلا به بیماری کرونا بسیار کمتر است و نمی‌دانم چرا هر بار در اولین واکنش به اوج‌گیری شیوع کرونا در کشور تصمیم به تعطیلی سینماها گرفته می‌شود.

اسماعیلی تصریح کرد: پس از بازگشایی سینماها در بسیاری مواقع حتی 10 درصد سالن‌ها هم پر نمی‌شد و این میزان در یک سالن شرایطی را فراهم می‌کند که مردم با فاصله بسیار زیاد از هم بنشینند و با توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی تقریباً هیچ خطری مخاطبان را تهدید نمی‌کند.

او افزود: نزدیک به 7 ماه است که کشور ما با ویروس کرونا درگیر است و به نظر می‌رسد که مدت بیشتری باید با این ویروس زندگی کنیم پس باید به دنبال فراهم کردن شرایطی باشیم که زندگی خود را به زیستن با این ویروس وفق دهیم چرا که قطعاً با رویکرد تعطیلی برای سینماها و دیگر مشاغل وضعیت اقتصادی فاجعه‌ای دیگر به بار می‌آورد. ادامه تعطیلی‌ها سینماداران را مجبور به تعدیل نیرو می‌کند و تعطیلی پروژه‌های سینمایی را در پی دارد که قشر عظیمی بیکار می‌شوند و این بیکاری برای دولت هم مشکل‌آفرین است.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «سرکوب» در ادامه تأکید کرد: متأسفانه سینما در سال‌های اخیر با معضلات بسیاری مواجه بوده و مسائلی مثل ساخت فیلم با پول‌های کثیف، مردم را هم نسبت به آثار سینمایی بدبین کرده و بسیاری دیگر لزومی به خرید بلیت سینما یا نسخه اصل فیلم‌ها برای حمایت از سینما نمی‌بینند. نمی‌توان به دلیل وجود فساد در یک پروژه این مشکل را به کل سینما تعمیم داد و به آن اینگونه بدبین بود. افراد بسیاری هستند که تنها از راه سینما امرار معاش می‌کنند و فیلم‌های بسیاری با بودجه شخصی ساخته می‌شوند که به موفقیت در گیشه امید دارند و عدم اکران فیلم‌ها سرمایه‌های بسیاری را نابود می‌کند.

این تهیه‌کننده در ادامه اظهار داشت: مشکلات در کشور آنقدر زیاد است که برنامه‌ای برای رسیدگی به مشکلات سینما وجود ندارد پس نمی‌توان چندان به حمایت دولت امید داشت و باید شرایطی وجود داشته باشد که سینما به چرخه اقتصادی خود ادامه دهد و این مهم با تعطیلی سینماها به هیچ‌وجه امکانپذیر نیست. متأسفانه نهادهای مختلف فرهنگی مدام برای هم شاخ و شانه می‌کشند و به جای همدلی و همراهی با هم برای یکدیگر مشکل ایجاد می‌کنند. صداوسیما می‌تواند با همراهی با سینما مردم را از بی‌خطر بودن سالن‌ها مطمئن و بازگشایی سینماها را اطلاع‌رسانی کند اما متأسفانه به جای این کار حتی در شرایطی که سینماها باز بودند می‌شنیدیم که در تلویزیون خبرهایی از تعطیلی سینماها مطرح می‌شد.

اسماعیلی در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: بهتر است سازمان سینمایی در این شرایط به وعده‌های حمایتی‌اش عمل کند و همه نهادها و ارگان‌ها اعم از صداوسیما و شهرداری به کمک سینما بیایند و در بحث تبلیغات محیطی و اطلاع‌رسانی درباره بازگشایی سالن‌ها، در کنار سینما قرار بگیرند. مطمئناً در این شرایط با همدلی و همراهی است که می‌توان مشکلات را کنار زد و بهتر است اختلافات را کنار بگذاریم. تعطیلی تولید و اکران باعث ایجاد افسردگی در قشری بزرگ می‌شود که به نظر من پیامدهای مخربی برای جامعه خواهد داشت.

این تهیه‌کننده در پایان گفت: امیدوارم دولت و دیگر نهادها نگاهی ویژه برای حمایت از افرادی که سرمایه‌شان را وارد عرصه فرهنگ و هنر کرده‌اند، داشته باشد چرا که این افراد در این وضعیت نابسامان اقتصادی کار ارزشمندی انجام داده‌‌اند و نباید شرایطی فراهم شود که آن‌ها هم برای فرار از خطر شکست مالی به خرید و فروش دلار و کارهایی از این دست فکر نکنند.

امیرحسین شریفی: خیلی‌ها از بازگشایی سینماها بی‌خبر بودند / صداوسیما اطلاع‌رسانی نمی‌کند

امیرحسین شریفی تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: سینما کاملاً رها شده و به برای هیچ یک از مسئولان اعم از مسئولان دولتی و غیر دولتی سینما اهمیتی ندارد و به همین دلیل هیچ حمایت و برنامه‌ای برای نجات آن در این شرایط بحرانی وجود ندارد.

شریفی تصریح کرد: بهتر بود اکران فیلم‌ها و فعالیت سینماها خیلی زودتر آغاز می‌شد و ادامه پیدا می‌کرد. وقتی همه مشاغل به فعالیت خود ادامه می‌دهند و مکان‌های خطرناک‌تری مثل متروها، بازار و پاساژها در روز میزبان مراجعه‌کننده‌های بسیاری هستند دلیل بسته بودن سینماها را نمی‌توانم درک کنم. سینماها در شرایط عادی به طور میانگین حدود 20 تا 25 درصد سالن‌هایشان پر بود و فاصله‌گذاری اجتماعی با فاصله بسیار بیشتر از آنچه که مدنظر ستاد مبارزه با کرونا است، رعایت می‌شود و همه سینماها هم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند؛ پس سینماها نسبت به دیگر اماکن عمومی بی‌خطرتر هستند و لزومی برای تعطیلی آن‌ها احساس نمی‌شود.

این تهیه‌کننده در ادامه گفت: اکران فیلم‌ها باید ادامه پیدا می‌کرد و سینما نباید از سبد فرهنگی مردم حذف می‌شد. با توجه به شرایطی که امروز در جامعه می‌بینیم و فعالیت مستمر افراد در حرفه‌های مختلف تعطیلی سینماها، اهالی سینما را در شرایطی قرار می‌دهد که نمی‌توانند به امرار معاش بپرازند و این تبعات بسیار بدی برای سینما و جامعه خواهد داشت.

او افزود: بی اهمیت بودن سینما زندگی بسیاری از سینماگران را به نابودی کشانده و افراد بسیاری که روزی‌شان را از این راه کسب می‌کردند امروز بیکار و در شرایطی بسیار بد هستند.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «ضیافت» در ادامه با انتقاد از عملکرد صداوسیما گفت: متأسفانه رسانه ملی هم با سینما همراه نیست و درباره بازگشایی سینماها اصلاً اطلاع‌رسانی نکرد و افراد بسیاری هستند که حتی از بازگشایی سینماها بی‌خبر بوده و تصورشان بر این است که هنوز سینماها تعطیل هستند. از طرفی قشری که از بازگشایی سینماها خبر دارد نیز درباره ایمن بودن سالن‌ها دچار تردید است و بسیاری از اینکه به سینما بروند ترس دارند. از زمانی که من در سینما کار کرده‌ام تا امروز هیچ زمانی به اندازه امروز وضعیت سینما وخیم و وحشتناک نبوده؛ سینماگران امروز جزو افرادی هستند که در جامعه طرد شده‌اند و هنرمندان بسیاری را می‌شناسم که به کار کردن با ماشین در آژانس‌های اینترنتی روی آورده‌اند.

شریفی در پایان اظهار داشت: بهتر است مسئولان به سینما اهمیت بدهند و بدانند که توجه به این قشر بسیار مهم است. تنها افراد اندکی در سینما هستند که در این شرایط قادر به امرار معاش بوده و واقعاً اکثر افراد دچار مشکلات مالی شده‌اند. امیدوارم هر چه زودتر کرونا در کشور ریشه‌کن شود و شرایط عادی به جامعه و سینما بازگردد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما