شناسهٔ خبر: 43600624 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رشد ۵۰ درصدی تخت‌های بیمارستانی در هرمزگان

بندرعباس- ایرنا- بهداشت و درمان از مهمترین شاخص‌های توسعه یک جامعه محسوب می شود که این شاخص در استان هرمزگان در طول فعالیت دولت تدبیر و امید به ویژه در سال آخر فعالیت این دولت جهش قابل توجهی یافته و در مسیر رشد بیشتر و شتابان تر قرار دارد.

صاحب‌خبر -

هرمزگان از جمله استان هایی است که روند توسعه بهداشت و درمان آن در طول فعالیت دولت تدبیر و امید بسیار شتابان و پرسرعت بوده و اگرچه هنوز تا رسیدن به استانداردها فاصله داریم، اما مسیر حرکتی، مسیر درستی بوده و به طور یقین در صورت حمایت و برنامه ریزی های صحیح در آینده ای نزدیک به نقطه مطلوب خواهیم رسید.

در سالیان گذشته فرسودگی زیرساخت های بیمارستانی و کمبود تخت از مشکلات مهم استان هرمزگان بود که اگر این کمبود مورد بررسی و توجه در دولت قرار نمی گرفت، امروز به فاجعه و بحرانی بزرگ در روزهایی کرونایی تبدیل می شد و خسارت جبران ناپذیری بر پیکره سلامت این استان وارد می کرد و به طور یقین زیرساخت‌های فرسوده بیمارستانی هرمزگان و کمبود تجهیزات نمی توانست پاسخگوی نیاز مردم این منطقه در شرایط همه گیری کووید ۱۹ باشد.

استان هرمزگان در حال حاضر با جمعیت حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر دارای ۱۷ بیمارستان اعم از دولتی ، نظامی و بخش خصوصی با بیش از دو هزار تخت فعال است که بخش قابل توجهی از این تخت ها در طول فعالیت دولت یازدهم و دوازدهم وارد چرخه درمان این استان شده است.

در روزهایی که هرمزگان در وضعیت قرمز ابتلا به کرونا قرار داشت، وزارت بهداشت به صورت ویژه تجهیزات و منابع مالی مورد نیاز جهت مقابله با ویروس کرونا و درمان بیماران مبتلا به این بیماری در استان را تامین و  به عبارتی چتر حمایتی دولت در این بخش گسترده تر شد.

آینده روشن بهداشت و درمان در هرمزگان

تا پیش از فعالیت دولت تدبیر و امید ، استان هرمزگان از نظر ایجاد زیرساخت های بهداشت و درمان که از مهمترین و پایدارترین سرمایه گذاری ها در هر منطقه ای می باشد، جزو فقیرترین استان‌ها بود که با تلاش‌های صورت گرفته شمار تخت های بیمارستانی و همچنین تجهیزات پزشکی و درمانی در این منطقه افزایش یافته است.

بیمارستان ۵۳۱ تختخوابی بندرعباس، بیمارستان شریعتی، توسعه و نوسازی بیمارستان کودکان از جمله مهمترین زیرساخت های درمانی است که در آخرین سال فعالیت دولت تدبیر و امید وارد چرخه بهداشت و درمان این استان شده و این روند تا پایان دولت همچنان ادامه دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه دولت تدبیر و امید نگاه ویژه ای به حوزه بهداشت و درمان استان داشته، گفت: در نتیجه تلاش های صورت گرفته ۸۱۰ تخت بیمارستانی در مدت هفت سال گذشته به مجموع تخت های بیمارستانی هرمزگان اضافه شده است.

دکتر حسین فرشیدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در حال حاضر دو هزار و ۱۰۰ تخت بیمارستانی در هرمزگان فعال است که با برنامه ریزی های صورت گرفته و پروژه های در دست اجرا یک هزار و ۳۰۰ تخت دیگر وارد چرخه درمان استان خواهد شد.

وی افزود: با اضافه شدن این شمار تخت، تعداد تخت های بیمارستانی هرمزگان بیش از ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت و وضعیت تخت های بیمارستانی استان از متوسط کشوری هم بالاتر خواهد رفت.

دکتر فرشیدی تصریح کرد: از مجموع تخت هایی که وارد چرخه درمان استان می شود، ۹۵۰ تخت دولتی و مابقی در بیمارستان های نظامی و خصوصی فعال خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر تجهیز بیمارستان ها به واسطه نیاز شدید بخش های درمانی در دوران کرونا، یک هزار و ۱۶۷ طرح جامع سلامت نیز در مراکز شبانه روزی در این این دولت اجرا شده است.

بیمارستان فوق تخصصی زنان و زایمان دکتر علی شریعتی

بیمارستان ۱۳۰ تختخوابی فوق تخصصی زنان و زایمان دکتر علی شریعتی بندرعباس به عنوان یکی از طرح‌های مهم بهداشت و درمان در استان هرمزگان مهرماه امسال با حضور معاون اول رییس جمهوری و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بهره برداری رسید.

کلینیک تخصصی و فوق تخصصی زنان و اطفال و نوزادان بیمارستان شریعتی بندرعباس از مردادماه سالجاری فعالیت خود را آغاز کرده بود و به دلیل نیاز مبرم به تخت بیمارستانی ویژه زنان از اول مهرماه سایر بخش‌های این مرکز کار خود را آغاز و به تدریج وارد چرخه ارائه خدمات درمان شد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بیان داشت: این مرکز درمانی ۱۳۰ تختخوابی با زیربنای ۱۰هزار و ۶۶۰ مترمربع و اعتباری افزون بر یکهزار و ۳۰۰ میلیارد ریال در راستای ارائه خدمت به زنان، مادران باردار و کودکان و نوزادان ساخت و تجهیز شده است.

دکتر فاطمه نوروزیان بیان داشت: اورژانس، پنج اتاق عمل مجهز، بخش زایمان، بخش مراقبت پس از زایمان، بخش مادران پرخطر، (آی.سی.یو و ان.آی.سی.یو)، بخش نوزادان، رادیولوژی، آزمایشگاه، بخش زنان، بخش بستری و کلینیک تخصصی و فوق تخصصی از مهم‌ترین بخش‌های این بیمارستان می‌باشد.

وی افزود: طرح بیمارستان شریعتی بندرعباس که تنها بیمارستان تخصصی زنان در استان هرمزگان است و با بهره‌برداری از آن که بخش عمده‌ای از پروژه عمرانی و تجهیز آن در ماه‌های اخیر صورت گرفت، نیاز بیش از ۱.۶ میلیون نفر از جمعیت هرمزگان به خدمات فوق تخصصی حوزه زنان و زایمان و بیش از ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت استان‌های مجاور که خدمات درمانی خود را از استان هرمزگان دریافت می‌کنند، برطرف شده است.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: این بیمارستان یکی از مجهزترین بیمارستان‌های استان هرمزگان است و آبان ماه پارسال آزمونی برای جذب نیرو برای خدمت در این بیمارستان برگزار و ۱۰۲ نیرو جذب و آموزش‌های لازم را فراگرفته‌اند.

بیمارستان ۵۳۱ تختخوابی بندرعباس بماند یادگار از دولت تدبیر و امید

بیمارستان ۵۳۱ تختخوابی بندرعباس از جمله طرح‌های مهم و اثر گذار در سفر دوم هیات دولت به استان هرمزگان بوده است که استاندار هرمزگان به عنوان نماینده دولت در استان با همراهی نمایندگان بندرعباس با پیگیری پی در پی و با انتصاب نماینده‌ای ویژه برای پیگیری روند اجرایی و تکمیل آن از تمام ظرفیت‌ها برای اتمام آن تا پایان سالجاری اهتمام ویژه دارند.

استاندار هرمزگان هفته گذشته به خبرنگاران اظهار داشت: بیمارستان ۵۳۱ تختخوابی بندرعباس یکی از مهمترین پروژه های دولت تدبیر و امید در هرمزگان است که طبق برنامه ریزی های انجام شده استانداری هرمزگان و دانشگاه علوم پزشکی باید تا قبل از پایان دولت به بهره برداری کامل برسد.

فریدون همتی بیان داشت: رییس جمهوری برای تکمیل وبهره برداری این طرح درمانی به سازمان برنامه وبودجه کشور دستور دادند که تامین مالی مورد نیاز و حمایت‌های ویژه صورت گیرد.

وی افزود: هفته گذشته با پیگیری صورت گرفته با معاون وزیر بهداشت، ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل و تجهیز بیمارستان ۵۳۱ تختخوابی بندرعباس اختصاص یافت.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: این میزان اعتبار در هفته آینده به حساب دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان واریز می‌شود.

وی بیان داشت: در پی نشست قبلی با وزیر بهداشت قول پرداخت هزار میلیارد ریال از محل ارزش افزوده و ستاد ملی کرونا داده شده بود که امروز در همین راستا با همراهی نمایندگان هرمزگان با معاون وزیر بهداشت پیگیری شد.

استاندار هرمزگان اظهارداشت: همچنین برنامه ریزی شده برای سرعت بخشی در اجرای این بیمارستان و تامین نیروی انسانی تا پایان سالجاری، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور از محل مصوبه سفر رییس جمهوری و ردیف توازن ملی و ردیف بودجه هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال اختصاص دهد.

هرمزگان استانی با قابلیت جذب توریست درمانی

همانگونه که گفته شد اجرای بیمارستان ۵۳۱ تختخوابی بندرعباس در راستای بهره‌مندی مردم هرمزگان و به‌ویژه شهر بندرعباس با امکانات درمانی و بیمارستانی مجهز، از اهمیت بسزایی برخوردار است و بر اساس پیش بینی‌ها قرار بود این طرح در ۲ سال آینده به بهره برداری برسد که با دستور رییس جمهوری و اهتمام وزارت بهداشت، این مهم تا پایان امسال محقق می شود.

 کارشناسان حوزه بهداشت و درمان هرمزگان معتقد هستند که با تکمیل این طرح بیمارستانی عظیم و چهار بیمارستان دیگر از جمله بیمارستان ستاره خلیج فارس و بیمارستان ۱۲۸ تختخوابی ارتش تا پایان دولت، این استان علاوه بر تامین نیاز درمانی مردم خود به عنوان استانی با قابلیت جذب توریست درمانی در کشور مطرح شود.

ارتقای شاخص‌های بهداشت و درمان هرمزگان در دولت دوازدهم

معاون عمرانی استانداری هرمزگان نیز گفت: یکی از اولویت های مهم در دولت دکتر روحانی، توسعه هر چه بیشتر بهداشت و درمان است که شاخص های استان در این بخش در سالهای اخیر رشد خوبی داشته و تا پایان دولت دوازدهم به سطح مطلوبی از نظر امکانات بیمارستانی و درمانی می رسد.

رضا مدرس تصریح کرد: در حال حاضر با حمایت های دولت طرح های خوبی در بخش بهداشت و درمان هرمزگان در حال اجرا است که از جمله آنها می توان به بیمارستان ۵۳۱ تختخوابی بندرعباس ، بیمارستان ستاره خلیج فارس، بیمارستان دوم میناب و پروژه توسعه بیمارستان کودکان اشاره کرد.

وی افزود: با تکمیل این طرح ها تا پایان سال جاری و همچنین تا پایان دولت دوازدهم، استان هرمزگان به لحاظ شاخص امکانات بیمارستانی و درمانی به سطح مطلوبی می‌رسد.

گام های مهم دولت در جهت بیمارستان سازی در هرمزگان

آمار و ارقام نشان دهنده فعالیت ویژه دولت دوازدهم در بخش درمان و بیمارستانی در استان هرمزگان است و از ابتدای این دولت تاکنون در بسیاری از بخش‌ها با تکمیل بیمارستان‌های موجود در شهرستان‌ها، ایجاد بخش‌های دیالیز، توسعه اورژانس‌ها، افزایش تخت در مجموعه بیمارستان‌های استان، گام‌های بزرگی در راستای توسعه و افزایش امکانات بیمارستانی هرمزگان برداشته شده است.

براساس آمارهای اعلام شده از سوی مسوولان تا پایان دولت دوازدهم یک هزار و ۷۰۰ تخت بیمارستانی در این استان به بهره برداری می رسد که بخش قابل ملاحظه ای از آن تا به امروز تحقق یافته است.

از سویی دیگر دولت دوازدهم حمایت ویژه ای از سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه های مختلف به ویژه حوزه بهداشت و درمان دارد که در نتیجه این حمایت ها ، در روزهای اخیر عملیات احداث بیمارستان ۲۲۶ تختخوابی رازی بندرعباس با مشارکت بخش خصوصی آغاز شد.

بیمارستان فوق تخصصی رازی بندرعباس با زیربنای ۳۶ هزار متر مربع و ۲۲۶ تخت بستری و ویژه در مدت زمان حدود ۴۸ ماه با اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان ساخت و به بهره برداری خواهد رسید.

این بیمارستان تمام خدمات را برای بیماران به همراه دارد؛ بخش های IVF برای درمان ناباروری، رادیوتراپی، شیمی درمانی، طب هسته ای و حدود ۱۹ اتاق عمل در قسمت های مختلف این بیمارستان پیش بینی شده است.

طراحی که در این بیمارستان استفاده شده جایزه الگوی طراحی بیمارستان های فیوچر دیزاین   ۲۰۱۹ WAF آمستردام هلند را کسب نموده  اوین پروژه به عنوان نسل پنجم بیمارستانهای آینده به شمار می رود و به لحاظ استفاده از مزیت توریسم سلامت منحصر به فرد است.

این مرکز درمانی مدرن و مجهز به صنایع غرب شهر بندرعباس نزدیک است و به لحاظ موقعیت ۱۰ کیلومتر اطراف خود را تحت پوشش قرار می دهد. و حدود ۷۵۰ نیروی انسانی در این بیمارستان مشغول بکار خواهند شد.

بیمارستان در ۹ طبقه و زیربنای هر طبقه از ۶ هزار متر آغاز و تا طبقات بالا به ۳ هزار متر تغییر پیدا می کند طراحی این بیمارستان بسیار خاص است و استوانه های غیر هم مرکز تشکیل شده که بهترین نورگیری و استفاده بهینه از انرژی و همچنین تهویه بسیار مناسبی در آب و هوای شرجی بندرعباس خواهد داشت.

نظر شما