شناسهٔ خبر: 43600544 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

عضو کمیسیون برنامه، بودجه مجلس در گفتگو با بازار:

ساز و کار بورس کالا اصلاح شود/ موج سواری دلالان بر روی قیمت مواد اولیه کارخانجات

قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر انحصارگران و دلالان اقلام و مواد اولیه کارخانجات را به صورت کلی خریداری کرده و نهایتا روی قیمت آن کالاها موج سواری می‌کنند.

صاحب‌خبر -

جعفر قادری در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی بازار در پاسخ به سوالی درباره عدم تامین مواد اولیه کارخانجات از سوی بورس کالا و نفوذ دلالان به این بخش گفت: پیش بینی بورس کالا بیشتر من باب  این بوده تا قیمت مواد اولیه کارخانجات در آن واقعی شود تا تولید کننده و  مصرف کننده ضرر نکنند.

وی تصریح کرد: اما اتفاقی که در بورس کالای ما در حال رخ دادن است این است که این بخش مواد اولیه را با قیمتی بالاتر از قیمت سایر مراکز خریداری می‌کند. این جای سوال دارد که چرا قیمت مواد اولیه که در داخل تولید می‌شود باید بدین شکل گران باشد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: به واقع قیمت مواد اولیه در بورس کالا اگر پایین نیست حداقل نباید گرانتر از قیمت جهانی باشد لذا متاسفانه به علت برخی از رانت‌ها و انحصارگری از سوی دلالان ، تولید کننده جز ما نمی‌تواند خریدهای عمده ای داشته باشد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر انحصارگران و دلالان اقلام و مواد اولیه کارخانجات را به صورت کلی خریداری می‌کنند و نهایتا روی قیمت آن کالاها موج سواری می‌کنند لذا نباید این اتفاق رخ دهد.

قادری بیان کرد: به واقع ساز و کار بازار سرمایه و بورس کالا باید به نوعی اصلاح شود که مصرف کنندگان جزء بتوانند خرید عمده خود را به قیمت مصوب بازار و یا از طریق تشکل‌هایی که بتوانند مواد اولیه را با حداکثر قیمت جهانی تامین کنند، دریافت کنند نه اینکه این اقلام با 70 الی 80 درصد افزایش  از سوی دلالان به فروش برسد.

نظر شما