شناسهٔ خبر: 43600224 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

گزارش میدانی ایسنا از آموزش به سبک شاد؛

روایتی متفاوت از خانواده‌هایی که یک پا معلم شده‌اند

دانش آموزانی که در قرنطینه‌اند و خانواده‌هایی که حالا یک پا معلم شده‌اند با آموزش‌های "شاد" که اشک شان را درآورده است.

صاحب‌خبر -

آنها که موبایل و تبلت ندارند یک دردسر دارند و آنها هم که دارند با هزار چالش مواجهند؛ مادری که نمی داند با یک موبایل خانه به کارش برسد یا در سامانه شاد باشد و در حال آموزش فرزندش و دیگری که از زمان کوتاه آموزش روزانه الکترونیکی مدارس می نالد و دیگری از سر و کله زدن با کودک دبستانی کلاس اولی که فکر می کند باید بازی کند و الان وقت درس نیست.

گلایه مادری که کار هر روزه اش تبدیل صوت بارگذاری شده معلم در شاد به متن برای دانش آموز خانه اش است و تلاش برای فهماندن ریاضی و فارسی به زبان بی زبانی است.

آن سو معلمانی هستند با روش های گوناگون؛ یکی دوست دارد صوت بگذارد و دیکته را تند تند بخواند و ظرف 2 ساعت 4 زنگ را به پایان برساند و آن یکی که شب و روزش شده جواب دادن به دانش آموزان و تلاش برای ارائه آموزشهای مجازی با صوت و تصویر و جبران امکان نداشتن آموزش‌های حضوری و رسم و رسوم گذشته اش در کلاس درس را کند.

آنچه می‌ماند سردرگمی مادرانی است که در ایام کرونا شده‌اند؛ معلم، مادر، رعایت کننده پروتکل های بهداشتی در خانه و مسئول هزار و یک کار نگفته و معلمانی که نمی‌دانند به ساز مادران باشند و یا نابسامانی‌های"شاد" تازه متولد شده در ایران را به جور بکشند.

تطبیق با برنامه‌های شاد برای مادران شاغل بسیار سخت است

زنگویی، یکی از مادران شاغل که دانش آموز ابتدایی در خانه دارد، به ایسنا می‌گوید: تطبیق با برنامه‌های شاد برای مادران شاغل بسیار سخت است، چراکه نمی‌توانند زمان بودن خود را در خانه با زمان برنامه آموزشی فرزندشان هماهنگ کنند.

 وی افزود: از سویی دیگر داشتن و وجود یک گوشی مخصوص شاد برای هر فرزند الزامی است و این امر نیز برای بسیاری از والدین سخت و هزینه‌بر است.

این مادر بیان کرد: آموزش مجازی برای کودکان ابتدایی بسیار سخت است چراکه نمی‌توان آن حجم از مطالب را برای یک کودک ابتدایی از طریق فضای مجازی انتقال داد.

مادران مستاصل شده‌اند و نمی‌دانند چگونه به فرزندان خود آموزش دهند

یکی دیگر از مادران که کودکش در کلاس اول ابتدایی تحصیل می‌کند به ایسنا می‌گوید: مادران مستاصل شده‌اند و نمی‌دانند چگونه به فرزندان خود آموزش دهند، برنامه‌های آموزشی شاد بسیار کوتاه است و در آن زمان کوتاه تقریبا مطلبی عاید کودکان نمی‌شود و بیشتر کار را باید والدین انجام دهند.

وی ادامه داد: به عنوان مادر گلایه دارم که من همواره باید دنبال معلم فرزندم باشم و معلم هیچ‌گاه پیش قدم برای ارائه وضعیت تحصیلی فرزندم نمی‌شود و شاید آن چنان که باید و به اندازه آموزش مجازی دغدغه ندارد.

او معتقد است زیرساخت‌های آموزش مجازی به اندازه چند ماهی که اکنون از آغاز این روش آموزش می‌گذرد، به درستی اصلاح نشده و انگار جایی به اندازه آموزش حضوری پیدا نکرده و برای معلمان به درستی تبیین نشده است.

این مادر تصریح کرد: آموزش مجازی اکنون به گونه‌ای مطرح شده که انگار تنها مادران باید بار اصلی را به دوش بکشند و این برای مادری که در حوزه آموزش هیچ تجربه‌ای ندارد، بسیار سخت و دردسرساز است.

تشریح چالش اصلی دست اندرکاران نظام‌های آموزش الکترونیکی از نگاه یک مدیر آموزش و پرورش

یکی از مدیران مدرسه در بیرجند نیز معتقد است شیوه ارزشیابی کیفی دانش‌آموزان در مقطع ابتدایی لزوماً نیازمند تعامل معلم و دانش‌آموز است که لازمه آن آموزش حضوری است. درست است که آموزش حضوری پایه‌های آموزش را مستحکم‌تر می‌کند، اما نباید از یاد برد که در شرایط فعلی باید بین سلامت و کیفیت صد درصدی آموزش یکی را انتخاب کرد.

این مدیر مدرسه با بیان اینکه چالش اصلی دست اندرکاران نظام‌های آموزش الکترونیکی، فراهم کردن محیط‌های یادگیری قدرتمند برای دانش‌آموزان است، تصریح کرد: برای بالا بردن کیفیت در نظام‌های آموزش از دور، افزایش ارتباط  دانش‌آموزان و معلمان، ارائه بازخورد فوری، تاکید بر زمان انجام کار، تفهیم انتظارات دوره آموزشی و احترام به سبک‌ها و استعدادهای مختلف یادگیری ضرورت دارد.

وی بیان کرد: پیشنهاد می‌شود که ابتدا به صورت کامل زیرساخت‌های لازم فراهم شود. از جمله پایداری اینترنت و آموزش معلمان جهت آمادگی که در این صورت این شیوه از تدریس ظرفیت بسیار بالایی خواهد داشت.

این مدیر مدرسه خاطرنشان کرد: از مزایای این روش آموزش می‌توان به نبود محدودیت زمانی و استفاده هم زمان از جذابیت‌های صوتی و تصویری برای آموزش، نام برد که ابتدا باید آموزش‌های لازم در این خصوص ابتدا به معلمان داده شود تا بتوانند از تمام این جذابیت‌ها بهره ببرند تا آموزش کیفیت بالاتری یابد.

آموزش‌ و پرورش غیرحضوری نیازمند نظارت دقیق و همه جانبه است

محمدعلی واقعی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز به ایسنا گفت: آموزش‌ و پرورش غیرحضوری نیازمند نظارت دقیق و همه جانبه است و امروز شبکه شاد بزرگ‌ترین، امن ترین، معتبرترین و بهترین رسانه تعاملی در بستر سند تحول بنیادین است.

وی بیان کرد: در پدیده شیوع ویروس کرونا، با تبدیل تهدید به فرصت از سوی برنامه‌ریزان نظام تعلیم و تربیت اتفاقات خوبی رقم خورد که محصول آن ایجاد یک شبکه اختصاصی کارآمد برای استمرار تمامی فعالیت‌ها و خدامات آموزشی و پرورشی شد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان اینکه طراحی و تولید یک نرم‌افزار بومی، در مدت زمان بسیار کوتاه یک کار ارزشمند و متمایز است، تصریح کرد: از آنجایی که ما مسئول تربیت و آموزش فرزندان مردم استان هستیم، تمام امکانات و زیرساخت‌های موجود استان را با کمک سایر دستگاه‌ها بسیج کرده و در اختیار دانش‌آموزان و معلمین قرار داده شد تا مقوله آموزش و پرورش تعطیل نشود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی  با اشاره به قابل کنترل بودن تمام محتواهای عرضه شده در شبکه شاد، یادآور شد: متخصصین فناوری اطلاعات آموزش و پرورش سراسر کشور شبانه روزی در تلاشند تا اشکالات این شبکه رفع شده و به یک نرم‌افزار قدرتمند آموزشی و پرورشی تبدیل شود.

واقعی، نظام آموزشی در خراسان جنوبی را در حال گذر از روش‌ها سنتی به شیوه استفاده از فناوری‌های نوین دانست و یادآور شد: با توجه به تغییر ساختار آموزشی استان، در مواجهه با این شرایط بحرانی با استفاده از خلاقیت، ابتکارات و نوآوری‌های پرسنل، عملکرد کاملاً متفاوتی وجود داشته که شرایط را با شکلی کارآمد به‌ پیش برده‌اند.

انتهای پیام

نظر شما