شناسهٔ خبر: 43600039 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اجرای پروژه ملی "کوچ" در مدارس استان قزوین

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان قزوین از اجرای طرح ملی کنترل وزن و چاقی (کوچ) دانش آموزان در استان قزوین خبر داد.

صاحب‌خبر -

عین اله صادقی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، افزود: هدف از اجرای طرح ملی کنترل وزن و چاقی ترویج سبک زندگی سالم، کاهش نرخ چاقی و مدیریت وزن خویش، یافتن نسلی شاداب و با نشاط و بالا بردن سواد سلامت در بین جامعه است.

صادقی افزود:در طرح کنترل وزن و چاقی (کوچ) دانش آموزان، بحث بر سر اندازه گیری شاخص توده بدنی ( BMI)  دانش آموز است که با اندازه گیری قد و وزن دانش آموزان، بررسی شرایط آن‌ها از نظر اضافه وزن و مداخله موثر برای بهبود وضعیت دانش آموزان در این طرح پیگیری می‌شود.

او اضافه کرد: در این طرح دانش آموزان به ۴ دسته وزن زیر طبیعی (لاغر)، طبیعی، اضافه وزن و چاق تقسیم می‌شوند که در این طرح مخاطبین ما دو گروه آخر هستند.

صادقی با اشاره به اینکه در سامانه شاد دفترچه راهنما قرار داده شده که اولیا و دانش آموزان می‌توانند مطالعه کنند، گفت: دانش آموزانی که در دو گروه اضافه وزن و چاق هستند با مشاوره تخصصی دبیران ورزش و مراقبین سلامت و بررسی شرایط آن‌ها از نظر اضافه وزن و در برخی موارد نیاز به رژیم غذایی یا برنامه ورزشی است تا کالری اضافه مصرف شود و در صورت نیاز مداخله درمانی موثر برای بهبود وضعیت دانش آموزان کنترل شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان قزوین در ادامه گفت: دانش آموزان بعد از غربالگری اولیه، هفته‌ای ۵۰۰کیلو گرم و در ماه ۲ کیلو گرم و بعد از شش ماه ۱۲ کیلو گرم وزن کم خواهند کرد.

به گفته او، با توجه به اینکه جامعه ایران به طرف چاقی و اضافه وزن می‌رود و چاقی در زندگی امروزی به یک معضل تبدیل شده است باید نگذاریم چاقی در بین دانش آموزان شیوع پیدا کند، به همین منظور با آغاز هفته تربیت بدنی از ۲۶ مهر ماه، آموزش و پرورش پروژه کوچ را برای سال تحصیلی امسال قرار داده است.

صادقی افزود: روز سه شنبه ۶ آبان ماه باحضور مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین، فرماندار شهرستان البرز و جمعی از مسئولین آموزش و پرورش در دبستان برکت شهرک مهرگان شهرستان البرز مراسم افتتاحیه استانی طرح ملی کنترل وزن و چاقی دانش آموزان برگزار شد و تا کنون تمام مناطق ۱۴ گانه غربالگری اولیه انجام شده و تا پایان این هفته وارد مرحله اجرایی می‌شویم.

صادقی اضافه کرد: ۶۱ درصد از بانوان کشور کم تحرک و بی تحرک و بالای ۵۴ درصد آقایان کم تحرک هستند که از این میزان ۱۱/۷ درصد مربوط به اضافه وزن و ۹/۵ درصد آن‌ها مربوط به چاقی می باشد که این اعداد قابل توجه بوده و باعث بیماری‌های غیر واگیر مانند افزایش کلسترول خون، کبد چرب، فشار خون و سکته قلبی و مغزی خواهد شد و نباید به سادگی از کنار آن‌ها عبور کنیم.

او گفت: مدارس استان قزوین در سال گذشته ۲۱/۵ درصد چاق و اضافه وزن داشتند که با اجرای این طرح به ۱۸/۵ درصد رسیده است.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان قزوین با اشاره به اینکه اختتامیه این طرح در اردیبهشت ماه هزار و چهارصد همزمان با هفته سلامت برگزار خواهد شد، گفت: در آیین اختتامیه جشنواره‌ای برای تشویق مربیان و مراقبین سلامت که بهترین اجرا را داشتند و دانش آموزانی که وزن خود را کنترل کنند و در این طرح موفق بودند تقدیر خواهد شد.

انتهای پیام/ح

نظر شما