شناسهٔ خبر: 43598818 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کشفیات مواد مخدر در استان تهران ۵۱ درصد افزایش داشته است

تهران_ ایرنا_ دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران با اشاره به افزایشی بودن کشفیات اعلام کرد: در ۶ ماهه اول امسال میزان کشفیات مواد مخدر در این استان نسبت به سال گذشته ۵۱ درصد افزایش داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا؛ مصطفی هادی زاده شامگاه سه شنبه پس از پایان ششمین جلسه هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران به خبرنگاران گفت: میزان کشفیات مواد مخدر سال گذشته استان ۱۰ هزار و ۶۱۸ کیلو گرم بوده ولی در شش ماهه اول امسال این میزان به ۱۴ هزار و ۵۳۳ کیلوگرم رسیده است.

 وی افزود: در دستگیری ها ۱۱ درصد کاهش داشته ایم که علت اصلی آن الزامات ستاد ملی مقابله با کرونا بوده که مسائل فاصله گذاری و مراکز نگه داری کمتر باید پذیرش کنند و با توجه به افزایش ظرفیت مراکز نگه داری کاهشی بوده است.

هادی زاده ادامه داد: تهران یک استان مرزی نیست ولی همیشه در کشور جزو رتبه های اول در کشفیات مواد مخدر است که بیشترین ماده کشف شده تریاک است که ۷۷ درصد آمار کشف را شامل می شود و حشیش نیز ۹ درصد از کشفیات در تهران بوده است.

وی با بیان اینکه ۲۶ هزار و ۹۵ معتاد جمع آوری شده اند، گفت: ۲۸ درصد از این افراد هم توزیع کنندگان مواد مخدر بودند.

به گفته دبیر شورای هماهنگی مواد مخدر استان تهران؛ ۱۱ هزار و ۴۸۹ معتاد متجاهر در حال حاضر در مراکز نگه داری می شوند که هزینه هر یک روزانه ۲۸هزار تومان است.

وی ادامه داد: پیشنهاد ما به عنوان دبیرخانه مواد مخدر استان تهران این است که حتما باید در برنامه هفتم توسعه شهرداری تهران مکلف به همکاری در زمینه منابع، ایجاد ظرفیت مراکز نگه داری و پذیرش شود؛  بالاخره زمانی که نیمی از معتادان متجاهر در تهران هستند شهرداری باید مشارکت خود را در این بخش بیشتر کند.

هادی زاده با اشاره به اینکه عمده تامین بودجه با ستاد مبارزه با مواد مخدر است گفت: سازمان زندان ها در این بخش همکاری می کند و اگر این سازمان نبود تهران از نظر معتادان متجاهر قابل تحمل نبود.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما به شورای امنیت ملی کشور این است که اتباع بیگانه ای که در مرکز شهر هستند حضورشان ممنوع شود، یعنی زمانی که می خواهیم محلات را ساماندهی کنیم این مشکلات اضافه نشود باید این کار را انجام دهند.

هادی زاده خاطر نشان کرد :اگر قانون مبارزه با مواد مخدر دائما اصلاح و تقویت نشود بازدارنده و موثر نیست. به نظر ما این قانون آسیب های مواد مخدر را تشدید می کند. معتادی که به هیچ وجه حاضر به درمان نیست طبق قانون سه تا شش ماه بیشتر نمی تواند در اختیار قانون باشد و وقتی آزاد شود دوباره به شرایط قبلی بر می گردد.

وی اضافه کرد: اما تاکید ستاد بر این است که فرد دو تا سه سال در اختیار باشد تا درمان و توانمند شود.

به گفته هادی زاده؛ شهرداری باید ۶ هزار ظرفیت به کمپ های اجباری اضافه می کرد اما این اتفاق رخ نداده، پلیس می تواند سریع این افراد را جمع آوری کند اما به مرکز نگه داری نیاز است.

ششمین جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تهران شامگاه سه شنبه به ریاست انوشیروان محسنی بندپی در محل استانداری تهران برگزار شد.

در این جلسه مفرر شد با همکاری شهرداری؛ نیروی انتظامی؛ بسیج و سایر دستگاه های امنیتی و انتظامی طرح جمع آوری معتادان متجاهر با شدت بیشتری انجام شود.

همچنین قرار شد شهرداری تهران نسبت به آماده سازی مراکز نگه داری معتادان متجاهر در فصل زمستان اقدامات لازم را انجام دهد.

نظر شما