شناسهٔ خبر: 43598679 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

لغو محدودیت خروج گوشت از خراسان رضوی

کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی با هدف حمایت از دامداران و واحدهای بسته‌بندی گوشت و کشتارگاه‌ها و اجرای مصوبات تنظیم بازار کشور محدودیت ۱۰ روزه خروج گوشت قرمز و گوشت مرغ از استان را لغو کرد.

صاحب‌خبر -

علی رسولیان در نشست عصر سه‌شنبه کارگروه تنظیم بازار استان، اظهار کرد: خروج دام سبک و سنگین از خراسان رضوی کماکان محدودیت دارد. بخشی از دام سبک و سنگین خراسان رضوی به صورت قاچاق از استان خارج می‌شود که خواستار برخورد قانونی متولیان دستگاه‌های نظارتی با قاچاق دام هستیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی افزود: قیمت گوشت سفید و قرمز در خراسان رضوی نسبت به سایر نقاط کشور پایین تر است.

در ادامه مهدی باقری، رییس اتحادیه صنف فروشندگان گوشت دامی مشهد، گفت: در حال حاضر قیمت دام سنگین هر کیلوگرم بین ۳۵۰ تا ۳۶۰ هزار ریال، قیمت دام گوشتی هر کیلوگرم بین ۷۰۰ تا ۷۲۰ هزار ریال، قیمت دام سبک هر کیلوگرم ۵۸۰ هزار ریال، قیمت لاشه گوسفند هر کیلوگرم ۹۸۰ هزار ریال تا ۲ میلیون و ۲۰ هزار ریال و قیمت لاشه جوان هر کیلوگرم ۷۰۰ هزار تا ۷۲۰ هزار ریال است.

وی ادامه داد: قیمت لاشه گوشت گوسفندی در خراسان رضوی از سایر نقاط کشور پایین‌تر است، بنابراین استان‌های دیگر تمایل زیادی به استفاده از گوشت این استان دارند و تقاضا در این زمینه زیاد است.

در بخش دیگری از این نشست محمدرضا اورانی، رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ضمن تشریح دلایل افزایش خروج دام از استان تصریح کرد: بخش زیادی از گوشت قرمز وارداتی به کشور در استان تهران مصرف می‌شود، بنابراین گوشت این استان مصارف زیادی در کشور دارد.

وی اضافه کرد: در هفت ماهه نخست سال گذشته ۱۹ هزار دام در خراسان رضوی کشتار شد، در حالی که در مدت مشابه امسال این میزان کشتار به ۲۹ هزار راس رسیده است. ۵۵ درصد از خدمات رستوران‌داری و هتلداری کشور مربوط به خراسان رضوی است و در این چند ماهه به دلیل شیوع کرونا و کاهش تعداد گردشگران، میزان گوشت کمتری مصرف شد، بنابراین گرایش به خروج گوشت از استان افزایش یافت.

اورانی خاطرنشان کرد: تامین نهاده برای دامدار گران تمام می‌شود و میزان مصرف گوشت نیز در خراسان رضوی کاهش یافته، بنابراین برای جلوگیری از سود دلالان بهتر است که روال طبیعی برای خروج دام زنده از استان طی و ممنوعیت در این خصوص برداشته شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: قیمت دام زنده در بازار استان خراسان رضوی با استان‌های دیگر همخوانی ندارد و فقط قیمت دام در استان اصفهان از خراسان رضوی بالاتر بوده که این موضوع نشات گرفته از بازارگردانی دلالان در میدان دام است.

وی افزود: از ابتدای امسال تا ۲۳ مهرماه ورودی گوسفند و بز زنده به استان ۱۴۳ هزار و ۷۴۱ راس و خروجی این حیوانات از استان ۳۸۱ هزار و ۹۰۷ راس بوده، همچنین در این مدت ورودی گاو و گوساله زنده به خراسان رضوی ۳۳۷۷ راس و خروجی گاو و گوساله زنده ۱۵ هزار و ۸۱ راس از استان بوده است. ورود و خروج دام زنده از خراسان رضوی در هفت ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته کاهش یافته و دلیل اصلی آن کمبود گوشت قرمز در تهران است.

در ادامه کریم امیرزاده، جانشین معاونت امور دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی عنوان کرد: این استان با تولید ۸۳ هزار تن گوشت قرمز، رتبه نخست تولید این نوع گوشت در کل کشور را دارد و نیاز آن در سال ۷۲ هزار تن و سرانه مصرف آن بین ۱۰ تا ۱۲ کیلوگرم است، بنابراین بخشی از گوشت قرمز تولیدی این استان یعنی سالانه بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تن گوشت قرمز اضافه است.

وی ادامه داد: تاکنون میزان نهاده تخصیص یافته به دامداران خراسان رضوی ۳۰ درصد بوده، از سوی دیگر هزینه‌های تولید دام به شدت افزایش یافته، تراکم زیادی در پرواربندی‌های دام سبک و سنگین به وجود آمده و مجموع این مسائل فشار مضاعفی را بر دامدار وارد کرده، بنابراین می‌توان با آزاد کردن خروج گوشت و دام از استان بخشی از این فشار را کم کرد.

در بخش دیگری از این نشست احمد شریعتی، مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی، گفت: ممنوعیت چند روزه برای خروج دام و مرغ زنده و گوشت قرمز باعث افزایش دلال‌بازی‌ها، اعتراض دامداران در شهرستان‌های مختلف و همچنین اعتراض استان‌هایی شد که دام و گوشت قرمز خود را از خراسان رضوی تامین می‌کردند.

در ادامه مرتضی مدنی، مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی، تصریح کرد: ممنوعیت خروج دام از استان با دستورالعمل ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز کشور در تعارض بوده و اکنون نیز برخی گزارش‌ها حاکی از قاچاق دام از این استان به استان‌های غربی و جنوبی کشور است، زیرا نرخ ارز افزایش یافته و قاچاق دام صرفه اقتصادی پیدا کرده است.

بر اساس گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، در پایان علی غفوری‌مقدم، معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، تصریح کرد: در ۱۰ روز اخیر که خروج دام زنده و گوشت قرمز از استان ممنوع شد، قیمت دام و گوشت در کل کشور به سبب کاهش تخصیص نهاده به دامدار، افزایش یافت و تغییر نرخ کالای مزبور ارتباطی به اعمال ممنوعیت در این استان ندارد.

انتهای پیام

نظر شما