شناسهٔ خبر: 43595806 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

برگزاری تجمع در این شرایط جنایت است | اظهار بی‌اطلاعی مسئولان از مجوز مراسم جنجالی مشهد

سخنگوی وزارت بهداشت درباره برگزاری یا عدم برگزاری راهپیمایی روز ۱۳ آبان گفت: قطعا نباید این راهپیمایی برگزار شود مگر اینکه اتفاق دیگری بیفتد. در شرایطی که مقام معظم رهبری سلامتی مردم را در اولویت بیشتری نسبت به عزاداری‌ها قرار دادند، برگزاری راهپیمایی دغدغه جدی نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر سیماسادات لاری در بخش دیگری از نشست خبری خود که امروز به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد با ابراز تأسف نسبت به برگزاری مراسمی هزار نفره در شهر مشهد گفت: این موضوع باعث تعجب ما نیز شد اما علیرغم پیگیری‌های صورت‌گرفته برای آنکه بدانیم چه کسی مجوز این کار را صادر کرده است همه اظهار بی‌اطلاعی کردند. این کار در شرایطی که همه به دنبال محدودیت‌های بیشتری هستیم تا بتوانیم بیماری را کنترل کنیم یک جنایت است.

رد شایعاتی درباره پیوند اعضای بیماران کرونا

وی در ادامه در خصوص شایعه‌هایی در خصوص پیوند اعضا از بدن بیماران مبتلا به کوویدـ۱۹ گفت: این مسائل پیگیری شده است و معمولا توسط گروه‌های معاند در خارج از کشور اعلام می‌شود که صحت ندارد؛ زیرا برخی از آن‌ها به دنبال ارائه اطلاعات نادرست به مردم هستند. در این میان نقش رسانه‌ها برای آگاه‌سازی مردم بسیار پررنگ است تا سلامت روانشان به خاطر این موضوعات و شایعات دچار اختلال نشود.

لاری در پاسخ به سوالی درباره سرانجام تخصیص یک میلیارد یورو ارز به وزارت بهداشت برای کنترل بیماری کرونا از صندوق توسعه ملی توضیح داد: قرار است از این مبلغ بیمه بیکاری نیز پرداخت شود. تاکنون مبلغ ۸۱۸۷ میلیارد تومان پرداخت شده است که معادل ارزی آن ۴۶۴ میلیارد یورو است که با خارج کردن بیمه‌های بیکاری از آن سهم وزارت بهداشت حدودا ۷۹۰ میلیارد یورو خواهد بود که تقریبا می‌توان گفت تاکنون ۵۰ درصد این مبلغ دریافت شده است.

آخرین وضعیت پرداخت کارانه‌ها و اضافه‌کاری‌های کادر درمان

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال دیگری درباره آخرین وضعیت پرداخت کارانه‌ها و اضافه‌کاری به کادر درمان گفت: مبلغی برای کارانه‌ها تعلق گرفت و قرار شد که کارانه‌ها تا پایان سال ۹۸ پرداخت شود. این اقدام صورت گرفته و حتی در برخی دانشگاه‌ها پرداخت یک یا دو ماه جلوتر است. در گذشته کارانه و اضافه‌کار با هم پرداخت می‌شدند و با توجه به اینکه درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها کاهش یافته بود، این باعث می‌شد که قدر مطلق عدد دریافتی توسط همکارانمان کاهش یابد. فعلا تأخیرها تقریبا حدود شش تا هفت ماه است و برای جبران این تأخیر اضافه‌کار از کارانه جدا شده است که معمولا پرداخت اضافه‌کار به‌روزتر از پرداخت کارانه است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص مراکز ۱۶ ساعته و ۲۴ ساعته وزارت بهداشت توضیح داد: زمانی که به مردم می‌گوییم هر زمان علائم ابتلا به کرونا را داشتند با سامانه ۴۰۳۰ تماس بگیرند تا به مراکز ۱۶ و ۲۴ ساعته معرفی شوند باید آگاهی در مورد این مراکز را نیز افزایش دهیم. بسیاری از مردم ممکن است به مراکز خصوصی مراجعه کرده باشند و داروهای متعددی نیز دریافت کنند، اما به موقع به بیمارستان مراجعه نکنند که این می‌تواند بر روند بهبودی‌شان تأثیر بگذارد. در حال حاضر ۱۰۴۷ مرکز ۱۶ ساعته و ۲۴ ساعته در کشور فعال هستند که تعدادشان کافی است، اما از نظر نیروی انسانی باید تقویت شوند.

ایران در رتبه ۱۱۰ اخذ تست کرونا

لاری ادامه داد: تاکنون بیشتر سالمندان و افراد آسیب‌پذیر در این مراکز تست رایگان می‌دادند. حدود ۲۰ تا ۲۵ تست روزانه انجام می‌شود در حالی که براساس اطلاعات ما در آلمان حدودا ۴۰۰ هزار تست روزانه گرفته می‌شود و می‌بینیم که ما در رتبه ۱۱۰ اخذ تست قرار داریم. قطعا افزایش ظرفیت تست‌های روزانه در ردیابی بیماران بسیار موثر خواهد بود که در این زمینه رئیس‌جمهور دستوراتی دادند تا تعداد تست‌ها افزایش یابد.

پوشش بیمه‌ای تست کرونا در انتظار تصویب دولت

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه اگر یک خانواده بخواهد در مراکز خصوصی تست بدهد باید حدودا نفری ۷۰۰ هزار تومان هزینه کند، گفت: براساس صحبت‌هایی که با شورای عالی بیمه سلامت داشتیم آن‌ها قیمت تست را حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان تعرفه‌گذاری کردند و این موضوع به هیأت دولت تقدیم شده و در انتظار تصویب است. با سیاست افزایش تعداد تست‌ها می‌توانیم جمعیت بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم و این مهم است که بتوانیم به طور هوشمندانه بیماران را از طریق کد ملی و گوشی‌های هوشمند ردیابی کنیم تا نکات بهداشتی و قرنطینه را رعایت کنند و بیماری را به سایرین انتقال ندهند.

وی در ادامه سخنان خود با ابراز تأسف نسبت به برگزاری مراسمی هزار نفره در شهر مشهد افزود: این موضوع باعث تعجب ما نیز شد اما علیرغم پیگیری‌های صورت‌گرفته برای آنکه بدانیم چه کسی مجوز این کار را صادر کرده است همه اظهار بی‌اطلاعی کردند. این کار در شرایطی که همه به دنبال محدودیت‌های بیشتری هستیم تا بتوانیم بیماری را کنترل کنیم یک جنایت است.

لاری همچنین در پاسخ به سوالی درباره برگزاری یا عدم برگزاری راهپیمایی روز ۱۳ آبان گفت: قطعا نباید این راهپیمایی برگزار شود مگر اینکه اتفاق دیگری بیفتد. همه ما از موضع مقام معظم رهبری در مورد تجمعات آگاه هستیم. در شرایطی که ایشان سلامتی مردم را در اولویت بیشتری نسبت به عزاداری‌ها قرار دادند، برگزاری راهپیمایی دغدغه جدی نیست.

وی درباره متوسط هزینه بیماران کرونایی توضیح داد: متوسط هزینه یک بیمار که ۵ تا ۷ روز در بخش عادی بستری می‌شود ۸.۳ میلیون تومان است که در صورت بستری شدن در آی‌سی‌یو این عدد به ۱۷.۵ میلیون تومان نیز می‌رسد. البته این موارد به غیر از داروی رمدسیویر است که تحت پوشش بیمه نیست و در پروتکل‌های درمانی نیز نیامده است، اما ممکن است به تشخیص پزشک نیاز به مصرف آن باشد که به شکل بیمارستانی در اختیار بیمار قرار می‌گیرد. در مورد سایر هزینه‌ها نیز لباس حفاظتی در بخش عادی ۲۳۰ هزار تومان و در آی‌سی‌یو ۳۳۰ هزار تومان هزینه دارد.

رمدسیویر تاثیری در کاهش کرونا نداشته است

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: تاکنون براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی اینترفرون‌ها و رمدسیویر تأثیری در کاهش بیماری نداشته است اما براساس مطالعات کشورمان دگزامتازون و تأمین اکسیژن می‌تواند برای درمان بیمار موثر عمل کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره استفاده از طب سنتی برای بیماران مبتلا به کرونا گفت: ۵۰ درصد تحقیقاتی که کد اخلاقی دریافت می‌کنند مربوط به داروهای طب سنتی هستند. هر کس برای دارویی ادعا دارد باید به سازمان غذا و دارو مراجعه کرده و با دریافت کد اخلاقی کارآزمایی بالینی آن را آغاز کند. در این زمینه هیچ منعی وجود ندارد و فرد می تواند با طی کردن مسیر قانونی دارو را مورد کارآزمایی بالینی قرار دهد، اما اینکه این دارو تنها روی دو یا سه بیمار آزمایش شود، منطقی نیست که بخواهیم بر آن اساس سلامت مردم را به خطر بیندازیم.

لاری با تأکید بر اینکه کرونا درمان قطعی ندارد، گفت: همکاران ما هر کاری را که از دستشان برآید برای بیماران انجام می‌دهند در مورد داروی رمدسیویر نیز این دارو با تعرفه مشخص در اختیار بیمارستان‌ها قرارگرفته و در صورت نیاز به بیمار داده می‌شود.

وی همچنین درباره تأثیر پلاسما درمانی در بهبود مبتلایان به کرونا توضیح داد: در حال حاضر حدود سه درصد پلاسما از بیماران بهبود یافته دریافت شده است که حالت مطلوب آن رسیدن به عدد ۱۰ درصد است. این موضوع نیز ویژگی‌هایی دارد که باید مورد مطالعه قرار گیرد اما مطالعات هنوز اثربخشی بسیار جدی برای پلاسمادرمانی را ثابت نکرده است، اما در هر حال ما از همه روش‌ها برای درمان این بیماری ناشناخته استفاده می‌کنیم و از مردم نیز می‌خواهیم پس از بهبود یافتن برای اهدای پلاسما مراجعه کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه تاکنون به شدت از ایمنی گله‌ای پرهیز شده است، افزود: اگر قرار باشد این سیاست را در پیش بگیریم باید ۶۶ درصد جامعه به کرونا مبتلا شوند که این کار به شدت غیراخلاقی است. موضوع ایمنی گله‌ای با واکسن مطرح می‌شود که تعداد زیادی واکسن بزنند و ایمنی ایجاد شود. تاکنون دیده‌ایم بسیاری از جوانان یا افرادی که بیماری زمینه‌ای نداشتند به کرونا مبتلا شده و فوت کردند و این انسانی نیست که بخواهیم با زندگی مردم بازی کنیم. در فرهنگ ما همه افراد خانواده چه پیر و چه جوان عزیز هستند در نتیجه اولین سیاست ما این است که بیمار نشویم و در صورتی که بیمار شدیم مراقبت‌های خوبی دریافت کنیم.

لاری در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا کمبود داروی خاصی در کشور وجود دارد یا خیر گفت: تمام تلاشمان را می‌کنیم که داروها به موقع به دست مردم برسد. در زمینه تأمین انسولین قلمی نیز اقداماتی صورت گرفته است. از مردم می‌خواهیم با استفاده از سامانه تی‌تک داروی مورد نیاز خود را در داروخانه‌ها پیدا کنند و بدانند که باید برای دریافت آن دارو به کجا مراجعه کنند.

وی در خاتمه سخنان خود در مورد شناسایی شهرهای قرمز کرونا توضیح داد: ما معمولا تعداد فوتی‌ها در یک شهر را به درصد جمعیت آن شهر می‌سنجیم و برای آنکه مشخص شود کدام شهر در وضعیت بحرانی‌تری قرار دارد این عدد افزایش پیدا می‌کند که با ایجاد محدودیت در آن شهرها سعی می‌کنیم جلوی انتقال بیماری به شهرهای مجاور گرفته شود.
 

نظر شما