شناسهٔ خبر: 43595138 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

صادرات تخم مرغ راهی برای استمرار تولید

مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن گفت: با توجه به مازاد تولید و زیان مرغداران، صادرات تنها راهکار استمرار تولید و تعادل قیمت در بازار است.

صاحب‌خبر -

رضا ترکاشوند مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از توقف صادرات تخم مرغ اظهار کرد: هم اکنون تولیدکنندگان تخم مرغ از توقف صادرات به شدت تحت فشار هستند که انتظار می‌رود مسیر صادرات باز شود تا نفسی به این صنعت دمیده شود.

وی با اشاره به اینکه تخم مرغ ۱۰ درصد کمتر از نرخ مصوب در بازار عرضه می‌شود، افزود: با توجه به افزایش اقلام هزینه‌ای که تحت تاثیر نوسان نرخ ارز است، قیمت تمام شده تولید با نرخ مصوب همخوانی ندارد.

ترکاشوند ادامه داد: علی رغم اعلام دولت مبنی بر تامین ۱۰۰ درصد ذرت و کنجاله سویا با نرخ مصوب، اما در عمل مشکلاتی در توزیع و تحویل به موقع وجود دارد که مرغدار چاره‌ای جز خرید نهاده از بازار آزاد با نرخ بالا ندارد.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران میهن با اشاره به مازاد تولید و افت قیمت تخم مرغ در بازار بیان کرد: اگر مسئولان هر چه سریع‌تر برای صادرات تخم‌مرغ تمهیداتی نیندیشند، ادامه این روند برای مرغداران غیرممکن خواهد بود، به همین خاطر انتظار می‌رود که با صادرات تخم مرغ آزاد شود تا مقداری فضای تنفس برای تولید ایجاد شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر تولید تخم مرغ برای مرغدار توجیه اقتصادی ندارد که اگر تدابیری برای رفع بحران اندیشیده نشود، همانند بازار مرغ که در ماه‌های اخیر، تولیدکنندگان جوجه مجبور به حذف گله‌های خود شدند و در نهایت قیمت یک بسته مرغ ۱.۸۰۰ گرمی در فروشگاه به ۹۸ هزار تومان رسیده است، این داستان مجدد برای تخم مرغ تکرار می‌شود.

ترکاشوند با اشاره به اینکه قیمت واقعی تخم مرغ بر مبنای نرخ نهاده متفاوت است، گفت: اگر ذرت و سویا با نرخ مصوب و به موقع در اختیار مرغدار قرار گیرد، قیمت واقعی هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۱۳ هزار تومان است، چنانچه ۱۰۰ درصد نهاده به موقع به دست مرغدار نرسد، قیمت منطقی بالای ۱۵ هزار تومان است که ۲۴ تا ۲۵ درصد سود مغازه دار به این رقم اضافه می‌شود تا بدست مصرف کننده برسد.

به گفته این مقام مسئول، اگرچه ما موافق افزایش قیمت برای مصرف کننده نیستیم، اما به سبب بالارفتن هزینه‌های تولید اعم از انرژی، کارگر، لیزین، متیونین و ... چاره‌ای جز افزایش قیمت برای ادامه مسیر تولید نداریم.

ترکاشوند نرخ مصوب هر کیلو ذرت را یک هزار و ۸۵۰ تا یک هزار و ۹۰۰ تومان و کنجاله سویا ۳ هزار و ۲۰۰ تا ۳ هزار و ۳۵۰ تومان اعلام کرد و گفت: این درحالی است که هر کیلو ذرت در بازار آزاد با نرخ ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار تومان و کنجاله سویا ۱۴ هزار تومان به مرغدار عرضه می‌شود، گرچه نهاده با نرخ مصوب به مرغدار تخصیص دادند، اما هنوز به دست مرغدار نرسیده است و از طرفی واردکننده اذعان‌می کند که یک ماه آینده نهاده را تحویل می‌دهد که در این مدت مرغدار نمی‌تواند مرغ خود را گرسنه نگه دارد، به همین خاطر چاره‌ای جز تامین از بازار آزاد ندارد.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران میهن تولید روزانه تخم مرغ را ۲ هزار و ۸۰۰ تا ۳ هزار تن اعلام کرد و گفت: با توجه به مصرف داخل ۸ تا ۱۰ درصد این میزان مازاد بر نیاز کشور است که همین امر منجر به افت شدید قیمت در بازار شده است که برای برون رفت از این وضعیت، تعادل قیمت در بازار داخل و جلوگیری از زیان مرغدار چاره‌ای جز صادرات مدیریت شده نیست.

وی عرضه هر شانه تخم مرغ با نرخ بالای ۳۰ هزار تومان را تکذیب کرد و گفت: بنابر بررسی‌های میدانی از سوپرمارکتی‌ها هر شانه تخم مرغ معمولی با نرخ ۲۸ تا ۲۹ هزار تومان و حداکثر ۳۰ هزار تومان عرضه می‌شود که مغازه دار بر این نرخ ۱۵ درصد سود خود را لحاظ کرده که این امر نشان می‌دهد قیمت تخم‌مرغ درب مرغداری بسیار پایین است.

این مقام مسئول در پایان با اشاره به اینکه امکان عرضه تخم مرغ بر مبنای کیلو وجود ندارد، تصریح کرد: سال‌های متمادی است که مغازه‌ها تخم مرغ را دانه ای، شانه‌ای و در بسته بندی‌های ۶ و ۸ تایی عرضه می‌کنند و امکان تغییر فرهنگ وجود ندارد، تنها در جریان نوسانات اخیر بازار تخم مرغ بنابر مصوبه ستاد تنظیم بازار در میادین میوه و تره بار هر کیلو تخم مرغ با نرخ ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان بدست مصرف کننده می‌رسید.

انتهای پیام/

نظر شما