شناسهٔ خبر: 43594827 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

کشف آب در نیمه روشن ماه

رصدخانه استراتوسفری اخترشناسی فروسرخ ناسا مشهور به SOFIA برای اولین بار وجود آب در سطح نیمه روشن کره ماه را تایید کرد. بر اساس این کشف جدید به احتمال زیاد آب در تمام سطح این کره توزیع شده است و وجود آن محدود به مناطق تاریک و سرد آن نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوز: مولکول‌های آب در سطح یکی از بزرگ ترین‌ دهانه‌های ماه موسوم به Clavius Crater شناسایی شده است که در نیمکره جنوبی قرار داشته و می‌توان آن را از سطح زمین مشاهده کرد.

در مشاهدات قبلی ماه ترکیباتی از هیدروژن شناسایی شده اما تاکنون امکان تشخیص آب از ترکیب شیمیایی هیدروکسیل وجود نداشته است.

اطلاعات به دست آمده از دهانه Clavius Crater  نشان می‌دهد که آب با غلظت ۱۰۰ تا ۴۱۲ بخش در میلیون (معادل ۳۵۵ میلی‌لیتر) در هر متر مکعب از خاک ماه وجود دارد. برای مقایسه، آب موجود در صحرای بزرگ آفریقا ۱۰۰ برابر بیش از میزان آبی است که توسط SOFIA در سطح ماه شناسایی شده است.

رصدخانه SOFIA در واقع یک هواپیمای بویینگ ۷۴۷ است که تغییر یافته و به یک تلسکوپ ۲۷۰ سانتیمتری مجهز شده است و در ارتفاع۱۳ هزار و ۷۱۶ متری زمین پرواز می‌کند تا بتواند در سطح بالاتر از ۹۹ درصد از بخار آب موجود در اتمسفر زمین، دید واضحی از دنیای مادون قرمز به دست آورد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Astronomy منتشر شده است.

 

۰/۵ ( ۰ نظر )

نظر شما