شناسهٔ خبر: 43594689 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

در وصف اسطوره باشگاه سپاهان، محرم نویدکیا

تورکم و سپاهانی

صاحب‌خبر -

در دو دهه ی اخیر بازیکنان بزرگی در باشگاه سپاهان بازی کرده اند اما فقط به یک نفر میتوان لقب اسطوره داد : محرم نویدکیا

چون اسطوره لقبی فراتر از مسائل فنی هست و به هر بازیکنی تعلیق نمیگیرد. دو دهه وفاداری و عشق ورزیدن به پیراهن است که اسطوره میسازد. امروز میخواهیم بیوگرافی این اسطوره سپاهان را با هم مرور کنیم :

محرم نویدکیا متولد 1361 از دیار زاینده رود است. او فوتبال خود را از تیم سپاهان آغاز کرد. در سال ۱۳۷۷ توسط مهدی مناجاتی به تیم بزرگسالان سپاهان آمد و در نیم فصل دوم ۱۳۷۹، حمید ندیمیان برای اولین بار او را در ترکیب فیکس تیم قرار داد. وی درباره نحوه ورودش به فوتبال این چنین می گوید:
“راستش را بخواهید روز اولی که می‌خواستم فوتبالیست بشوم رفتم ذوب‌آهن تست دادم، اما مربی تیم نوجوانان آنها مرا قبول نکرد. من هم آمدم سپاهان و از آن موقع در همین تیم هستم.”

البته محرم از همان اول هافبک نبوده:
” اول مهاجم بودم اما زیاد گل نمی‌زدم. وقتی استانکو آمد مرا گذاشت هافبک دفاعی و بعد برانکو از من در پست هافبک استفاده کرد.” و این تغییر پست بازی آغاز درخشش نویدکیا بود: “فکر نمی‌کردم تا این حد موفق شوم. از شانس من پیشرفت من هم‌زمان شد با پیشرفت سپاهان و با آمدن کاظمی تیم قهرمان شد.” محرم عاشق کاظمی ‌است و در این باره می گوید: “او یک مربی فوق‌العاده است و سپاهان مدیون اوست.”

نویدکیا تا سال ۱۳۸۱ در پست هافبک دفاعی بازی می‌کرد. اما در این سال به پیشنهاد فرهاد کاظمی مربی وقت تیم سپاهان، او پست خود را از هافبک دفاعی به هافبک هجومی تغییر داد.

وی در سال ۱۳۸۳ به باشگاه بوخوم پیوست. در ماه‌های اول حضورش در بوخوم درخشش خوبی داشت ولی بعدها با مصدومیت‌های همیشگی خودش روبرو شد و کم کم جایگاه خود را در ترکیب از دست داد و در اواخر سال ۱۳۸۴ به مدت چند ماه و قرضی به باشگاه سپاهان بازگشت و در اول فصل بعد قراردادش را دائمی کرد. نویدکیا در دومین دوره لیگ برتر برای نخستین‌بار قهرمانی با سپاهان را تجربه کرد و به عنوان جوان‌ترین کاپیتان لیگ جام قهرمانی را بالای سر برد.

در بازی تیم ملی امید ایران مقابل کره جنوبی قبل از اینکه مصدومیت اصلی نویدکیا به‌وجود بیاید، او در مقابل دروازه با آرش برهانی و دروازه‌بان کره جنوبی برخورد کرد و از ناحیه زانو مصدوم شد.

پس از خروج از زمین با اینکه از مشکل خود برای پزشکان تیم ملی گفته بود و با وجود درد زانو با نظر پزشک تیم ملی به زمین بازگشت. در طول بازی برای اینکه به زانوی مصدومش فشار وارد نشود با پای چپ روی بازیکن تیم کره جنوبی تکل رفت که پس از برخورد با او روی زانوی مصدوم خود افتاد و در اثر آن رباط صلیبی وی پاره شد و مینیسک خارجی او نیز از دو قسمت پاره شد و از آن روز با مشکلات زیادی در ناحیه زانو روبه‌رو شد. او تاکنون چهار بار زانوی چپ خود را جراحی کرده است. یک‌بار برای رباط صلیبی و دو بار برای مینیسک و یک‌بار غضروف آن را تراشیده‌است.

او به عنوان کاپیتان سپاهان پنج بار در لیگ‌های برتر دوم، نهم، دهم، یازدهم و چهاردهم جام قهرمانی را بالای سر برده و در لیگ هفتم با این تیم به نایب قهرمانی رسیده‌است تا عنوان پرافتخارترین کاپیتان لیگ برتر را از آن خود کند.

نویدکیا به همراه سپاهان چهار بار در جام‌های حذفی هفدهم، نوزدهم، بیستم و بیست و ششم قهرمانی را تجربه کرده‌است.

محرم با سپاهان به مقام نایب قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۰۷ رسید و موفق شد در جام باشگاه‌های جهان ۲۰۰۷ به همراه این تیم حضور داشته باشد.

افتخارات :

لیگ برتر
قهرمانی در لیگ برتر فوتبال ایران ۸۲-۱۳۸۱ به همراه تیم سپاهان اصفهان
قهرمانی در لیگ برتر فوتبال ایران ۸۹-۱۳۸۸ به همراه تیم سپاهان اصفهان
قهرمانی در لیگ برتر فوتبال ایران ۹۰-۱۳۸۹ به همراه تیم سپاهان اصفهان
قهرمانی در لیگ برتر فوتبال ایران ۹۱-۱۳۹۰ به همراه تیم سپاهان اصفهان
قهرمانی در لیگ برتر فوتبال ایران ۹۴-۱۳۹۳ به همراه تیم سپاهان اصفهان

 

جام حذفی
قهرمانی در جام حذفی فوتبال ایران ۸۳-۱۳۸۲ به همراه تیم سپاهان اصفهان
قهرمانی در جام حذفی فوتبال ایران ۸۵-۱۳۸۴ به همراه تیم سپاهان اصفهان
قهرمانی در جام حذفی فوتبال ایران ۸۶-۱۳۸۵ به همراه تیم سپاهان اصفهان
قهرمانی در جام حذفی فوتبال ایران ۹۲-۱۳۹۱ به همراه تیم سپاهان اصفهان

 

لیگ قهرمانان آسیا
نایب قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۰۷ به همراه تیم سپاهان اصفهان

 

افتخارات فردی
بازیکن سال فوتبال ایران ۸۲-۱۳۸۱
بازیکن سال فوتبال ایران ۹۲-۱۳۹۱

 

نظر شما