شناسهٔ خبر: 43594276 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ادامه واکنش ها به انتشار کاریکاتور‌های موهن/ هشدار فرانسه به شهروندان خود/ مکرون جهان اسلام را متحد کرد

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- فرانسه به شهروندانش در چند کشور اسلامی توصیه کرد به علت بالا گرفتن موج خشم مسلمانان از انتشار کاریکاتور‌های موهن با احتیاط تردد کنند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا به نقل از تلویزیون الجزیره؛ فرانسه به شهروندانش در چند کشور اسلامی توصیه کرد به علت بالا گرفتن موج خشم مسلمانان از انتشار کاریکاتور‌های موهن با احتیاط تردد کنند.
موج محکومیت‌ها علیه اقدام دولت ماکرون در حمایت از اهانت به ساحت مقدس پیامبر اسلام (ص)، همچنان ادامه دارد. بسیاری از کشور‌ها و سازمان‌های اسلامی با صدور بیانیه‌هایی، این اقدام را محکوم کرده‌اند. در برخی کشورها، از جمله فلسطین، بحرین، لبنان، ترکیه، مصر، تونس، عراق  مردم با برپایی تظاهرات، اقدام سخیف رئیس‌جمهور فرانسه در حمایت از هتاکی به ساحت پیامبر اسلام (ص) را محکوم کرده‌اند.
پس از شروع موج خشم مردمی در میان ملت‌های مسلمان، فعالان در شبکه‌های اجتماعی نیز کمپین تحریم کالا‌های فرانسوی را با هشتگ «تحریم کالا‌های فرانسوی» در کنار «ماکرون به پیامبر اهانت می‌کند» و «پیامبر ما خط قرمز ماست» راه‌اندازی کردند.
کاربران عرب و ترکیه‌ای در توئیتر فهرستی از کالا‌های فرانسه در بازار‌های کشور‌های عربی را منتشر کرده و خواستار تحریم این اجناس شده‌اند. همچنین، بسیاری از کاربران تصاویر پروفایل خود در توئیتر، فیسبوک و دیگر شبکه‌ها اجتماعی را به تصاویری از نام رسول گرامی اسلام (ص) تغییر داده و با این اقدام، انزجار خود را از هتاکی مقامات فرانسوی علیه پیامبر اسلام نشان داده‌اند.

ادامه واکنش ها به انتشار کاریکاتور‌های موهن و سخنان گستاخانه مکرون
شبکه الجزیره گزارش داد: سخنان رئیس جمهور فرانسه در حمایت از انتشار کاریکاتور‌های موهن علیه اسلام، با واکنش‌های مردمی و رسمی و دعوت به تحریم کالا‌های فرانسوی در شبکه‌های اجتماعی روبرو شد.
گزارشگر شبکه تلویزیونی الجزیره گفت: خشم از سخنان رئیس جمهور فرانسه و دعوت‌ها به تحریم کالا‌های ساخت این کشور، ادامه دارد و در حال گسترش است. شمار بیشتری از کشور‌های عربی و اسلامی در واکنش به سخنان رئیس جمهور فرانسه در مورد کاریکاتور‌های موهن علیه حضرت محمد (ص)، شاهد خشم و دعوت به تحریم کالا‌های فرانسوی هستند.
در حالی که فروشگاه‌های بیشتری از کالا‌های فرانسوی خالی می‌شود، وزارت امور خارجه فرانسه توقف فوری دعوت‌ها به تحریم این کالا‌ها را خواستار شد و عاملان مطرح کردن این دعوت‌ها را اقلیت افراطی توصیف کرد. به نظر می‌رسد، بحرانی که سخنان رئیس جمهور فرانسه درباره کاریکاتور‌های موهن ایجاد کرد، فقط محدود به واکنش‌های مردمی، تحریم کالا‌ها و اعتراضات در شبکه‌های اجتماعی نیست و شاهد قدرت گرفتن موضع گیری‌های سیاسی در برابر این سخنان هستیم و این مسئله به طور مشخص به میدان جدید رویارویی بین ترکیه و فرانسه تبدیل شده است.
آنکارا و پاریس پیش از این هم روابط بحرانی با یکدیگر داشتند. در حالی که اردوغان بار دیگر مکرون را بیمار روانی توصیف و درباره توانایی ذهنی او ابراز تردید کرد، وزارت امور خارجه آلمان این انتقادات را رد و آن را غیرقابل قبول توصیف کرد. پاکستان هم سفیر فرانسه در اسلام آباد را احضار کرد و یادداشت اعتراض شدیداللحنی به او تحویل داد. عمران خان نخست وزیر پاکستان همچنین گفت اقدام مکرون در انتشار کاریکاتور‌های موهن اقدام تحریک آمیز است و احساسات مسلمانان جهان را خدشه دار می‌کند.
در لیبی هم شورای عالی حکومتی توقف تعامل با شرکت‌های فرانسوی و لغو قرارداد با شرکت نفتی توتال را خواستار شد. شیخ الازهر هم در واکنش به سخنان مکرون گفته بود جهان شاهد تبلیغات برای درگیر کردن اسلام در مناقشه‌های سیاسی است.
خبرنگار شبکه الجزیره در پاریس گفت: ”امروز شاهد سکوت پاریس در برابر واکنش‌ها به سخنان مکرون بودیم، اما این موضوع به معنای آن نیست که مقامات فرانسوی این تحولات را پیگیری نمی‌کنند. تحلیلگران سیاسی در پاریس، درباره قطع کامل روابط بین فرانسه و کشور‌های عربی سخن نمی‌گویند. بعضی طرف‌ها در فرانسه خواهان حمایت دیگر کشور‌های اروپایی شدند تا پاریس در این مناقشه تنها نباشد.“

خشم مسلمانان فرونمی‌نشیند
شبکه تلویزیونی فرانس 24 گزارش داد خشم مسلمانان از اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه درباره کاریکاتور پیامبر اسلام (ص) فرونمی‌نشیند.
به رغم گذشت پنج روز از سخنان امانوئل مکرون درباره کاریکاتور‌های پیامبر اسلام (ص)، خشم مسلمان در برخی از کشور‌های اسلامی هنوز فروننشسته است. ترکیه به ریاست رجب‌طیب اردوغان در راس این جریان قرار دارد. در بسیاری از کشور‌های دیگر هم فراخوانی برای بایکوت محصولات فرانسوی ارائه شده است.
فرانس 24 در ادامه تصاویری از طرابلس، پایتخت لیبی پخش کرد که در آن معترضان پرچم فرانسه و عکس‌های امانوئل مکرون را به آتش کشیده و لگدمال کردند. معترضان در طرابلس ضمن محکوم کردن انتشار کاریکاتور‌های پیامبر (ص) معتقدند فرانسه به (اعتقادات) آن‌ها توهین کرده است.
یکی از آن‌ها گفت: «ما امتی هستیم که رهبرش محمد (ص) است و این (اهانت) را نمی‌پذیریم. ما شکست نمی‌خوریم بلکه این مکرون و فرانسه هستند که شکست خواهند خورد»
در بسیاری دیگر از کشور‌های اسلامی هم اعتراضات مشابهی شکل گرفت. در کشور‌هایی دیگر همچون اردن محصولات ساخت فرانسه از قفسه‌های فروشگاه‌ها جمع‌آوری شدند. در شبکه‌های اجتماعی نیز هشتگ‌هایی به زبان انگلیسی با این مضمون که «محصولات فرانسوی را تحریم کنید» یا «پیامبرمان (ص) را دوست داریم» منتشر شده است.
چندین دولت همچون دولت‌های اردن، مغرب، قطر و کویت نیز  انتشار کاریکاتور‌های پیامبر اسلام (ص) و مواضع مکرون را محکوم کردند. عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان در پیامی توئیتری نوشت: «قدرت یک رهبر در گردهم‌آوردن وجود‌های انسانی است، همان‌کاری که ماندلا کرد، و نه جدا کردن آنها. برهه‌ای است که در آن امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه می‌توانست مرهمی ارائه دهد و به تندرو‌ها اجازه ابراز وجود ندهد و نه اینکه موجب قطب‌بندی و انزوای بیشتر شود که خود به شکل اجتناب‌ناپذیری به افراطی‌گری منجر خواهد شد.» مقامات پاکستان حتی سفیر فرانسه را احضار کردند.
جنگ لفظی میان رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در روز‌های اخیر به تنش‌ها دامن زده است.  اردوغان روز گذشته بار دیگر سلامت روان همتای فرانسوی‌اش را هدف قرار داد. او گفت: «همانگونه که روز گذشته گفتم، در این مورد او واقعا به آزمایش‌های روانی نیاز دارد.» امانوئل مکرون هم از خود سستی نشان نداد و در توئیتی که ترجمه انگلیسی و عربی آن هم منتشر شد، نوشت: «هیچ‌چیزی موجب عقب‌نشینی ما نخواهد شد و هرگز گفتمان‌های نفرت را نخواهیم پذیرفت.»
کاخ الیزه هم در پیامی از کشور‌های مختلف خواست به فراخوان تحریم کالا‌های ساخت فرانسه پایان دهند و امنیت فرانسوی‌هایی را که در خاک آن‌ها به سر می‌برند تامین کنند.

محکومیت جهانی اهانت به رسول الله (ص) در فرانسه
انتشار کاریکاتور‌های اهانت آمیز به پیامبر اسلام (ص) در یک نشریه فرانسوی و اظهارات امانوئل مکرون رئیس جمهور این کشور در مورد اسلام، با محکومیت‌های جهانی مواجه شده است.
بسیاری از کشور‌های عربی و اسلامی در واکنش به سخنان رئیس جمهور فرانسه در مورد کاریکاتور‌های موهن علیه حضرت محمد (ص)، شاهد خشم و دعوت به تحریم کالا‌های فرانسوی هستند. پرچم فرانسه و تصویر مکرون نیز در اعتراضات مردمی در این کشور‌ها به آتش کشیده شد.
 
تجمع اعتراضی در عراق مقابل سفارت فرانسه
شبکه العهد عراق در حساب کاربری خود در توئیتر تصاویری از تجمع معترضان عراقی مقابل سفارت فرانسه در محکومیت سخنان اهانت آمیز امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و انتشار کاریکاتور موهن به ساحت مقدس پیامبر گرامی اسلام (ص) پخش کرد.
محکومیت جهانی اهانت به رسول الله (ص) در فرانسه محکومیت جهانی اهانت به رسول الله (ص) در فرانسه محکومیت جهانی اهانت به رسول الله (ص) در فرانسه محکومیت جهانی اهانت به رسول الله (ص) در فرانسه

تظاهرات مقابل مرکز فرهنگی فرانسه در غزه
شبکه خبری قدس در حساب کاربری خود در فیسبوک با انتشار این ویدئو نوشت: تظاهرات مقابل مرکز فرهنگی فرانسه در غزه برای محکوم کردن اهانت به پیامبر (ص) و حمایت رئیس جمهور فرانسه از آن این شبکه هشتک #إلا_رسول_الله را نیز همرسانی کرد.

آتش زدن پرچم فرانسه در قلقیلیه
شبکه خبری قدس در حساب کاربری خود در فیسبوک با انتشار این تصاویر نوشت: جوانان در اعتراض به اهانت به (حضرت) محمد (ص) و حمایت رئیس جمهور فرانسه از آن، پرچم فرانسه را در قلقیلیه آتش زدند.
 
تظاهرات بحرینی‌ها در محکومیت هتک حرمت پیامبر اکرم (ص)
مردم مناطق مختلف بحرین برای محکوم کردن اهانت به ساحت مقدس تظاهرات برگزار کردند.

جمع آوری کالا‌های فرانسوی از فروشگاه‌های غرب آسیا و شمال آفریقا
شبکه فرانس 24 گزارش داد کالا‌های فرانسوی در سوپرمارکت‌ها در غرب آسیا و شمال آفریقا از قفسه‌ها جمع آوری شد.
از چند روز پیش تا کنون درخواست‌ها برای تحریم کالا‌های فرانسوی هر روز بیشتر می‌شود. بسیاری از کشور‌ها از جمله ترکیه امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه را به "بدرفتاری در قبال مسلمانان" متهم کردند. این کشور‌ها از مکرون به علت دفاع از کاریکاتور‌های (اهانت آمیز به ساحت مقدس) پیامبر (ص) انتقاد می‌کنند.

افزایش تحقیقات فرانسوی‌ها درباره دین اسلام
نتایج موتور‌های جستجوگر گوگل و صفحه ویکی پدیا به زبان فرانسه نشان می‌دهد که جستجوی کلمات مربوط به اسلام در روز‌های اخیر افزایش داشته است.
به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه الجزیره، داده‌های موتور‌های جستجوگر، ویکی پدیا و شبکه اینترنت، شاخص‌ها و نشانه‌های مهمی را درباره واکنش فرانسوی‌ها از اسلام و تحقیقات آنان در این باره از طریق شبکه اینترنت ارائه می‌دهد.
همزمان با بحران سخنان جنجال برانگیز امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه درباره کاریکاتور‌های موهن به پیامبر گرامی اسلام (ص) و آغاز پویش‌های گسترده در بسیاری از کشور‌های اسلامی برای تحریم کالا‌های فرانسوی و سخنان انتقاد آمیز از موضع فرانسه، به نظر می‌رسد اعداد و ارقام و آمار‌ها و درصد‌ها اهمیت دوچندانی پیدا می‌کنند چرا که بیانگر تلاش برای تفسیر افکار عمومی فرانسوی‌ها و واکنش آنان به تنش‌های پی در پی است.
وبگاه شبکه الجزیره اقدام به تحقیق درباره آمار و ارقام در موتور‌های جستجوگر، صفحه‌های ویکی پدیا در یک بازه زمانی متفاوت کرده است. این گزارش علاوه بر ارایه مجموعه‌ای از آمار‌ها و نظر سنجی‌ها درباره اسلام در فرانسه و مواضع فرانسوی‌ها در قبال این موضوع، خلاصه دیجیتالی را در اختیار خواننده قرار می‌دهد.
نتایج موتور‌های جستجوگر گوگل در فرانسه و صفحه ویکی پدیا به زبان فرانسه نشان می‌دهد که جستجوی کلمات مربوط به اسلام تا حدزیادی چند برابر از دوره‌های معمول گذشته، مورد استفاده و تحقیق توسط کاربران قرار گرفته است و این اتفاق دقیقا در سه دوره زمانی ابتدای سال 2006، اوایل سال 2015 و زمان فعلی (سال 2020) اتفاق افتاد.
نتایج تحقیقات نشان می‌دهد همزمان با انتشار کاریکاتور توهین آمیز، باز نشر آن و واکنش‌ها نسبت به آن، جستجوی فرانسوی‌ها از کلماتی مانند «اسلام»، «محمد» و «کاریکاتور محمد» افزایش بی سابقه‌ای داشته است.
این نتایج نشان می‌دهد که جستجوی فرانسوی‌ها در موتور‌های جستجو گر و صفحه ویکی پدیا از کلمه «اسلام» در دوره‌های زمانی اعلام شده به طور میانگین 20 تا 70 درصد نسبت به واژه‌های مسیحیت و یهودیت افزایش داشته است.
اگر چه این درصد بسیار متفاوت است، اما بیشترین افزایش 50 برابری در مقایسه با مسیحیت و یهودیت را از سال 2004 تا به امروز نشان می‌دهد که در ماه‌های آوریل و مه امسال به بالاترین حد خود می‌رسد.
همچنین تحقیقات درباره کلمه محمد (ص) در مقایسه با کلمات «مسیح» و «موسی» به میزان هشت درصد افزایش داشت.
همچنین تحقیقات فرانسوی از کلمه نبی اسلام (ص) در سال‌های 2006، 2015 و 2020 افزایش یافته است و پیگیری داده‌های شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و توئتیر از سال 2015 تا کنون نتایج مشابهی را نشان می‌دهد.
تحقیق درخصوص کلمه اسلام از سال 2004 تاکنون به واژه‌های دیگری از جمله:  رویا / چشم انداز اسلام / اسلام و زنان / اسلام و نماز و نیز واژه‌های مانند نماز، ازدواج، قران، مسلمانان، تعبیر رویا (خواب)، حدیث، تاریخ و ماه رمضان و ... همراه است.

مکرون جهان اسلام را متحد کرد
اتحاد ترکیه، پاکستان و ایران، در مقابله با اهانت امانوئل مکرون به مقدسات اسلامی و رسمیت بخشیدن به پدیده اسلام هراسی، نشان می‌دهد مواضع رئیس جمهور فرانسه، احیاگر ادبیات جنگ‌های صلیبی است.
روزنامه رای الیوم نوشت: باید از مکرون تشکر کرد که با اظهارات و اقدام خود موجب اتحاد مسلمانان شد، اما توهین به اسلام و مسلمانان به بهانه آزادی بیان برای کشوری که ادعای تسامح و آزادی دارد نه تنها تاسف آور بلکه خطرناک است.
روزنامه الکترونیکی رای الیوم در ستون سرمقاله خود نوشت: اتحاد ترکیه، پاکستان و ایران، در مقابله با اهانت امانوئل مکرون به مسلمانان و عقایدشان و رسمیت بخشیدن به پدیده اسلام هراسی نژادپرستانه‌ای که در غرب رو به گسترش است، نشان می‌دهد مواضع جدید و سیاسی رئیس جمهور فرانسه، نه تنها برای کشورش بلکه برای اروپا نتایج معکوسی در بر داشته و به نوعی احیاگر ادبیات جنگ‌های صلیبی بوده است.
جهان اسلام به طور بی سابقه از جانبداری آشکار و تحریک آمیز رئیس جمهور فرانسه از کاریکاتور‌های اهانت آمیز به پیامبر اسلام (ص) و بسیج اذهان عمومی فرانسوی‌ها علیه مسلمانانی خشمگین است که طبق آخرین آمار تقریبا 15 درصد از جمعیت شهروندان فرانسوی را تشکیل می‌دهند.
رجب طیب اردوغان از هشتاد میلیون شهروند ترکیه‌ای خواست کالا‌های فرانسوی را تحریم کنند و عمران خان رئیس جمهور پاکستان نیز سفیر فرانسه را احضار و رسما به اظهارات رئیس جمهور این کشور اعتراض کرد. مراجع پاکستان فتوای تحریم کالا‌های فرانسوی را صادر کردند و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز رفتار و اظهارات مکرون را دشمنی با اسلام و جسارت و ناشی از جهل سیاسی وی دانست.
دردآور اینکه بسیاری از سران جهان اسلام اعم از پیروان مذاهب سنی و شیعه، با پویش ایجاد نفرت علیه عقایدشان با هدایت مکرون مقابله می‌کنند، اما سران عرب به طور کل در این عرصه حضور ندارند، به ویژه عربستان که سرپرست حرمین شریفین است. ملک سلمان پادشاه عربستان و ولیعهد وی یا هیچ یک از شاهان یا شاهزادگان کشور‌های عربی خلیج فارس تاکنون بیانیه‌ای در محکومیت پویش نژادپرستانه فرانسه صادر نکرده اند.
فرانسه به سبب شیوع کرونا و بالا رفتن بی سابقه آمار مبتلایان (52 هزار مبتلا در روز یکشنبه)، با شرایط اقتصادی سختی روبروست در حالی که رئیس جمهور این کشور به دشمنی با بیش از دو میلیارد مسلمان بر می‌خیزد که بزرگترین بازار خرید کالا‌های فرانسوی در جهان را دارند.
خالی شدن قفسه‌های تعاونی‌ها و سوپرمارکت‌های بزرگ کشوری مثل کویت به عنوان همپیمان فرانسه و کاهش فروش ماشین‌های فرانسوی در استانبول و بسیاری از بازار‌های ترکیه، به عنوان بزرگترین مقصد صادرات فرانسه، و موارد مشابه بسیار دیگر در جهان که اینجا مجال ذکر آن نیست، نشانگر حماقت و کوته بینی مکرون و عملکرد بد وی درباره منافع کشورش است.
انقلاب خشمگین مردمی، علیه فرانسه در کشور‌های موریتانی، مغرب، الجزایر، تونس و لیبی، فراموش شدنی نیست، انقلابی که تنها به تحریم کالا‌های فرانسوی اکتفا نمی‌کند بلکه علاوه بر تحریم و تظاهرات اعتراض آمیز، موجب لغو یا به تعویق افتادن کنفرانس فرانکوفونی شد که قرار بود ماه آینده در تونس برگزار شود.
لابی صهیونیستی در فرانسه که در دوره کنونی از موفقیت‌های لابی‌های صهیونیستی مشابه در آمریکا، که در شتاب برخی کشور‌های عربی برای عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر اسرائیل، نمود یافت، خشنود و راضی است، در سال‌های گذشته در راستای بزرگنمایی افسانه خطر اسلام در فرانسه و تحریک علیه مسلمانان در این کشور تلاش کرده است و همین لابی در پشت پرده پویش مکرون برای ایجاد تنفر (از اسلام) و پیامد‌های ناشی از آن اعم از تشدید افراطی گری و تهدید امنیت و ثبات فرانسه قرار دارد.
وقتی سخن از همزیستی و نقض رسمی فجیع بخشی از حقوق این قشر در جامعه فرانسه به میان می‌آید، ما هم ملزم هستیم از کشتار و تبعیضی بگوییم که بسیاری از مهاجران در اردوگاه‌ها در حاشیه شهر‌های بزرگ با آن مواجه هستند و این کمتر از کشته شدن معلم فرانسوی نیست. آخرین این جنایات نیز حمله با چاقو به دو زن محجبه نزدیک برج ایفل در قلب پایتخت و خفه شدن جوان مسلمان به دست چهار پلیس در سال 2016 بود، قتلی که به اندازه خفه شدن جورج فلوید فجیع است.
آزادی بیان به معنی آزادی توهین و ترویج تبعیض و فرهنگ ایجاد تنفر از دو میلیارد مسلمان برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2022 و طمع ورزی مکرون برای پیروزی در دور دوم ریاست جمهوری نیست، آزادی بیان به معنی رقابت با راستگرایان افراطی هم نیست که به ریاست مارین لوپن برای جلو افتادن در نظرسنجی‌ها به مسلمانان تعرض می‌کنند، آزادی بیان به معنی افتادن در دام لابی صهیونیستی و اجرای سیاست‌های تحریک آمیز آن هم نیست.
آزادی بیان سرپوشی برای ایجاد انزجار و نژادپرستی علیه مسلمانان فرانسه است و این مسئله نه تنها تاسف آور است بلکه برای کشوری که می‌گوید سرزمین نور و فرهنگ تسامح و برابری است بسیار خطرناک است.

نظر شما