شناسهٔ خبر: 43594178 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

سازمان ملل:

6000 غیر نظامی افغان در 9 ماه اول سال 2020 کشته شده اند

سازمان ملل امروز (سه شنبه) اعلام کرد، حدود 6000 غیرنظامی افغان در 9 ماهه اول سال جاری میلادی همچنان که درگیری سنگین میان نیروهای دولت کابل و شبه نظامیان طالبان افغانستان به رغم تلاشهای صلح ادامه می یابد، کشته یا زخمی شده اند.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| به نقل از خبرگزاری رویترز، هیات کمکی سازمان ملل در افغانستان مشهور به "یوناما" (UNAMA) در گزارشی نوشت، از ژانویه تا سپتامبر 2020  ،  5939 مورد کشته و زخمی از غیرنظامیان در درگیری ها وجود داشته که شامل 2117 کشته و 3822 زخمی می شود.

 

این هیات در گزارش سه ماه یک بار خود بیان داشت: سطح بالای خشونت (در افغانستان) به همراه تاثیر مخرب بر غیر نظامیان ادامه داشته و افغانستان همچنان در میان مرگبارترین مکانهای جهان برای یک غیرنظامی باقی مانده است.

 

طبق اعلام یوناما تلفات غیرنظامیان 30 درصد کمتر از مدت مشابه در سال گذشته میلادی بوده اما خشونتها در افغانستان از ابتدای مذاکرات صلح میان مذاکره کننده دولت کابل و طالبان که ماه گذشته میلادی در پایتخت قطر شروع شد، کمتر نشده اند.

 

بر اساس این گزارش، طالبان مسئول 45 درصد تلفات غیرنظامیان بوده در حالی که نیروهای دولت افغانستان مسئول 23 درصد از این تلفات هستند. نیروهای بین المللی تحت رهبری آمریکا نیز مسئول دو درصد از این تلفات معرفی شده اند.

 

بخش عمده تلفات باقی مانده هم در نتیجه تبادل آتش، یا از جانب شبه نظامیان داعش و یا عناصر "تعیین نشده" حامی یا مخالف دولت رخ داده اند.

 

طبق اعلام این هیات، درگیری های زمینی موجب اکثریت تلفات بوده و بعد از آن حملات انتحاری و بمب های کنار جاده ای، قتلهای هدفمند طالبان و حملات هوایی نیروهای افغان باعث این تلفات بوده اند.

 

منبع: ایسنا

نظر شما