شناسهٔ خبر: 43593990 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

از سرگیری درگیری‌ها در قره باغ/ افزایش شمار تلفات نظامیان/ شکست تلاش‌های بین‌المللی برای آتش‌بس

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- درگیری‌ها نیرو‌های جمهوری آذربایجان و ارمنستان با وجود اعلام سومین آتش بس از ساعت 8 صبح دیروز همچنان در محور‌های مختلف ادامه دارد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، وزارت دفاع و مرزبانی جمهوری آذربایجان در بیانیه ای مشترک ضمن تأکید بر رعایت آتش بس توسط نیروهای این کشور اعلام کردندارمنستان آتش بس را نقض کرده است.
در این بیانیه ضمن اشاره به عدم رعایت آتش بس توسط ارمنستان اعلام شده که آذربایجان پایبند به آتش بس بوده وفقط به اقدامات ارمنستان پاسخ می دهد. این درحالیست که نیروهای ارمنستان با اقدامات تحریک آمیز سعی در ایجاد تنش دارند.
در این بیانیه آمده است نخست وزیر ارمنستان باید درک کند که مناطق مرزی بازپس گرفته شده محل درگیری نیست و یک منطقه مرزی دولتی شناخته شده از سوی مجامع بین المللی می باشد و هر اقدام تحریک آمیز در این راستا به عنوان تجاوز به تمامیت ارضی جمهوری اسلامی به حساب می آید.
در این بیانیه افزوده شده است جمهوری آذربایجان حق دارد اهداف نظامی خطر آفرین برای ارضی خود را بدون در نظر گرفتن موقعیت و محل آن نابود کند.
وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد ارمنستان ضمن بی اعتنایی به آتش بس جدید در شب و روز گذشته هم در محور‌های مختلف جبهه مواضع ارتش جمهوری آذربایجان و مناطق مسکونی نزدیک به تمامی خطوط جبهه را با استفاده از سلاح‌های مختلف زیر آتش گرفت.
براساس این گزارش محور‌های "خوجاوند، فضولی و قوبادلی" کانون این درگیری‌ها در شبانه روز گذشته بوده است و نیرو‌های ارمنستان با دادن تلفات زیاد مجبور به عقب نشینی شده اند.
وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرده است بر اثر حملات ارتش جمهوری آذربایجان قرارگاه مرکزی واحد‌های شناسایی هنگ موتوری هجدهم ارمنستان منهدم شده و تلفات جانی زیادی داده است. 1 تانک، 4 توپ، 1 سیستم پدافندی، 1 کاتیوشا، 1 ایستگاه رادار و 6 ماشین جنگی ارمنستان نیز منهدم شده است.

افزایش شمار تلفات نظامیان
وزارت دفاع منطقه ناگورنو - قره باغ روز سه شنبه از کشته شدن 35 نظامی دیگر این منطقه در درگیری با جمهوری آذربایجان خبر داد و اعلام کرد شمار تلفات نظامیان از زمان آغاز درگیری با نیرو‌های جمهوری آذربایجان در اواخر ماه سپتامبر به یک هزار و 9 نفر رسید.
به گزارش خبرگزاری رویترز از ایروان، خشونت‌ها بر سر این منطقه به بالاترین سطح از دهه 1990 رسیده است ‎که در آن زمان نزدیک به 30 هزار نفر کشته شدند.

اسارت 17 سرباز ارمنستان
در ادامه درگیری‌ها در منطقه قره‌باغ کوهستانی علیرغم سه توافق آتش‌بس، کمیته تحقیقات ارمنستان اعلام کرد دست‌کم 17 سرباز این کشور در جمهوری آذربایجان به اسارت درآمده‌اند.
کمیته تحقیقات ارمنستان اعلام کرد دست‌کم 17 سرباز ارمنستانی به دست جمهوری آذربایجان اسیر شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، «رافائل وردانیان» رئیس اداره پزشکی قانونی کمیته تحقیقات ارمنستان در این خصوص در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: 17 سرباز ارمنی در جمهوری آذربایجان به اسارت درآمده‌اند، در حال رسیدگی کردن به اطلاعات درباره دو نفر دیگر نیز هستیم.
پیش از آن وزارت دفاع جمهور آذربایجان اعلام کرد باکو می‌تواند هر هدف نظامی را که قلمرویش را تهدید می‌کند، صرف‌نظر از موقعیت آن نابود کند.
این در حالی است که اواخر شب یکشنبه هفته جاری وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای مشترک از توافق سوم ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای آتش‌بس انسانی از 08:00 صبح روز دوشنبه خبر داد.
با اینحال، درست دقایقی بعد از شروع این آتش‌بس، طرفین جمهوری آذربایجان و ارمنستان مجدداً یکدیگر را به نقض توافق و حمله به قلمروهایشان متهم کردند.
امروز (سه‌شنبه) نیز وزارت دفاع ارمنستان از حمله پهپادی نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان به قلمرو خود خبر داد و هشدار داد که پاسخ متناسبی به این حملات خواهد داد.
«شوشان استپانیان» سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان در صفحه فیس‌بوک خود در این باره نوشت: «امروز صبح، از ساعت 10:00 تا 10:15 به وقت محلی، طرف (جمهوری) آذربایجان بار دیگر آتش‌بس را نقض کرد و از پهپادها و تسلیحات توپخانه‌ای برای حمله به ایست مرزی در مرز جنوبی با ایران استفاده کرد. یکی از آن (پهپادها) داخل قلمرو ارمنستان سقوط کرد....وزارت دفاع ارمنستان گزارش می‌کند که حملاتی را در پاسخ به نیروهای (جمهوری) آذربایجان انجام خواهد داد».
وزارت دفاع ارمنستان همچنین تأکید کرد که این حملات، هیچ‌گونه تلفات جانی یا زخمی برجای نگذاشته است.
با اینحال وزارت دفاع جمهوری آذربایجان حمله به جنوب ارمنستان را رد کرد و گفت چنین حمله‌ای انجام نداده است.

عقب نشینی نیرو‌های ارمنی از شهر قبادلی
ارمنستان شب گذشته اذعان کرد نیرو‌های قره باغ از شهر راهبردی قبادلی، بین قره باغ و مرز ایران عقب نشینی کرده اند.
به گزارش خبرگزاری رویترز ، ارمنستان شب گذشته اذعان کرد نیرو‌های قره باغ از شهر راهبردی قبادلی، بین قره باغ و مرز ایران عقب نشینی کرده اند. این عقب نشینی در میانه نقض‌های مکرر آتش بس میان نیرو‌های ارمنی و جمهوری آذربایجان، یک پیروزی نظامی برای باکو است. آذربایجان، تحت حمایت ترکیه، در تلاش است تا کنترل منطقه قره باغ واقع در خاک خود را که عمدتا ساکنان آن ارامنه هستند، دوباره بدست آورد. در نتیجه این نبرد‌ها که اواخر ماه سپتامبر از سر گرفته شده تاکنون صد‌ها نفر کشته شده اند و بیم آن می‌رود در صورت درگیر شدن ترکیه یا روسیه در این درگیری منطقه ای، ابعاد گسترده تری به خود بگیرد.
آرتسرون هوانسیان، یک مقام وزارت دفاع ارمنستان اواخر عصر دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد نیرو‌های جدایی طلب شهر قبادلی واقع در جنوب قره باغ، این شهر را ترک کردند تا از تلفات غیرضروری جلوگیری کنند. وی خاطرنشان کرد اوضاع فعلا بحرانی نیست.
چنین دستاورد نظامی برای آذربایجان می‌تواند جستجوی راه حل دیپلماتیک درگیری را پیچیده کند. این کشور که از حمایت ترکیه برخوردار است هر نتیجه‌ای را که به ارمنستان اجازه می‌دهد کنترل بر قره باغ را حفظ کند، منطقه‌ای که ارامنه بخشی از سرزمین تاریخی خود می‌دانند، رد می‌کند.
دو کشور روز یکشنبه با آتش بس تحت حمایت آمریکا موافقت کردند، اما این آتش بس هیچ تأثیری در عمل نداشت، همان طور که دو آتش بس قبلی که با مشارکت روسیه بر روی آن مذاکره بود در عمل هیچ تاثیری نداشت.
وزارت دفاع قره باغ در بیانیه‌ای در صبح روز سه شنبه اعلام کرد در چند قسمت از خط مقدم نبرد‌های محلی روی داد. این وزارتخانه از کشته شدن 35 نفر از نیرو‌های خود خبر داد. با این رقم شمار تلفات نیرو‌های ارمنی از 27 سپتامبر، تاکنون به 1009 نفر می‌رسد.
در این بیانیه آمده است اوضاع در منطقه درگیری در طول شب نسبتاً پایدار و متشنج بود. اما تیراندازی‌های متقابل توپخانه‌ای در برخی مناطق ادامه یافت.
وی گفت گلوله‌ها در شهر‌های مارتونی و مارتاکرت و همچنین در روستا‌های قسمت شمالی منطقه عسکران فرود آمده است.
وزارت دفاع آذربایجان به نوبه خود اعلام کرد که مواضع نظامی این کشور در نزدیکی خط مقدم مورد حمله قرار گرفته و درگیری‌ها عمدتا در مناطق خواجوند، فضولی و قبادلی ادامه دارد.
قرار است نمایندگان گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، که نقش میانجی را در این درگیری‌ها تاکنون برعهده داشته است، روز پنج شنبه با وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان در ژنو دیدار کنند. ریاست این گروه به عهده فرانسه، روسیه و آمریکا است، اما ترکیه درخواست کرده است که نقش مهمتری را در نهاد میانجی گری ایفا کند.

وزیر دفاع دولت خودخوانده قره‌باغ زخمی و برکنار شد
رئیس منطقه قره‌باغ کوهستانی، امروز (سه شنبه) پس از مجروح شدن وزیر دفاع این منطقه، او را برکنار کرد.
«آرایک هاروتونیان» رئیس منطقه «قره‌باغ کوهستانی» امروز (سه شنبه) در حکمی «جلال هاروتیان» وزیر دفاع این منطقه را به دلیل مجروح شدن در خلال جنگ، بر کنار کرد.
به نوشته ارمن‌پرس، «جلال هاروتونیان» که مدتی پیش زخمی شده بود، دیگر قادر به انجام وظایف خود نیست و به جای وی «میکائیل آرزومانیان» منصب وزارت دفاع و فرماندهی ارتش قره‌باغ کوهستانی را به دست گرفته است.
در بیانیه «آرایک هاروتونیان» آمده است: «تصمیم برای برکناری جلال هاروتیان به دلیل آسیب دیدگی که اخیراً در یک موقعیت جنگی متحمل شده ضروری است و اخراج وی نباید مورد سوء تعبیر قرار گیرد. برای جلال هاروتونیان آرزوی بهبودی سریع دارم و مطمئن هستم که او خیلی زود به خدمت کشورش باز می‌گردد.»

نخست‌وزیر ارمنستان: تلاش‌های بین‌المللی برای آتش‌بس شکست خورده است
نخست‌وزیر ارمنستان تصریح کرد که تلاش‌های بین‌المللی برای برقراری آتش‌بس میان باکو و ایروان بار دیگر شکست خورده است.
«نیکل پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان امروز (سه‌شنبه) در پیامی که در صفحه توییتر خود منتشر کرد از شکست توافق آتش‌بس با جمهوری آذربایجان خبر داد.
بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، نخست‌وزیر ارمنستان ضمن متهم کردن جمهوری آذربایجان به نقض توافق آتش‌بس نوشت: «تلاش‌های جامعه بین‌الملل برای آتش‌بس که اینبار با وساطت ایالات متحده حاصل شد، شکست خورده است. در حملات مکرر امروز (جمهوری) آذربایجان، غیرنظامیانی در آرتساخ (قره باغ کوهستانی) کشته و زخمی شدند».

نظر شما