شناسهٔ خبر: 43593763 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس عنوان کرد

انتقاد از نقش پررنگ پتروشیمی‌ها در گرانی مواد شوینده

طاهری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از نقش پررنگ پتروشیمی‌ها در گرانی مواد شوینده انتقاد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره گرانی ۳۰ تا ۴۰ درصدی مواد شوینده، گفت: از آنجا که پتروشیمی‌های داخلی محصولات خود را که مواد اولیه موردنیاز برای تولید مواد شوینده است، براساس نرخ ارز تعیین می‌کنند با رشد نرخ ارز، قیمت‌ها را افزایش می‌دهند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی افزود: هرچند تمام زنجیره تولید پتروشیمی‌ها و فولاد در داخل کشور بوده و هزینه نفت خام، گاز، دستمزد و... آنها به ریال پرداخت می‌شود اما قیمت محصول نهایی براساس نرخ ارز تعیین می‌شود و در صورتی که تولیدکنندگان پایین دست فولاد مواد موردنیاز خود را از خارج وارد کنند، برای آنها صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

وی سود حاصل از زنجیره تولید برخی مواد فولادی و پتروشیمی را به کوزه تشبیه کرد و ادامه داد: در ابتدای و انتهای زنجیره تولید برخی مواد، سود تولیدکننده به شدت کم است اما در وسط زنجیره سود بسیار است همانند آنچه در زنجیره فولاد صورت می گیرد؛ در زنجیره تولید محصولات فولادی، مواد اولیه تولید فولاد ارزان تامین می‌شود اما صنایع پایین دست مانند لوازم خانگی و... ناچارند ورق فولادی را با نرخ ارز آزاد تامین کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: پیش از افزایش نرخ ارز هزینه آب، برق، گاز و دستمزد کارگر برای تولیدکنندگان محصولات فولادی با شرایط کنونی که نرخ دلار رشد یافته، تفاوتی نداشت به طور مثال اگر در دوره‌ای که دلار ۱۵ هزار تومان بود، سود تولیدکنندگان ۱۰ درصد می‌شد با بالارفتن نرخ ارز سود آنها علاوه بر ۱۰ درصد، به میزان افزایش نرخ دلار بیشتر شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: اگر دولت تمایل دارد بازار را به حال خود رها کند تا قیمت کالاها براساس نرخ ارز افزایش یابد، باید هزینه‌های آب، نفت و... تولیدکنندگان فولاد و پتروشیمی را نیز به صورت ارزی محاسبه کند تا با درآمد حاصله از مصرف کننده حمایت کند.

نظر شما