شناسهٔ خبر: 43593493 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات پایداری:

نویسندگان به حوزه‌های مغفول مانده ادبیات دفاع مقدس ورود کنند

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، محمدرضا سنگری، پیش از ظهر امروز (سه شنبه، 6 آبان) در همایش تجلیل از نویسندگان و فعالان ادبیات پایداری گیلان در حسینیه هنر رشت با بیان اینکه تکریم بزرگان پشتوانه معنوی برای جامعه است بیان کرد: طبق آیات قرآن، تعظیم شعائر الهی پشتوانه قلبی و روانی برای مردم است.

وی با اشاره به اینکه گیلان سرزمین بزرگی است، تصریح کرد: برای نگارش یکی از کتاب‌هایم واقعه کربلا را بررسی کردم و به شخصیتی برخورد کردم که اصالتاً ایرانی و برای سرزمین گیلان است.

نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات پایداری با بیان اینکه به تعبیر شهید مطهری، زیباترین رجز را کودکی ۱۱ ساله در واقعه کربلا خوانده است، گفت: هنوز کسی در حوزه رجزهای دوران دفاع مقدس کار جدی نکرده و نگرانی من بابت این است که زمان بگذرد و کاری در این حوزه نکنیم.

سنگری با اشاره به اینکه ادبیات تلگرافی امروز وجود ندارد و دوره آن تمام شده و کسی در این حوزه کاری نکرده است، بیان کرد: به عقیده بنده، زیباترین و حماسی‌ترین رجز کربلا توسط شخصیت گیلانی حاضر در این واقعه خوانده شده و ابعاد حماسی این نبرد را ترسیم کرد.

وی با بیان اینکه گیلان در حوزه ادبیات پایداری، ادبیات جنگل بسیار غنی است، خاطرنشان کرد: گستره ادبیات پایداری بسیار وسیع است و در ذیل آن ادبیات دفاع مقدس، مدافعان حرم و حتی مدافعان سلامت تعریف می‌شود.

سنگری با تاکید بر اینکه هر اقدامی در دفاع از هویت انسان در ذیل ادبیات پایداری قرار می‌گیرد، تصریح کرد: اگر امروز در حوزه ادبیات دفاع مقدس و ادبیات پایداری کار نکنیم، آیندگان از مفاهیم غنی آن بی‌بهره خواهند ماند.

این رزمنده دوران دفاع مقدس با بیان اینکه ادبیات دوران دفاع مقدس در حال نابودی است، عنوان کرد: به برخی مقوله‌ها بسیار پرداخته شده و در برخی زمینه‌ها می‌توان آتش بس داد و باید در حوزه‌هایی کار کنیم که کمتر کسی به آن ورود کرده است.

وی با اشاره به اینکه به دشت نوشته‌هایی که رزمندگان در مسیر رسیدن به جبهه‌ها نوشته‌اند، کمتر پرداخته شده است، افزود: سنگر نوشته‌ها نیز بخشی از ادبیات پایداری ملت ما هستند و اگر کسی این مفاهیم را گردآوری نکند نابود می‌شود.

در پایان این مراسم، ۲۵ نفر از فعالان و نویسندگان ادبیات پایداری استان گیلان تجلیل شدند.

نظر شما