شناسهٔ خبر: 43593349 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

محمدرضا سنگری:

سابقه ادبیات پایداری به کربلا بازمی گردد/ سنگرنوشته ها هم جزو ادبیات دفاع مقدس است

طاهره رفعتی

نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات پایداری، ادبیات تلگرافی، سنگرنوشته ها، لباس نوشته ها، دشت نوشته ها، جاده نوشته ها، وصیت نامه ها، میثاق نامه ها و... را بخش از ادبیات دفاع مقدس دانست و عنوان کرد: هنوز کسی این ادبیات را جمع آوری نکرده است.

صاحب‌خبر -

محمدرضا سنگری در همایش تجلیل از نویسندگان و فعلان ادبیات پایداری گیلان که در حسینیه هنر رشت برگزار شد، با اشاره به فاصله علم و ذکر، اظهار کرد: علم، آموختن چیزهای نادانسته است، اما گاهی دانسته های خود را فراموش می کنیم و نیازمند ذکر و بازگویی هستیم.

وی تکریم، تجلیل و تعظیم شخصیت های بزرگ را به زبان قرآنی نوعی ذکر و بازگویی معنوی دانست و افزود: با توجه به آیه «وَمَنْ یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَی الْقُلُوبِ»، تعظیم شعائر الهی پشتوانه قلبی جامعه خواهد بود.

این نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات پایداری، با اشاره به سابقه فعالیت خود در حوزه عاشورا، تصریح کرد: هفت سال و نیم در باب تالیف کتاب «آینه داران آفتاب» با محوریت اصحاب امام حسین(ع) مطالعه کردم. در این راستا با شخصیت یک ایرانی از دیار دیلم به نام «اسلم بن عمر» آشنا شدم که جزو شهدای کربلاست.

سنگری، با بیان اینکه اعتقاد دارم زیباترین اثر ادبی در جریان عاشورا توسط همین شخصیت خلق شده است، گفت: اسلم بن عمر دبیر امام حسین(ع) بود و نامه های حضرت را می نوشت، اما به زبان های فارسی، عربی و ترکی نیز شعر می سرود و قصه گوی کودکان کربلا بود.

وی با اشاره به علاقمندی ایرانیان به قصه گویی، یادآور شد: قصه برای ایرانیان بسیار مهم بود و ایرانیان قصه گو بودند و همراه با موسیقی ادبیات را به مردم منتقل می کردند لذا رجزهای اسلم بن عمر در میدان کربلا زیباترین رجز در بین رجزهای یاران امام حسین(ع) بود.

این نویسنده برجسته، با اشاره به کتاب علامه مطهری درباره رجزهای کربلا، اضافه کرد: سابقه ادبیات پایداری به کربلا باز می گردد و بخشی از ادبیات پایداری ما مربوط به رجزهایی است که در دفاع مقدس گفته شده است. متاسفانه تاکنون درباره رجزهای دفاع مقدس کار نکرده ایم و با گذشت زمان، دیگر به این ادبیات دسترسی نخواهیم داشت.

سنگری، گستره ادبیات پایداری را بسیار وسیع دانست و خاطرنشان کرد: هر نوع ایستادگی انسان برای دفاع از حریم هویتی خویش و هویت بخشی در ذیل ادبیات پایداری قرار می گیرد و لذا ادبیات انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، دفاع از حرم و مدافعان سلامت جزو ادبیات پایداری است.

وی ادبیات تلگرافی، سنگرنوشته ها، لباس نوشته ها، دشت نوشته ها، جاده نوشته ها، وصیت نامه ها، میثاق نامه ها و... را بخش از ادبیات دفاع مقدس دانست و عنوان کرد: هنوز کسی این ادبیات را جمع آوری نکرده و ۱۰ سال دیگر ادبیات دفاع مقدس از دست می رود و دیگر این آثار را در اختیار نخواهیم داشت.

این نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات پایداری، با اشاره به همسانی کربلا و دفاع مقدس، اظهار کرد: جبهه فقط تراژدی نبود و در کنار سوگ و مرثیه و اشک و دعای کمیل شب های عملیات، شاهد روح های شکفته و نشاط و سرزندگی و شوخ طبعی و طنزپردازی رزمندگان بودیم لذا حداقل در تاریخ ۵۰۰ ساله ایران شکوه و عظمت و صولت دفاع مقدس وجود نداشته است.

وی کوتاهه نگاری های مزار شهدا را بخشی از فرهنگ دفاع مقدس دانست که در حال محو شدن است و گفت: نیازمند تالیف کتاب و مقاله ادبیات دفاع مقدس به ویژه در حوزه کوتاهه نگاری ها و وصیت نامه ها و سنگ مزارها هستیم.

انتهای پیام

نظر شما