شناسهٔ خبر: 43593232 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آبیاری قطره ای، آبیاری در شرایط کم آبی

بهترین روش آبیاری در شرایط کم آبی، تبدیل شدن سیستم های آبیاری مزارع، باغات و محیط سبز آبیاری قطره ای می باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، بنابراعلام آهن بین، امروزه در هنگام راه رفتن در فضاهای سرسبز و پارک ها از دیدن گل ها، درختان و فضاهای سبز لذت می برید.

بخش اول)  سیستم لوله کشی آبیاری قطره ای

نگهداری این فضاهای سبز گیاهان و گلها معمولاً از اولویت اصلی می‌باشند.

یکی از مواردی که در ماندگار بودن این موارد بسیار مهم می‌باشد و حتماً باید انجام داد آبیاری کردن این فضاها به صورت اصولی و منظم می باشد.

البته روش های گوناگونی  برای آبیاری وجود دارد که  انتخاب این روش ها به موارد زیر بستگی دارد:

. شرایط جغرافیایی

. نوع گل و گیاه

در شرایطی که کشور ما و تمامی دنیا با مشکل کم آبی مواجه هستند بهترین و بهینه ترین راه را برای آبیاری مزارع و مراتع باید استفاده نماییم.

زمین های کشاورزی را می توان با بهینه کردن نحوه آبیاری از هرز رفتن مقداری از آبیاری جلوگیری نماییم، به نحوی که شرایط جوی و اکوسیستم آن منطقه  نیز دچار بحران نگردد.

البته به صورت کلی باید بگوییم که آب در این شرایط یکی از گرانبهاترین مایعات روی زمین می باشد و حفاظت از آن برای همه انسان ها بسیار مهم باید باشد. به خاطر همین باید بهترین و مناسب ترین راه را برای آبیاری فضاهای سبز استفاده کنیم.                                      

 اگر بخواهیم از بین راه و روش های بسیار زیاد آبیاری که به صورت سنتی در مناطق مختلف کشور در زمین های کشاورزی، باغات و مکان‌های دیگر استفاده می شود صحبت کنیم که باعث جلوگیری کردن از به هرز رفتن حجم وسیعی از آب می شده است.

 یک روش جدید را انتخاب کنیم باید به روش آبیاری قطره ای که در مورد آن خواهیم گفت روی بیاوریم.

آبیاری قطره‌ای راه و روشی با بهره وری بالا

یکی از کارآمدترین و مناسب ترین روش های آبیاری را می توان آبیاری قطره ای به نامیم که معمولاً در مقابل روش های آب پاشی راندمان ۷۰ درصدی دارند، خود دارای راندمان بالای ۹۰ درصد می باشد.                                 

هرز رفتن و از بین رفتن مقدار آب در این سبک بسیار پایین است. زیرا معمولاً در این نوع روش آبیاری قطره‌ای دقیقاً آبیاری درنقطه و محل که باید آبیاری شود، قرار دارد.

در سیستم‌های قدیمی که برای آبیاری فضاها استفاده می شده، متاسفانه در بعضی مواقع نیز هنوز از این روش استفاده می شود. حجم بسیار زیادی از آب هدر و هرز می‌رود.

برای هیچ گل و گیاهی نیز استفاده نمی شده است یا با بخار شدن این حجم ها و در بخشی از خاک که هیچگونه تاثیری روی گل و گیاه مورد نظر نداشته، نفوذ می‌کرده و حتی در مواقعی هم باعث آبیاری بیش از حد مصرف آن گل‌ و گیاه شده باشد که این نیز باعث خراب شدن گیاهان می گردد.

یکی دیگر از منفعت های استفاده از روش آبیاری به شکل قطره ای نصب کردن سهل و آسان آن و همچنین کم هزینه بودن و بدون دخالت نیروی انسانی بودن آن می باشد.                               

مسئله مهم در این نوع آبیاری قطره انجام می شود این است که هدف و مکان مورد نیاز که دقیقاً آبیاری باید آنجا انجام شود در معرض آب قرار می گیرد که همین باعث می شود آب مستقیماً به ریشه گل و گیاه و بدنه آن ها نفوذ کند . این امر از هدردادن آب جلوگیری می کند.البته این موضوع خود یکی از اصلی‌ترین دلایل بالا رفتن راندمان.                                 

باید مواردی را در این سیستم رعایت کرد به نوعی که قوانین طراحی و عملکرد سیستم آبیاری قطره‌ای به طور کاملا رعایت شود.

کارشناسان سایت آهن بین تجهیزات مورد نیاز را برای این سیستم خدمت شما شرح می دهند.           

    

تجهیزات لازم جهت آبیاری قطره ای          

۱. شیر قطع و وصل

۲. لوله جهت لوله کشی

۳. صافی

۴. دریپر      

۱. شیرهای قطع و وصل کننده

این تجهیز از شیرهایی هستند که وظیفه قطع و وصل کردن آب را در سیستم آبیاری قطره ای به عهده دارند. اولاً در ابتدای سیستم لوله‌کشی استفاده می‌شود، معمولاً به منبع اصلی تغذیه آب به صورت یک لوله اصلی وصل می شوند، اتصالات و لوله ها و انشعابات دیگر از بعد از این شیرآلات انجام می‌شوند.

دلیل اصلی استفاده از شیر قطع و وصل چیست به منبع تغذیه؟

این نوع سوالات در مورد سیستم آبیاری قطره ای پیش می آید و باید جواب مناسب برای آنها داده شود.

 زمانی که در فصل های بارانی هست مانند پاییز و زمستان و بهار آب باران سیراب می شوند. همین موضوع باعث می شود که ما کمتر نیاز به آبیاری فضای سبز داشته باشیم و همین دلیل باعث می شود که با بستن شیرآلات قطع و وصل می توانیم از مصرف آب اضافی جلوگیری نمایید که دلیل وصل نبودن به منبع تغذیه اصلی می باشد که زمانی که در لوله کشی دچار مشکل و تعمیر و تعویض می خواهیم بشویم.

اگر شیر قطع و وصل کننده در مسیر وجود نداشته باشد برای این کار باعث می‌شود تعداد زیادی آب هدر برود و ما نتوانیم به راحتی این عملیات تعمیر را انجام دهیم.

 بعضی مواقع در سیستم های لوله کشی آبیاری قطره ای ما نیاز به انشعاب گرفتن از خط اصلی را داریم که نیاز بودن یک شیر قطع و وصل به ما کمک می‌کند که تا بتوانیم سیستم را برای لحظه قطع کنیم و بخش دیگری از سیستم در سرویس باقی بماند و بتوانیم تعمیرات را هم انجام دهیم.

ادامه مطالب در بخش دوم

انتهای رپرتاژ آگهی

نظر شما