شناسهٔ خبر: 43592362 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

نتایج یک بررسی جدید: آنتی‌بادی‌های ضد کووید-۱۹ در طول زمان افت می‌کنند

یافته‌های یک بررسی جدید نشان می‌دهد که آنتی‌بادی‌های ضد کروناویروس جدید به سرعت در طول تابستان در جمعیت بریتانیا کاهش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این یافته‌ها بیانگر این است که حفاظت در برابر عفونت کروناویروس ممکن است طولانی‌مدت نباشد و ایمنی نسبت ویروس در جامعه کاهش یابد.

دانشمندان در ایمپریال کالج لندن میزان‌های آنتی‌بادی در جمعیت بریتانیا را پس از موج اول عفونت‌های کووید-۱۹ در ماه‌های مارس و آوریل (اسفند و فروردین) ردیابی کردند.

بررسی آنها نشان داد که شیوع آنتی‌بادی از ۶ درصد جمعیت در پایان ماه ژوئن (اوائل تیر) به ۴.۴ درصد در ماه سپتامبر (شهریور) کاهش یافته است. این یافته‌ها این نظر را تقویت می‌کند که ایمنی جمعیت در آستانه موج دوم عفونت در بریتانیا که به قرنطینه‌های محلی و اعمال محدودیت در هفته‌های اخیر انجامید، کاهش پیدا کرده بود.

گرچه فرایند ایمنی نسبت به کروناویروس جدید پیچیده است و جزئیات آن هنوز روشن نیست و ممکن است سلول‌های T و نیز سلول‌های B تحریک‌کننده تولید سریع آنتی‌بادی پس از قرارگیری مجدد به ویروس نیز در ایجاد آن نقش داشته باشند، این پژوهشگران می‌گویند تجربه با سایر کروناویروس‌ها نشان می‌دهد ایمنی در مقابل این ویروس‌ها ممکن است طولانی‌مدت نباشد.

البته میزان کاهش آنتی‌بادی در افرادی که بیماری علامت‌دار کووید-۱۹ داشتند، نسبت به افرادی که بی‌علامت بودند و از عفونت‌ اولیه‌شان آگاه نبودند، آنقدر بارز نبود.

یک یافته‌ دیگر این بود که در میزان آنتی‌بادی‌های یافت شده در کارکنان پزشکی تغییری رخ نداده بود که احتمالا به علت قرارگیری مکرر آن در برابر ویروس کرونا است.

یافته‌های بررسی ایمپریال کالج هنوز در مرحله قبل از انتشار است و داوری همتا نشده است.

البته به گفته این پژوهشگران کاهش سریع آنتی‌بادی‌های پس از عفونت با ویروس لزوما به معنای آن نیست که واکسن‌هایی که در حال حاضر برای کووید-۱۹ در حال آزمایش هستند، تاثیربخش نخواهند بود.

برچسب‌ها:

نظر شما