شناسهٔ خبر: 43592110 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

سلول‌هاي تي بهبود يافتگان کوويد-19 مي‌توانند از افراد آسيب‌پذير محافظت کنند

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود دریافتند که سلول‌های تی بیماران بهبود یافته کووید-19 می‌تواند به محافظت از افرادی که بدن ضعیف و آسیب‌پذیری دارند، کمک کند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از ساینس‌دیلی، بررسی جدید پژوهشگران آمریکایی نشان می‌دهد سلول‌های تی بیمارانی که از کووید-19 نجات یافته‌اند، می‌تواند پروتئین‌هایی را که برای عملکرد کروناویروس ضروری هستند، در بدن افراد آسیب‌پذیر به صورت موثر هدف قرار دهد.
"مایکل کلر"(Michael Keller)، سرپرست این پژوهش گفت: ما در بررسی‌های خود دریافتیم که سلول‌های تی بیماران بهبود یافته کووید-19 می‌توانند پروتئین‌های کروناویروس را هدف قرار دهند و ایمنی در برابر ویروس را برای افراد آسیب‌پذیر فراهم کند زیرا این سلول‌ها برای مقابله با بیماری آمادگی دارند.
نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که ایمنی‌درمانی با کمک سلول‌های تی برای هدف قرار دادن ویروس می‌تواند روش مناسبی برای محافظت از افرادی باشد که سیستم ایمنی بدن آنها به خاطر درمان سرطان یا پیوند ضعیف است.
"کاترین بولارد"(Catherine Bollard)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما می‌دانیم بیمارانی که به خاطر ابتلا به بیماری پیش‌زمینه از نقص ایمنی رنج می‌برند، آسیب‌پذیری قابل توجهی نسبت به ویروس‌هایی مانند کروناویروس دارند.
بدن این بیماران نمی‌تواند ویروس را به تنهایی از بین ببرد و درمان را به تاخیر می‌اندازد یا از آن جلوگیری می‌کند. شاید این روش بتواند یک گزینه درمانی خوب برای محافظت از چنین افرادی و یا درمان آنها باشد؛ به خصوص این که شرایط خاص بدن آنها ممکن است ایمنی یا تاثیر واکسن کروناویروس را از بین ببرد.
پژوهش‌های کنونی که در مورد واکسن کووید-19 انجام می‌شوند، بر پروتئین‌های خاصی متمرکز هستند که در خوشه‌های کروناویروس وجود دارند. موفقیت سلول‌های تی در هدف قرار دادن پروتئین‌های غشای سلول می‌تواند راه جدیدی را پیش روی ابداع‌کنندگان واکسن قرار دهد تا روش‌های درمانی جدیدی برای محافظت در برابر کروناویروس ارائه دهند.
این پژوهش، در مجله "Blood" به چاپ رسید.

نظر شما