شناسهٔ خبر: 43591953 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رصدخانه کاشان بزرگ‌ترین پروژه تحقیقاتی کشور است

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: رصدخانه کاشان بزرگ‌ترین پروژه تحقیقاتی کشور است، این پروژه مشکل مالی و تجهیزاتی ندارد اما به خاطر کرونا مجبور بودیم کار را تعطیل کنیم و امیدواریم تا سال آینده به بهره‌برداری برسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، سورنا ستاری ظهر امروز در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در کاشان با تأکید بر اینکه اقتصاد دانش‌بنیان یک فرهنگ است، اظهار کرد: آن چیزی که در چند سال گذشته سعی کردیم بین مردم و جوان‌ها جا بیندازیم اکوسیستم و فرهنگ زیست‌بوم است.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با بیان اینکه درس می‌خوانیم تا مشکل مردم را حل کنیم، گفت: دانشگاه باید در خدمت حل مسائل جامعه باشد، وقتی مراکز نوآوری، شتاب‌دهنده‌های کسب‌ و کار و کارآفرینی در دانشگاه توسعه پیدا می‌کند برای این است که بتواند مسائل مردم را حل کند.

وی با اشاره به اینکه، جامعه باید پذیرای جوان‌ها باشد، خاطرنشان کرد: صنعت فرش ماشینی کاشان اکوسیستم و فرهنگش خارجی است این اسمش صنعت نیست و کارخانه است، صنعت جایی است که طراحی و بهینه‌سازی می‌کنیم که احتیاج به دانشگاه دارد.

ستاری اضافه کرد: این تغییر رویه نیاز به فرهنگ دارد، به سمت‌ و سوی خوبی حرکت می‌کنیم، یکی از دلایلش تحریم‌های سنگینی است که با آن مواجه هستیم.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با بیان اینکه پروژه رصدخانه بزرگ‌ترین پروژه تحقیقاتی کشور است، افزود: این پروژه مشکل مالی و تجهیزاتی ندارد اما به خاطر کرونا چند ماهی عقب افتادیم و مجبور بودیم کار را تعطیل کنیم وگرنه نظر ما این بود کل پروژه آذر ماه راه‌اندازی شود، اما امیدواریم تا سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وی در خصوص ساخت جرثقیل تلسکوپی اظهار کرد: این تلسکوپ عظیم، که بالای ۱۰۰ تن وزن دارد، آینه اصلی آن ۳.۵ متر است که جز بزرگ‌ترین تلسکوپ‌های دنیا محسوب می‌شود و در شبکه جهانی قرار می‌گیرد.

ستاری با بیان اینکه به‌ جز آینه که از خارج از کشور آمده، تمام طراحی‌ها و سیستم‌ها داخل کشور انجام‌شده است، تصریح کرد: مطالعات برای مکان‌یابی تلسکوپ ۱۰ سال طول کشیده است، قله‌های مختلف در داخل کشور سالیان سال رصد شدند تا بهترین نقطه را انتخاب کنیم.

عباس رضایی نیز در دیدار با امام‌جمعه کاشان با بیان اینکه وضعیت استفاده از ماسک در کاشان خوب نیست و مردم در این شهرستان کمتر از ماسک استفاده می‌کنند، اظهار کرد: زیبنده شهر دارالمومنین کاشان نیست که همواره از نظام اسلامی به‌ ویژه دوران دفاع مقدس حامی و یاور انقلاب بودند از ماسک استفاده نکنند.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه، قرار است یک سری تصمیمات مهمی در کاشان و آران و بیدگل بگیریم، افزود: هفته قبل در سفر به کاشان با مشاهدات عینی متوجه شدیم درصد استفاده از ماسک حداقل در کاشان نسبت به اصفهان خوب نیست که تصمیم‌های مهمی عصر امروز در این کمیته گرفته خواهد شد.

وی بابیان اینکه، طرح‌های محله محور را برای استان اصفهان در نظر داریم، گفت: برای اجرای طرح‌ها از همه دستگاه‌ها به‌ ویژه بسیج و شهرداری‌ها به‌عنوان محله یار استفاده خواهد شد.

انتهای پیام/۶۳۱۰۸/ر۲۰/

نظر شما