شناسهٔ خبر: 43591822 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

خدایی مطرح کرد؛

توضیح سازمان سنجش درباره تمدید نشدن کنکور نظام قدیم/اعلام نتایج کنکور سراسری حداکثر تا ۱۰ آبان

خدایی رئیس سازمان سنجش درباره دلایل تمدید نشدن کنکور نظام قدیم در سال ۱۴۰۰ توضیحاتی ارائه کرد.

صاحب‌خبر -

دلایل سازمان سنجش برای تمدید نکردن کنکور نظام قدیم در سال ۱۴۰۰

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور در حاشیه جلسه نقشه جامع علمی کشور و در جمع خبرنگاران درباره زمان دقیق اعلام نتایج کنکور سراسری گفت: نتایج کنکور سراسری حداکثر تا ۱۰ آبان اعلام می‌شود.

او در پاسخ به انتقادات مطرح شده پیرامون علت دیر اعلام شدن برخی از نتایج کنکور‌های سراسری گفت: سازمان سنجش بد قولی نکرده است و علت دیر اعلام شدن نتایج ، بحث‌های مربوط به مصاحبه و محدودیت‌هایی کرونایی بود که در این مسیر مشکلاتی را به وجود آورد.

خدایی درباره علت تمدید نشدن کنکور نظام قدیم تصریح کرد: تمدید نشدن کنکور نظام قدیم یک مسئله چند وجهی است. این مسئله یک بار در کمیسیون آموزش مجلس مورد بررسی قرار گرفت و یک بار در شورای سنجش و پذیرش که مهر۹۹ برگزار شد.

او ادامه داد: تشکیک در اعداد و ارقام داوطلبان کنکور نظام قدیم کار درستی نیست. افرادی که به اطلاعات درست و دقیق دسترسی ندارند نباید آمار و ارقام عجیب و قریب ارائه دهند.

خدایی گفت: در کنکور سراسری سال ۱۳۹۹ تعداد ۲۵۹ هزار نفر داوطلب نظام قدیم داشتیم. از این تعداد حدود ۶۳ هزار نفر از داوطلبان نظام قدیم با توجه به اختیاری بودن انتخاب نظام قدیم، نظام ۶_۳_۳ یا همان نظام جدید را انتخاب کردند.

معاون وزیر علوم ادامه داد: تعداد سوالات چاپ شده کنکور سراسری سازمان سنجش در سال جاری ۱۹۶ هزار نسخه بوده است که از این تعداد ۵۳ هزار نفر از داوطلبان فارغ التحصیل کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد هستند و بقیه یعنی حدود ۱۴۲ هزار نفر داوطلبانی هستند که حداقل ۳ مرتبه در کنکور شرکت کرده اند. از این تعداد هم ۱۱۷ هزار نفر در گروه آزمایشی علوم تجربی بودند و همه آن‌ها هم علاقه دارند که به ۳ رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی بروند و در سایر گروه‌ها آزمایشی زیر ۸ درصد از داوطلبان در کنکور نظام قدیم شرکت کرده اند.

رئیس سازمان سنجش افزود: اعداد و ارقامی که توسط برخی منتشر و اعلام می‌شود درست نیست؛ از این رو از تمام کسانی که به اطلاعات موثق دسترسی ندارند درخواست می‌شود که با انتشار اطلاعات نادرست ذهن جامعه را مغشوش نکنند.

خدایی گفت: آخرین مرتبه‌ای که داوطلبان نظام قدیم در کنکور شرکت کرده اند ۳ سال پیش یعنی سال ۱۳۹۷ بوده است. یعنی این داوطلبان حداقل ۳ مرتبه یعنی سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ کنکور نظام قدیم را امتحان داده اند.  شورای سنجش و پذیرش در سال ۱۳۹۷ مصوبه‌ای مبنی بر این داشت که سال ۱۳۹۹ برای آخرین مرتبه‌ای است که کنکور نظام قدیم برگزار شود.

طرح سوالات نظام قدیم برای ۳ سال

خدایی در ادامه با طرح این پرسش که اصل مشکل نظام قدیم و جدید کجا اتفاق می‌افتد، توضیح داد: نظام آموزشی قدیم در سال ۹۷ برای آخرین سال اجرا شده است یعنی نظام آموزش متوسطه از ۳ سال قبل از آن یعنی سال ۱۳۹۴ عوض شده است و ما ۳ سال در کنکور سراسری از نظام قدیم و جدید سوالات مشترک داده ایم.

معاون وزیر علوم بیان کرد: سازمان سنجش برای اینکه سوالاتش همطراز و دارای درجه سختی و دشواری یکسان باشد، مجبور است بر بخش مشترکات سوالات نظام جدید و قدیم توجه و تأکید کند.

رئیس سازمان سنجش افزود: از مباحث جدید نظام آموزشی متوسطه سوالات کمتری طرح کرده ایم تا سوالات همطراز باشد. نتیجه این امر این است که نه دانش آموز و نه معلم به تغییرات نظام آموزش متوسطه جدید که بیشتر از ۶ سال است بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شروع شده است، توجه نمی‌کند.

خدایی تاکید کرد: ما با ادامه دار کردن کنکور نظام قدیم بحث اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند نقشه جامع علمی کشور را به خاطر بخش مشترک سوالات معطل نگه داشته ایم و جلوی درست اجرا شدن آن‌ها را گرفته ایم.

نمی‌توانیم سیستم آموزشی را معطل نظام قدیمی‌ها کنیم

معاون وزیر علوم بیان کرد: این امکان وجود ندارد که کل سیستم آموزشی کشور معطل تعدادی از داوطلبان نگه داشته شود که فقط می‌خواهند به رشته‌های پزشکی و داندانپزشکی و داروسازی وارد شوند. ما این تغییرات را از قبل اعلام کرده ایم و کل استدلال‌ها را شورای سنجش و آموزش شنیده و در کمیسیون آموزش مجلس هم بحث فراوان شده است و نهایتا این تصمیمی که در قالب مصوبه شورای سنجش و آموزش گرفته شد این بود که این موضوع عدم تمدید کنکور نظام قدیم برای سال ۱۴۰۰ تعیین تکلیف شود و دستور کار دیگری وجود ندارد که مجددا وارد شورای سنجش و آموزش ارائه شود.

پرونده کنکور نظام قدیم بسته شد

رئیس سازمان سنجش افزود: از نظر شورای سنجش و آموزش کلا پرونده نظام جدید و قدیم بسته شده و از سال آینده فقط سوالات نظام جدید ارائه خواهد شد.

او گفت: محتوای درسی نظام جدید از نظام قدیم ساده‌تر است و توصیه می‌شود که داوطلبان در یک سال باقی مانده به صورت مناسبتری درس بخوانند تا نتیجه لازم را کسب کنند.

انتهای پیام/

نظر شما