شناسهٔ خبر: 43591671 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات پایداری؛

طنز‌پردازی‌های جبهه حوزه‌ای مغفول مانده/ ابعاد عملیات های دفاع مقدس را تبیین نکرده ایم

سنگری طنز‌پردازی‌های جبهه را از حوزه‌های مغفول مانده ادبیات دفاع مقدس برشمرد و خواستار ورود به حوزه‌های کمتر توجه شده چون سنگر نوشته‌ها، دشت نوشته‌ها، جاده‌نوشته‌ها، پشت نوشته‌ها و ... شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، « محمدرضا سنگری» امروز(سه‌شنبه، 6 آبان) در همایش تجلیل از نویسندگان و فعالان ادبیات پایداری گیلان در حسینیه هنر رشت تکریم بزرگان را پشتوانه روحی و معنوی برای جامعه دانست و گفت: تعظیم شعائر الهی پشتوانه قلبی و روانی برای مردم است.

 

این نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات پایداری با بیان اینکه گیلان سرزمینی بزرگ با علما و دانشمندان صاحب‌نام است افزود: در نگارش کتاب "آینه داران آفتاب" در مورد اصحاب امام حسین(ع) که هفت سال به طول انجامید به شخصیتی برخورد کردم که اصالتا ایرانی و متعلق به گیلان بود.

 

وی با بیان اینکه در نگارش کتاب‌هایم مسیر حرکت امام حسین(ع) را بررسی کرده و بسیاری از زوایای پنهان عاشورا برایم آشکار شد اظهارداشت: به تعبیر استاد شهید مطهری زیباترین رجز کربلا رجز نوجوان 11 ساله بود اما به عقیده بنده، زیباترین و حماسی‌ترین رجز کربلا توسط شخصیت گیلانی حاضر در این واقعه(سُلِیم)  خوانده شده که ابعاد حماسی این نبرد را ترسیم کرد.

 

سنگری با بیان اینکه رجزها بخش مهمی از ادبیات پایداری هستند افزود: متاسفانه هنوز اقدامی جدی در حوزه رجزهای دفاع مقدس صورت نگرفته است و نگران فراموشی این رجزها و عدم دسترسی به آن هستم.

 

وی با بیان اینکه در زمان دفاع مقدس ادبیات تلگرافی رواج داشت که امروز اثری از آن نیست گفت: متاسفانه ادبیات تلگرافی ایران به فراموشی سپرده شده و از بین رفته است.

 

این رزمنده دوران دفاع مقدس سابقه ادبیات پایداری در گیلان را بسیار غنی دانست و تصریح کرد: گیلان در تفسیر، قطبی بزرگ است و باید به پیشینه ادبیات پایداری در گیلان که گستره‌ای وسیع و مشتمل بر ادبیات انقلاب، دفاع مقدس، جنگل، مدافعان حرم و مدافعان سلامت است، پرداخته شود.

 

وی با بیان اینکه هر نوع ایستادگی انسان برای هویت‌بخشی خویش زیر چتر ادبیات پایداری قرار دارد گفت: اگر امروز به حوزه ادبیات دفاع مقدس و ادبیات پایداری توجه نکنیم، آیندگان از مفاهیم غنی آن بی‌بهره خواهند ماند.

 

سنگری با بیان اینکه ادبیات دوران دفاع مقدس در حال فراموشی است و باید ابعاد مختلف آن مورد توجه قرار گیرد، عنوان کرد: باید همت کرد و به حوزه‌هایی که کمتر بدان پرداخته شده چون سنگر نوشته‌ها، دشت نوشته‌ها، جاده‌نوشته‌ها، پشت نوشته‌ها و ... با جدیت ورود کرد.

 

وی تاکید کرد: اگر این مقوله‌ها که بخشی از ادبیات دفاع مقدس هستند، گردآوری نشوند، نابود خواهند شد.

 

سنگری طنز‌پردازی‌های جبهه را از حوزه‌های مغفول مانده ادبیات دفاع مقدس برشمرد و تاکید کرد: باید آیندگان بدانند که جبهه تنها یک تراژدی سوگ‌آور از مرگ و جنگ و خونریزی نبود بلکه در درون خود طنزپردازی‌هایی داشت که منجر به نشاط‌بخشی رزمندگان در شب‌های عملیات می‌شد.

 

وی با بیان اینکه در حوزه شعر پایداری در بخش‌های کودک، نوجوان و بزرگسال هزار و ۸۶۶اثر داریم اعلام کرد: ۲ هزار و ۲۸۵ اثر در حوزه ادبیات داستانی داریم و حوزه خاطرات که بارورترین گونه ادبی در دفاع مقدس است، بیشترین آثار  را به خود اختصاص داده است.

 

سنگری خواستار توجه به حوزه‌های کمتر پرداخته شده ادبیات پایداری شد تا خلاها موجود در این حوزه برطرف شود.

 

گفتنی است، در پایان این مراسم از ۲۵ نفر از نویسندگان و شاعران ادبیات پایداری گیلان تجلیل شد.

 

 

 

 

 

پایان پیام/84

نظر شما