شناسهٔ خبر: 43591573 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

دکتر حسینی خبر داد؛

تولید ۷۴۹ محتوای توانبخشی و ۲۳۷ محتوای کار درمانی/رشد ۷۵ درصدی اعتبارات خدمات توانبخشی/تخصیص ۶۰۰ هزار تومان برای توانبخشی هر دانش آموز

با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و حضور ویدئو کنفرانسی روسای ادارات و همکاران کاردرمان سراسر کشور نشست روز جهانی کاردرمانی برگزار شد

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور سید جواد حسینی  در این نشست ضمت تبریک این روز  اظهار کرد: هدف از برگزاری این جلسه ایجاد فرصتی برای گفتگو و رفع مشکلات است و متاسفانه فرهنگ مسئولیت از یک سو و فرهنگ خلاقیت برای رفع مشکلات از سوی دیگر کمتر در فرهنگ سازمانی ما شکل گرفته است.

وی افزود:  سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور همه مأموریت‌های وزارت آموزش و پرورش را در خود دارد البته در جامعه ای کوچکتر آن  و این سازمان  مینیاتوری از همه فعالیت ها و خدمات وزارت آموزش و پرورش است .

وی اظهار کرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی تمامی مأموریت های آموزش و پرورش عادی را بر عهده دارد و علاوه برآن در سه قلمرو نیز خدمات ویژه به آموزش و پرورش عادی ارائه می نماید  که این قلمروها عبارتند از طرح سنجش سلامت نوآموزان ، مراکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری و طرح آموزش دانش آموزان تلفیقی فراگیر.

حسینی تصریح کرد: آموزش و پرورش استثنایی علاوه بر سه مأموریت ذکر شده یک فعالیت ویژه مهم دیگر را بر عهده دارد که آن ارائه خدمات حمایتی و توانبخشی به دانش آموزان با نیاز های ویژه است .

معاون وزیر با بیان اینکه بر اساس نظریه امتداد برخی مواقع نواقص باعث می شود یک یا چند حس در کودکان و دانش آموزان امتداد نیابد و نظام تعلیم و تربیت باید جانشین و تکمیل کننده نقایص دانش آموزان با نیاز های ویژه شود  اظهار کرد: کاردرمانگران نقش بسیار مؤثر و بسزایی می توانند در مدارس دانش آموزان جسمی حرکتی ، کم توان ذهنی  و چند معلولیتی  و مراکز مشکلات ویژه یادگیری ایفا نمایند .

حسینی با بیان اینکه یکپارچگی حسی و کاربرد آن در کودکان با نیاز های ویژه، پایه و اساس رفتارها و یادگیری بسیار پیچیده است  اظهار کزد: گاهی در برخی از افراد یکپارچگی حسی به نحو مؤثر و صحیح رشد نمی کند و چنین حالتی مشکلاتی در زمینه یادگیری ، رشد و رفتار ایجاد خواهد کرد و کاردرمانگران با استفاده از نظریه یکپارچگی حسی، الگوهای خاص اختلال عملکرد در کودکان مبتلا به مشکلات یادگیری یا مشکلات حسی حرکتی را پیدا کرده و بهترین شیوه درمان آنان را برنامه ریزی و هدایت می کنند .

وی گفت گفت: در حال حاضر 28 مدرسه ویژه دانش آموزان معلول جسمی حرکتی در کشور وجود دارد که 1954 دانش آموز جسمی حرکتی در این مدارس و 5300 دانش آموز نیز در مدارس عادی به عنوان تلفیقی فراگیر مشغول به تحصیل هستند . همچنین 750 مرکز آموزشی و توانبخشی دولتی و غیر دولتی مشکلات ویژه یادگیری نیز تحت پوشش سازمان استثنایی هستند .

وی با بیان اینکه در هر سازمان منابع انسانی عامل اصلی تحول و تحقق اهداف آن سازمان است ، افزود: هیچ سیستمی بدون اتکا بر نیروی انسانی با انگیزه، دارای صلاحیت و خلاق امکان  تحول و دسترسی به اهداف تعریف شده خود را ندارد و نیروهای توانبخشی در کنار معلمان تسهیل کننده اهداف آموزش و پرورش دانش آموزان با نیاز های ویژه هستند و در ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت دانش آموزان نقش اساسی و مؤثری ایفا می کنند .

حسینی گفت: 719 نفر نیروی توانبخشی شامل بینایی سنج ، شنوایی شناس ، کاردرمانگر ، گفتاردرمانگر ، فیزیوتراپ ، ارتوپد فنی در حال حاضر در مدارس استثنایی مشغول به ارائه خدمت به دانش آموزان استثنایی هستند .

وی افزود: درحال حاضر تعداد  178 نیروی کاردرمانگر خدمت دهی به 54 هزار و 747 دانش آموز با نیاز ویژه جسمی حرکتی، کم توان ذهنی و چند معلولیتی و اتیسم را بر عهده دارند که در واقع به نسبت هر 310 دانش آموز یک نیروی کاردرمان وجود دارد در حالیکه مطابق استاندارد ها باید به ازای هر 25 دانش آموز یک نیروی توانبخشی وجود داشته باشد و  برای رسیدن به استاندارد مطلوب در حوزه کاردرمانی بیش از 2000 نیروی دیگر نیازمندیم .

معاون وزیر با بیان اینکه  وزارت آموزش و پرورش 195 هزار کمبود نیروی انسانی دارد که سهم آموزش و پرورش استثنایی 12 هزار نیرو است و از این تعداد 3 هزار و 964 نیروی توانبخشی مورد نیاز است اظهار کرد: کمبود شدیدی در زمینه نیروهای متخصص توانبخشی در مدارس وجود دارد لذا سازمان  آموزش و پرورش استثنایی با هماهنگی وزارت بهداشت به دنبال برنامه ریزی برای  تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های علوم پزشکی و دانشگاه فرهنگیان است به گونه ای که واحدهای تخصصی در دانشگاه علوم پزشکی و واحدهای حرفه ای در دانشگاه فرهنگیان ارائه گردد .

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه ای که در شورای سازمان به تصویب رسید مقرر شد در هر آزمون استخدامی آموزش و پرورش 10 درصد سهمیه برای آموزش و پرورش استثنایی در نظر گرفته شود و این سهمیه در هر آزمون استخدامی تداوم داشته باشد.

 حسینی تصریح کرد: همچنین در حال حاضر 235 نیروی طرحی در آموزش و پرورش وجود دارد که با توجه به عدم جذب نیروی طرحی از دیماه  97 تقریبا همه آن ها در حال اتمام طرح و خارج شدن از سیستم هستند که با هماهنگی معاونت برنامه ریزی و منابع انسانی وزارت مقرر شد تعداد 500 نیروی طرحی جذب گردد.

معاون وزیر با بیان اینکه  جذب نیرو ازدانشجویان ورودی دانشگاه فرهنگیان ، ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان ، جذب سرباز معلم ، استمرار خدمت همکاران بازنشسته ، خرید خدمات توانبخشی از طریق استفاده از ظرفیت موسسات دولتی و غیر دولتی فعال در حوزه توانبخشی از دیگر راهکار های جبران کمبود نیرو می باشد اظهار کرد:یکی از مشکلات نیروهای توانبخشی قرار نگرفتن آنان در گروه شغلی معلمان است که امید است با تمهیدات سازمان امور استخدامی این نیروها در رسته معلمان قرارگیرند.

وی اعلام کرد: کمک سرانه هزینه خدمات توانبخشی در سال جاری از مبلغ 4 میلیارد تومان سال قبل به 7 میلیارد تومان افزایش خواهد یافت که تاکنون 3 میلیارد از آن ابلاغ اعتبار شده و دستورالعمل اجرایی آن نیز به استان ها ارسال شده است

حسینی افزود: برای هر دانش آموز با نیاز های ویژه که نیازمند دریافت خدمات توانبخشی می باشد مبلغ 600 هزار تومان قابل هزینه است که این مبلغ به میزان 20 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است در ضمن برای دانش آموزان با معلولیت جسمی حرکتی این مبلغ 40 درصد افزایش یافته است .

معاون وزیر در پایان افزود: به منظور تحقق سیاست راهبردی سازمان آموزش و پرورش استثنایی مبنی بر مناسب سازی آموزش و پرورش دانش آموزان بانیازهای ویژه، نهضت مشارکتی توان افزایی به عنوان یکی از فعالیت های بسته تحولی مدرسه انطباقی در حال پیگیری است و در قالب این نهضت با تأمین تجهیزات کمک آموزشی، کمک توانبخشی و خدمات درمانی ، تجهیزات تخصصی ورزشی و تجهیزات توانبخشی مدرسه ای بخشی از نیاز های دانش اموزان مرتفع خواهد شد.

 

نظر شما