شناسهٔ خبر: 43591210 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برگزاری کنگره ملی حزب کمونیست چین با نگاهی به چشم انداز ۲۰۳۵

تهران - ایرنا - پنجمین مجمع عمومی یا کنگره ملی نوزدهمین کمیته مرکزی حزب کمونیست چین روز گذشته در حالی در پکن آغاز به کار کرد که قرار است به همراه اعلام برنامه توسعه اقتصادی ۵ ساله بعدی، سند چشم انداز احتمالی کشور برای نیل به رتبه اول توسعه یافتگی جهان را نیز ترسیم کند.

صاحب‌خبر -

این مجمع عمومی که پنجمین آن از نوزدهمین کمیته حزبی است و معمولا ۴ روز به طول می‌انجامد، مهم‌ترین نشست سیاسی سالانه‌ در چین است که از قضا امسال قرار است مانیفست ۱۵ ساله توسعه همه جانبه این کشور را نیز به نمایش جهانی بگذارد تا این کشور بتواند تا سال ۲۰۴۹ به عنوان کشوری با بالاترین سطح درآمد در جهان معرفی شود.

چین تنها کشور میان کشورهای با اقتصاد قدرتمند جهان است که برنامه سیاستگذاری ۵ ساله تدوین می‌کند و این کار را از سال ۱۹۵۳ همچنان ادامه داده است. برنامه این دوره نیز پنجمین آنها است تا بتواند به یک اقتصاد خودکفایی دست یابد که کمتر به بازارها و فناوری‌های آمریکا وابسته باشد. امسال هم این مجمع در حالی برگزار می شود که اقتصاد چین در حال ترمیم وضعیت شیوع ویروس کروناست؛ البته با این وجود زندگی در بسیاری از شهرهای این کشور به حال عادی بازگشته است.

برنامه ۵ ساله سیزدهم توسعه ملی چین طی این ۴ روز ترسیم خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود برنامه ۵ ساله چهاردهم این کشور بتواند حول نوآوری فناورانه، خوداتکایی اقتصادی و محیط‌زیست تمرکز یابد. همچنین مقامات حزب کمونیست برای ۱۵ سال آینده اهداف خود را تعیین خواهند کرد، زیرا شی جین پینگ رئیس‌جمهوری این کشور می خواهد با به دست آوردن برتری جهانی در فن آوری و سایر صنایع راهبردی به وعده جوان سازی ملی خویش عمل کند و لذا چهاردهمین برنامه ۵ ساله توسعه اجتماعی – اقتصادی  (۲۰۲۵-۲۰۲۱) را معرفی کرد.

به همین دلیل تحلیلگران معتقدند که این مجمع عمومی می تواند فرصتی برای چین فراهم آورد تا پیروزی‌اش بر ویروس کرونا را هم جشن بگیرد و بدون شک رسانه‌های چین هم دستاوردهای این کشور را با عدم موفقیت اروپا و آمریکا در کنترل ویروس مقایسه خواهند کرد.

خبرگزاری شین‌هوای چین در این خصوص گزارش داد که حزب کمونیست چین در این مجمع عمومی که از صبح دیروز با حضور بیش از ۳۰۰ عضو اصلی و علی البدل این حزب از جمله شی جین پینگ رئیس جمهوری و دیگر رهبران بلند پایه کشور آغاز شد، یک طرح اقتصادی جدید و یک راهبرد ملی بلند مدت را به بحث و بررسی ملی خواهند گذاشت که در واقع آخرین طرح در دوره افزایش تنش‌ با آمریکا باشد.
در هر صورت دستور کار این مجمع شامل سیاست های اقتصادی پایه و دیگر سیاست ها برای پنج سال از  ۲۰۲۱ تا پایان ۲۰۲۵ است و نیز قرار است اهداف بلند مدت تا پایان سال ۲۰۳۵ میلادی را نیز ترسیم کند و در مراسم اختتامیه آن در روز پنجشنبه، نتایج این گفت وگوها با صدور یک اعلامیه رسمی اعلام عمومی و یا جهانی شود.

پیش بینی ها موید آن است که شی جین‌پینگ دبیرکل حزب کمونیست و رئیس‌جمهوری کشور احتمالا بخواهد از یک برنامه طولانی‌مدت با عنوان "سند چشم انداز توسعه ۲۰۳۵" نیز رونمایی کرده و گمانه زنی ها حاکی است که او احتمالا خود را رئیس جمهوری مادام العمر کشور نیز معرفی کند.

چون محدودیت‌های دوره‌ای برای ریاست‌جمهوری چین در سال ۲۰۱۸ لغو شده بود و این فرصت را به رئیس جمهوری فعلی می‌دهد که پس از پایان دو دوره ریاست‌جمهوری، همچنان در این سمت باقی بماند.

در هر حال نشست امسال در حالی برگزار می‌شود که اقتصاد چین در حال ترمیم از وضعیت شیوع ویروس کروناست؛ زندگی در بسیاری از شهرهای این کشور به حال عادی برگشته است و مهم تر از همه اینکه جنگ تجاری این کشور با آمریکا نیز هر روز ابعاد تازه تری می یابد.

در پی همین تحولات اجتماعی و سیاسی بود که شینهوا دیروز در گزارشی با عنوان «پیشرفت های تاریخی چین در طول دوره سیزدهم طرح ۵ ساله تحت رهبری شی جین پینگ»‌، نوشت: احیای استثنائی اقتصاد چین از تاثیرات ناشی از بیماری کووید-۱۹ در حالی بسیاری از ناظران خارجی را شگفت زده کرده است که این صرفا یک نمونه از مجموعه دستاوردهای پکن در طول سیزدهمین دوره طرح ۵ ساله آن در فواصل سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ میلادی است.

این رسانه چینی در این خصوص نوشت: شاهد بودیم که در طول اجرای سیزدهمین طرح ۵ ساله توسعه چین، اقتصاد این کشور در طول ۵ سال گذشته تقریبا به اندازه ۱۰۰ تریلیون یوان معادل حدودا ۱۵ تریلیون دلار آمریکا رشد داشت و تولید ناخالص داخلی سرانه این کشور نیز به بیش از ۱۰ هزار دلار آمریکا و سهم اقتصاد چین در جهان در سال ۲۰۱۹ میلادی نیز به ۱۶.۳ درصد رسید.

این همه، مدیون تصمیم راهبردی است که حزب کمونیست این کشور در ماه مه سال جاری (اردیبهشت ماه) اتخاذ کرد تا یک الگوی توسعه جدید را طراحی کند که هدف آن تقویت متقابل بازارهای داخلی و خارجی است تا بازار داخلی چین بتواند به عنوان بدنه اصلی اقتصاد کشور فعالیت داشته باشد.

اوایل ماه جاری میلادی (اکتبر) بود که رئیس جمهوری این کشور بر روی یک استراتژی تحت عنوان "گردش مضاعف" تاکید کرده بود؛ استراتژی که قصد دارد وابستگی چین به بازارهای خارجی را کاهش دهد.

چین در حال حاضر بیشترین جمعیت جهان با درآمد متوسط را دارد و قرار است به فقر مطلق هزاران ساله خود پایان دهد؛ نشانه های مربوط به توسعه ۵ سال اخیر این کشور حاکی از آن است که توسعه چین وارد مرحله جدیدی شده است. به همین منظور، شی جین پینگ دیروز در نوزدهمین کنگره ملی حزب کمونیست چین تاکید کرد که اقتصاد چین در حال عبور از مرحله رشد سریع به مرحله توسعه با کیفیت بالاست؛ لذا همه برنامه ریزی ها و اقدامات اصلی را برای توسعه کشور انجام می دهد که از جمله این اقدامات می توان به تلاش های هدفمند فقرزدایی چین، مهار و کنترل آلودگی هوا، پافشاری برای توسعه منطقه ای یکپارچه، گشایش های با کیفیت و ... اشاره کرد.

اگرچه طی ۵ سال گذشته تغییرات وارونه ای نیز در جهان رخ داد و جهانی سازی اقتصادی با جریان های مخالف ناشی از حمایت از تولیدات داخلی و یکجانبه گرایی روبرو شد، با این وجود بهبود اقتصاد چین حتی پس از شیوع کووید-۱۹ برخلاف اکثر کشورهای جهان رشد قابل توجهی داشت و تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ میلادی و در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته به ۴.۹ درصد رسیده و اکنون در صدر فهرست کشورها برای بهبود اقتصادی قرار دارد.

اگرچه این رقم، از رقم ۲/ ۵ درصد که اقتصاددانان پیش‌بینی کرده بودند، کمتر است.

در گزارش شینهوا آمده است: چین تحت رهبری شی جین پینگ به پیشرفت های بی سابقه زیست محیطی هم دست یافته است؛ میزان مصرف انرژی در هر واحد تولید ناخالص داخلی ۱۳.۲ درصد طی سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ میلادی کاهش داشته است؛ ساکنان شهرهای چین ۸۲ درصد از روزهای یک سال را در هوای غیرآلوده نفس می کشند و از طرف دیگر، آب کشور افزایش کیفی خوبی داشته؛ در واقع اهداف مربوط به کنترل آلودگی در چین که در سیزدهمین طرح ۵ ساله این کشور تدوین شده بود، به خوبی تحقق یافته اند.

در همین راستا چین ۲۰۰ قرارداد همکاری را در راستای اجرای ابتکار «کمربند و جاده» با ۱۳۰ کشور و ۲۰ سازمان بین المللی امضا کرده است؛ این کشور همچنین اقدام به تاسیس ۲۱ منطقه تجارت آزاد آزمایشی کرد؛ از نظر فضای کسب و کار در جهان توانست در سال ۲۰۲۰ میلادی در جایگاه سی و یکم قرار بگیرد.

شی جین پینگ با فرماندهی مسیر مبارزه چین علیه فقر، برنامه های کاری مشخص و اقدامات هدفمندی را ارائه کرد و توانست تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی فقر چین را به ۰.۶ درصد کاهش دهد.

چین در حال حاضر در مراحل پایانی ریشه کن کردن فقر قرار دارد؛‌ رهبر این کشور در هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر سال جاری تاکید کرده بود که چین به تحقق اهداف ریشه کن سازی فقر که در دستور کار توسعه پایدار ۲۰۳۰ تعریف شده است، اطمینان دارد و ۱۰ سال زودتر از این برنامه ریزی به این هدف می رسد.

بر اساس این گزارش، متوسط امید به زندگی مردم در چین تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی به ۷۷.۳ سال رسید و بیش از ۹۵ درصد از جمعیت چین تحت پوشش برنامه های اساسی بیمه های درمانی قرار گرفتند.

در هر حال توسعه همه جانبه کشور تا سال ۲۰۳۵ هدف اصلی نوزدهمین کنگره حزبی است که البته به اعتقاد تحلیلگران، در گذشته هم در جدول زمانی برنامه توسعه چین به سال ۲۰۳۵ بعنوان سالی مهم ذکر شده بود، البته به عنوان سال "تحقق اساسی نوسازی سوسیالیست".

هر چه هست، پیش بینی ها از کارآمدی چهاردهمین برنامه ۵ ساله اقتصادی و اجتماعی در چین خبر می دهند، خبرگزاری اقتصادی "بلومبرگ" آمریکا هم امروز در تحلیلی پیش بینی کرده است که چین در عرض ۱۰ سال آینده از نظر اقتصادی از آمریکا جلو خواهد زد، این در حالی است که اقتصاد چین هم‌اکنون در ردیف دومین فهرست اقتصادهای جهان قرار دارد.

اقتصاد چین از ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۰ با وجود همه گیری کرونا، هفت دهم درصد افزایش رشد نشان داده است. انتظار می‌رود که در سال جاری، درآمد ناخالص ملی چین ۱,۲ درصد افزایش نشان بدهد و در سال ۲۰۲۱ تا ۸,۲ درصد افزایش یابد.

در هر صورت، از آنجا که مجمع عمومی کنگره ملی خلق چین پشت درهای بسته و به دور از دسترس رسانه ها برگزار می شود، جزئیات این برنامه دیرتر آشکار خواهد شد و تا آن زمان همچنان باید صبر کرد.

نظر شما