شناسهٔ خبر: 43591192 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

نماینده تاکستان در مجلس: دولت برای خرید تضمینی کشمش برنامه ندارد

گروه استان‌ها- نماینده تاکستان در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی شامل محصول راهبردی‌ کشمش هم می‌شود متاسفانه دولت هیچ برنامه‌ای برای خرید تضمینی این محصول ندارد.

صاحب‌خبر -

رجب رحمانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین، با اشاره به گلایه‌مندی‌های باغداران و تولیدکنندگان کشمش در شهرستان تاکستان از بی‌اعتنایی دولت به خرید تضمینی کشمش اظهار داشت: با توجه به اینکه قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی شامل محصول راهبردی‌ کشمش هم می‌شود، متاسفانه دولت هیچ برنامه‌ای برای خرید تضمینی این محصول ندارد.

وی با بیان اینکه نرخ خرید تضمینی و منصفانه کشمش در ابتدای مهرماه امسال 20 هزار تومان تعیین شده است، اضافه کرد: البته بسیاری از باغداران و تولیدکنندگان کشمش از تعیین این قیمت ناراضی هستند با این حال برای تنظیم و تعدیل قیمت کشمش در بازار داخلی راهی به جز تعیین چنین قیمت وجود نداشت.

رحمانی ادامه داد: با وجود اینکه قیمت 20 هزار تومان برای خرید تضمینی مناسب حال دولت است و مابه‌التفاوت بین قیمت خرید و صادرات این محصول می‌تواند درآمد زیادی را برای دولت ایجاد کند تاکنون هیچ رغبتی برای خرید تضمینی گندم از سوی دولت مشاهده نکردیم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با یادآوری اینکه قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی یک بار در مجلس چهارم اصلاح شده بود گفت: دولت بر اساس این قانون موظف است محصولات کشاورزی از جمله پیله کرم ابریشم، گندم، پنبه، برنج، دانه‌های روغنی و سویا را اولاً بر اساس هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت قیمت‌گذاری کند و اگر روزی خریداری برای این محصولات نبود، آنها را با قیمت حداکثر 20 درصد پایین‌تر از نرخ روز بازار از کشاورز بخرد.

رحمانی با اشاره به ارزش صادراتی بالای کشمش تاکستان و پسته استان قزوین افزود: وزارت جهاد کشاورزی باید با ایجاد آزمایشگاه‌های پیشرفته در سطح استان‌ها میزان سموم باغی موجود در چنین محصولاتی را به دقت اندازه‌گیری کند و با کنترل میزان استفاده از سموم از تولید این محصولات، پسته و کشمش استاندارد را راهی بازارهای صادراتی کند.

انتهای پیام/ح

نظر شما