شناسهٔ خبر: 43590277 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان:

لزوم روزآمد کردن زبان ادبی/ ادبیات پایداری در دوران دفاع مقدس ثبات یافت

فاضلی با بیان اینکه ادبیات پایداری در دوران دفاع مقدس رنگ و بوی مسجل به خود گرفته و ثبات یافت گفت: ادبیات پایداری با تمام گستردگی آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «فیروز فاضلی» امروز(سه‌شنبه، 6 آبان) در همایش تجلیل از نویسندگان و فعالان ادبیات پایداری گیلان در حسینیه هنر رشت بر لزوم ایجاد طرحی نو در رشته ادبیات پایداری تاکید کرد و گفت: این رشته نیازمند تحولی نو است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به  پیشینه ادبیات پایداری که در عنوان آن نهفته و قدمتی دیرینه دارد افزود: زایش ادبیات در این است که گویی جهانی دیگر را توصیف  می‌کند و یک نه به وضعیت موجود است.

 

وی به هم ریختگی زبان را نه گفتن به زبان و تخیل در ادبیات را به معنای نه گفتن به واقعیت موجود معنا کرد.

 

فاضلی با بیان اینکه ادبیات پایداری در همه ادوارتاریخی وجود داشت تصریح کرد:  دوره درخشان ادبیات پایداری با جلوه‌های مختلف به زمان مشروطه بازمی‌گردد اما با انقلاب رنگ دیگری به خود می‌گیرد.

 

وی تاکید کرد: ادبیات پایداری در دوران دفاع مقدس رنگ و بوی مسجل به خود گرفته و ثبات یافت.

 

فاضلی کم بودن منابع ادبیات پایداری را یکی از معضلات این حوزه دانست و بیان کرد: ادبیات پایداری با تمام گستردگی آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

 

وی با بیان اینکه ادبیات پایداری دارای نقاط قوت بسیاری است که در صورت عدم استفاده بهینه و غفلت از آن به نقطه ضعف تبدیل می شود اذعان کرد: رویکردهای پرداختن به ادبیات پایداری باید متفاوت شود.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان برجسته کردن و تشخص بخشیدن به پیام‌های انسانی چون آزادی، عدالت‌طلبی، ظلم‌ستیزی، ایثار، نوع دوستی را از نقاط قوت این ادبیات برشمرد که در صورت پرداختن بیش از حد می‌تواند نقطه ضعفی برای این نوع ادبیات محسوب شود.

 

وی روزآمد کردن زبان ادبی با بهره‌گیری از فرم و ساختار متفاوت را اصلی مهم در ادبیات پایداری برشمرد و عنوان داشت: ادبیات پایداری باید توامان به سمت معناگرایی و صورت‌گرایی حرکت کند و نیازهای امروز ما را برآورده سازد.

 

فاضلی با اشاره به قرابت و نزدیکی ادبیات پایداری با ساختارهای نمایشی و سینمایی خاطرنشان ساخت: هرچقدر بتوان کلام را با جلوه‌های نمایشی و سینمایی ماندگار کرد موفق خواهیم بود.

 

گفتنی است، در این مراسم از نویسندگان ادبیات پایداری استان تجلیل شد.

 

پایان پیام/84

نظر شما