شناسهٔ خبر: 43590228 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

دولت

ربیعی،: کسانی که ادعا میکنند سه خزانه یا بیشتر وجود دارد دروغ است/ آمریکا باید پاسخگوی خسارت‌ها به مردم ایران باشد

ربیعی گفت: آمریکا باید همزمان با بازگشت به توافق برجام آماده پاسخگویی به خسارت‌هایی باشد که از خروج از برجام به مردم ایران تحمیل کرده و البته باید آماده سپردن تعهدات دیگری درباره عدم تکرار این قبیل قانون شکنی‌ها نیز باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، علی ربیعی روز  سه شنبه در نشست خبری با تبریک هفته وحدت اظهارداشت: در آستانه هفته وحدت قرار داریم و اواخر این هفته متقارن با شروع هفته وحدت شده است. ابتکار هفته وحدت از دل یک اختلاف ساده تقویمی در خصوص میلاد نور زاده شد.

سخنگوی دولت ادامه داد: نفس ابتکار هفته وحدت، نمادی است که نشان می‌دهد این امت در کلیت محمدی خود می‌تواند اختلاف‌ها و آشفتگی‌ها را تبدیل به نقطه قوت کند.

ربیعی گفت: انقلاب اسلامی پس از آن ممکن شد و در افق رویت پذیر جامعه اسلامی قرار گرفت که پیشگامان روشنگری دینی از علامه نایینی تا اقبال لاهوری و شهید مطهری و شریعتی و دیگر بزرگان موفق شدند یک نوع اتصال و پیوند میان هویت ملی و هویت امت بوجود آورند.

وی یادآور شد: نمی توان از وحدت سخن گفت و از علامه اقبال لاهوری سخن نگفت که جغرافیای وحدت را به گفتار شاعرانه خود در آورد. اقبال از لاله زار کشمیرِ دلش، شاهراهی به شیراز و حجاز گشود و کل این حوزه تمدن اسلامی را به شکل یک واحد به هم پیوسته، به گفتمان بدیع خود در آورد.

ربیعی اضافه کرد: از این منظر وحدت در سطح منطقه ای نیز اهمیت مضاعف دارد و بدان معناست که ما در مقام باشندگان این جغرافیای وسیع اسلام باید نگرانی‌های مشروع امنیتی یکدیگر را به رسمیت بشناسیم. هفته وحدت به این اعتبار، باید تبدیل به یک فرصت جهت اندیشیدن به موضوع صلح سازی در  گستره همسایگانی و منطقه ای شود.  

سخنگوی دولت گفت: همیشه از نفوذ تفرقه افکنانه  قدرت های برون منطقه ای در منطقه سخن گفته ایم. اما باید توجه داشت که بستن راه نفوذ قدرت‌های جنگ افروز و تفرقه افکن در پیکره امت، فقط با شعار وحدت ممکن نخواهد شد.  

ربیعی افزود: باید مکانیسم‌های حل و فصل اختلاف همسایگانی را نیز در سطح مناسبات منطقه‌ای ایجاد کنیم. توانمندسازی سازمان همکاری در منطقه یکی از این مکانیزها می‌تواند باشد که می‌تواند موجب تقویت وحدت امت اسلامی در منطقه و جهان شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر هفته وحدت فرصتی است تا مقوم‌های وحدت ساز داخلی خود و الزاماتی را که همگان باید برای حفظ وحدت به آن پایبند باشیم، مرور کنیم.

سخنگوی دولت یادآور شد: امروز در داخل کشور، ‌همان گونه که رهبری معظم نیز در دیدار با اعضای ستاد ملی کرونا مطرح کردند، نیازمند شناخت عمیق از مهمترین مسائل و اقدامات یکپارچه بین ملت و حاکمیت هستیم. همچنین بخشی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در تقارن با هفته وحدت، معنابخش مسیر پیش‌ روی قوا، انسجام ملی و پشتوانه پشت سر گذاشتن بحران‌هایی است که کشور در این مقطع با آن مواجه است.

در هفته‌های اخیر شاهد هجمه‌های غیرمنصفانه به دولت بودیم

ربیعی اظهارداشت: در هفته‌های اخیر شاهد هجمه‌های غیرمنصفانه به دولت بودیم که اگر این رویه ناصواب ادامه می‌یافت و به جامعه تسری می‌یافت قطعا آسیب‌های جبران ناپذیری را متحمل می شدیم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری افزود: آسیب‌هایی که وحدت و یکپارچگی کشور را نشانه گرفته بود اگر با هشدار سریع رهبری متوقف نمی‌شد تضعیف ما را در مسائل جهانی و منطقه ای موجب می شد. همان طور که رهبری فرمودند باید بین نقد و اهانت تفکیک قائل شویم.

نقد بخشی از ادب جمهوریت و اهانت و هتک حرمت ناقض ادب اسلامی است

ربیعی تصریح کرد: نقد بخشی از ادب جمهوریت است و اهانت و هتک حرمت ناقض ادب اسلامی است رهبری با درک درستی از این دو مولفه نسبت به نارسایی که در حال شکل گیری بود هشدار دادند نارسایی که اخلاق سیاسی و انسجام ملی را نشانه گرفته بود ما همین جا از مقام معظم رهبری به خاطر روشنگری های مبتنی بر بینش اسلامی و منطق حکمرانی که همواره رهنمون داشتند، سپاسگذاری می‌کنیم.

سخنگوی دولت گفت: دولت نیز همچون گذشته خود را مقید و موظف به تبعیت از رهنمودهای ایشان دانسته و امیدواریم توجه به رهنمون‌های اخیر ایشان در شرایط فعلی کشور، مورد اهتمام همه ارکان و گروه‌ها قرار بگیرد.

وی در ادامه به مصوبات ستاد کرونا اشاره کرد و گفت: همچنین تصمیماتی که در ستاد ملی کرونا که با حضور رهبر معظم انقلاب اتخاذ شد ما را وارد مرحله جدیدی کرده است. تاثیر گذاری کرونا بر عرصه‌های سلامت، اقتصاد و جامعه و حتی امنیت هر روز ابعاد جدیدی یافته و در حال گسترش است.

ربیعی افزود: تصور آنکه کرونا در چند ماه به پایان خواهد رسید، امروز به یک خوش خیالی خطرناک می‌ماند. برخی حتی چشم انداز ۳ ساله برای دستیابی و امنیتی عمومی را مطرح می کردند و برخی کرونا را ویروس ماندگار مانند آنفلوانزا برای آن به کار بردند. لذا ما با خصوصیات بحرانی با طول زمان زیاد و اثر شدید و ریسک بالا و پرمخاطره روبرو هستیم. جهش ویروس غیرقابل پیش بینی است.  

سخنگوی دولت ادامه داد: امروز اگر ما تا دیروز با دو متغیر جان - سلامت و جان - معیشت روبرو بودیم. امروز ابعاد روانی و اجتماعی و امنیت اجتماعی به آن افزوده شده است. بنابراین ما نیازمند حکمرانی مبتنی بر کرونا هستیم. ما به سطح بالایی از نظم ساختاری و نظم اجتماعی و نهادینه شدن رفتارهای مبتنی بر مقابله با کرونا هستیم.  

ربیعی گفت: بی توجهی و عدم همراهی با پروتکل‌ها و دستورالعملهای بهداشتی بنابر تحقیق صورت گرفته و همچنین تغییرات جهشی در ویروس که ضریب ابتلا را از ۱.۳ به ۱.۹ رسیده است باعث افزایش ابتلا به آن شده است. البته در دنیا هم وضعیت مشابهی را داریم. برخی از کارشناسان ما معتقدند ویروسی که از چین تسری پیدا کرد با ویروسی که از غرب و اروپا است متفاوت تر است.  

وی افزود: دولت در یک مرحله فقط ۶۰ میلیارد تومان به بحث مطالعات و تحقیقات علمی در حوزه  بهداشت و درمان تخصیص داده است. خوشبختانه مقالات علمی زیادی از سوی ایرانیان در جهان منتشر شده است. ما با طرحهای تحقیقاتی سازمانی بهداشت جهانی مشارکت داریم.

سخنگوی دولت ادامه داد: باز هم آخرین بررسی سازمان بهداشتی این است که هیچ یک از داروها تاثیر چندانی ندارد و راهی جز بهداشت و پیشگیری نداریم. ما امروز نیازمند برنامه ریزی حداقل برای یک سال آینده هستیم. مطالعات نشان می دهد عامل جمعیت در سنین بالا، دیابت، فشار خون،  چاقی، بیماریهای قلبی و عروقی در ایران منجر به افزایش تعداد مرگ و میر شده است.

وی تاکید کرد: دولت اقدامات خود را برای تولیدات مورد نیاز ادامه داده است. از همین تریبون از انتظار برای تولید یک میلیون هم صحبت شد. اما امروز روزانه ۲۱ میلیون عدد ماسک تولید می کنیم. و تجهیز و اضافه کردن تخت های بیمارستانی را هم در دست اقدام داریم.

ربیعی گفت: توجه دولت به فضای مجازی و دولت الکترونیک در این ایام به ما کمک کرد. سرعت بخشیدن به دولت الکترونیک یکی از اقدامات زیرساختی برای مقابله با گسترش ویروس است. کمک به زندگی اقشار آسیب دیده از کرونا از موضوعات مهمی است که این روزها در دستور کار دولت قرار دارد.  

وی افزود: اما رسیدگی به افرادی که مشاغل آزاد داشتند و مشمول هیچ بیمه ای نبودند شناسایی این افراد توسط وزارت رفاه صورت گرفته و در یک مرحله هم به ۳ میلیون از این افراد بسته غذایی تخصیص یافت و چگونگی کمک به آنها در دستور کار قرار دارد.

باید زنجیره شیوع شکسته شود

ربیعی ادامه داد: اما به هرحال باید زنجیره شیوع شکسته شود. مبدا شکستن زنجیره راه اصلی مقابله با شیوع است. بیماران قطعی با انضباط بیشتری مورد نظر قرار خواهند گرفت و قزنطینه برای آنها اجباری است. اطرافیان و افراد مورد تماس نیز باید مورد آزمایش قرار گیرند.

سخنگوی دولت اضافه کرد: تصمیماتی در زمینه تعطیلی‌های ناگریز برای شکستن زنجیره اتخاذ شد و همراه با کنترل مراکز دنبال خواهد شد و  در صورت لزوم در مورد تداوم زمانی و گسترده کردن طبقه بندی‌ها تصمیم گیری جدید خواهد شد.

آمریکا باید پاسخگوی خسارت‌ها به مردم ایران باشد

ربیعی در پاسخ به سوالی از سوی یک روزنامه اسپانیایی مبنی بر اینکه در صورت انتخاب بایدن در انتخابات‌آمریکا و بازگشت او به برجام، ایران چه رویه ای در پیش خواهد گرفت، گفت: شرایط ما برای انجام کامل تعهدات در برجام روشن است سیاست ما از روز اول روشن بوده است.

سخنگوی دولت اضافه کرد: ما با خروج ترامپ از برجام ما از آن خارج نشدیم. تصور آنها این بود که ما از برجام خارج می‌شویم و شورای امنیت و کل کشورهای جهان در کنار آمریکا قرار می‌گیرد و تحریم‌ها با حمایت جهانی علیه ایران اعمال می‌شود اما ما بنا بر سیاست روشن خودمان از برجام خارج نشدیم و امروز هم آثار آن را مشاهده می‌کنیم.

وی افزود: همان وقت هم ما یک سال به اروپا فرصت دادیم که به تعهداتمان پایبند هستیم و باقیمانده کشورهای برجام به تعهداتشان عمل کنند. امروز هم باز اعلام می‌کنیم که کاهش تعهدات ایران در واکنش و پاسخ متناسب به خروج آمریکا از برجام و ممانعت این کشور از اجرای تعهدات سایر کشورهای عضو برجام بوده است و عکس آن هم همین مسیر خواهد بود.

سخنگوی دولت اظهارداشت: ما از ابتدا یادآوری کردیم که کاهش تعهدات ایران برگشت‌پذیر بوده و به محض انجام تعهدات توسط سایر طرف‌ها جمهوری اسلامی ایران نیز بلافاصله به سمت پیشین اجرای تعهدات خود باز خواهد گشت.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اضافه کرد: انتظار می‌رود تقدم و تأخر بازگشت به تعهدات متناسب با همان تقدم و تأخری است که در زمان توقف انجام تعهدات انجام گرفت.

برای ما فرقی هم ندارد که چه کسی رییس جمهور آمریکا شود

ربیعی خاطرنشان کرد: برای ما فرقی هم ندارد که چه کسی رییس جمهور آمریکا شود و کدام رئیس جمهور در آمریکا تصمیم به بازگشت به برجام خواهد گرفت و مانع تراشی برای انجام تعهدات دیگران را متوقف خواهد کرد. هر کسی این کار را انجام دهد ما مطابق اصول خودمان عمل خواهیم کرد و هر رئیس‌جمهوری چنین تصمیمی بگیرد از آن استقبال می‌کنیم.

وی تاکید کرد: آمریکا باید همزمان با بازگشت به توافق برجام آماده پاسخگویی به خسارت‌هایی باشد که از خروج از برجام به مردم ایران تحمیل کرده و البته باید آماده سپردن تعهدات دیگری درباره عدم تکرار این قبیل قانون شکنی‌ها نیز باشد.

 روایت ربیعی از پیشنهادات برای تامین منابع یک طرح

به گزارش ایرنا در ادامه نشست خبرنگاری از ربیعی پرسید: ظاهرا مسابقه ای برقرار شده که عده ای به نام کار کردن برای مردم طرح هایی را می دهند که منابع آن معلوم نیست. مثلا تا همین چند روز پیش طرحی در مجلس پیگیری می شد که خواستند پول آن را از محل منابع کارگران و بازنشستگان تامین کنند و شیرینی سفره بازنشستگان را که دولت با سختی طرح همسان سازی را برای آنان تهیه کرده بود بگیرند. خوشبختانه جامعه کارگری در برابر این گونه طرح ها مقاومت نشان داد و باعث عقب نشینی طراحان این گونه طرح ها گردید. این ارائه طرح و عقب نشینی را چگونه ارزیابی می کنید؟

ربیعی در پاسخ  گفت: معتقدیم هر تصمیم این چنین باید با همکاری و هماهنگی دولت به جلو برود. قطعاً هم ما هم از هیچ کار و هیچ فرصتی که وضعیت معیشت مردم را بهبود بدهد، دریغ نخواهیم کرد اما باید طرح‌ها محاسبه شده و امکان پذیر باشد و بار اضافه بر دوش مردم نگذارد.

سخنگوی دولت یادآورشد: طرح‌هایی که ارائه می شود، نباید طوری باشد زندگی مردم را سخت‌تر ایجاد کند و با اعلام یک موضوع رضایت‌ آنی ایجاد کنیم ولی تلخی میان مدت و دراز مدت با آن ایجاد شود.

 وی در توضیح پیگیری این طرح و منابع آن گفت: ابتدا گفتند که این پول از تبصره ۱۴ داده شود، در حالی که خود تبصره ۱۴ کسری دارد و ما ناچار شدیم ۴۰ هزار میلیارد تومان اجازه فروش اوراق بگیریم که بتوانیم یارانه معیشتی‌ها را پرداخت کنیم چون بنزین داخلی فروش نرفته بود.

 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری افزود: در مرحله بعد گفتند از تراکنش های بانکی پول بردارید همین مانده که مردم پول‌هایشان را از بانک بیرون بکشند. اینها قابل محاسبه و کارهای عمیق درازمدت است. گفتند این هم نمی‌شود بنابراین برویم سراغ گمرک.

 وی ادامه داد: قرار بود مبنای محاسبه گمرک ارزش ۴۲۰۰ تومان به ارز نیمایی تبدیل کرده و این پول را به دست بیاورند، اتفاقی که می افتاد این بود که قیمت برخی کالاها ۱۲۰ درصد افزایش می یافت. همین افزایش قیمتی که الان هست و ما باید مدام تدبیر کنیم آن را پایین بیاوریم ۱۲۰ درصد دیگر اضافه می شد. بعضی از کالاها ۷۰ درصد تعرفه دارند چگونه می‌خواستیم آن را افزایش دهیم.

 ربیعی خاطرنشان کرد: امروز صبح آقای دکتر همتی لیستی از اقلام را قرائت کرد که اگر این تصمیم اتخاذ شود، قیمت‌ها به کجا می رسد پس این را هم کنار بگذاریم، بعد گفتند که از سر جمع بودجه برداریم، بودجه ای که خودش کسری دارد چگونه از سرجمع آن پول برداریم.

 سخنگوی دولت اضافه کرد: در نهایت گفتند پولی که به تامین اجتماعی برای همسان‌سازی به بازنشستگان دادیم، بخشی از آن را به این اختصاص بدهیم مگر حقوق که دادیم را چگونه می توانیم پس بگیریم. اتفاقاً یک استراتژی درست است که دولت انجام می‌دهد، افزایش حقوق است و باید به این سمت برویم و قدرت خرید را با این افزایش‌ها دنبال بکنیم بنابراین این را هم کنار گذاشتیم.

وی گفت: اخیراً راه‌حلی را پیشنهاد کردند که دولت به برخی از نهادها ۳۰ هزار میلیارد تومان دیگر اموال بفروشد. من نمی‌دانم چگونه امکان پذیر است و آیا آن نهاد اصلا منابع مالی دارد و اینکه ما چقدر قابل فروش داریم

 ربیعی تاکید کرد: من به طور روشن و واضح اعلام می کنم دولت با این طرح مخالف است. دولت معتقد است هرگونه کمک به مردم باید از راه کارشناسی بدون آثار منفی بر زندگی مردم در میان مدت و دراز مدت و به هم خوردن تعادل بودجه صورت بگیرد. در عین حال دولت از هر فرصتی برای ترمیم دریافتی‌ها و افزایش قدرت خرید مردم استفاده خواهد کرد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با بیان اینکه در آستانه ارائه بودجه ۱۴۰۰ به مجلس شورای اسلامی هستیم و بودجه ۱۴۰۰ در پیش روی ماست، گفت: ما در سال ۹۹ تصمیم گرفتیم همسان سازی کنیم عمل شد، تصمیم گرفته شد در این سال به دهک‌های پایین سبد داده شود داده شد و تصمیم گرفته شد مستمری بگیران نهادهای حمایتی تقویت شوند، که تقویت شد.

 سازمان برنامه طرح جامع و دقیقی در زمینه سیاست‌های جبرانی ارائه می‌کند

 سخنگوی دولت اضافه کرد: بنای ما بر این است که آنچه که فکر می‌کنیم به طور ماندگار و بدون کمترین اثر منفی صورت بگیرد را دنبال کنیم. ما با هرگونه کمک به مردم و زندگی مردم موافقیم اما معتقدیم که این طرح امکان تحقق ندارد. راه پیش بینی شده برای کم کردن فشار مردم این نیست و فشار را بر زندگی مردم خواهد افزود.

به گفته ربیعی چندین جلسه از چند ماه گذشته این بحث همواره در دولت بود که در قالب یک لایحه طرح بهتر جامع تر و عملی تر ارائه شود تا بتوانیم به زندگی اقشار پایین کمک کنیم و احیاناً اگر نرسیم در قالب لایحه بودجه ۱۴۰۰ دولت این اقدام را صورت خواهد داد.

 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: یک برنامه عملی برای این که در شرایط تحریم افزایش قیمت ارز ناشی از کاهش عرضه آن و سخت شدن زندگی مردم سیاست‌های جبرانی باید اتخاذ شود. با این اعتقاد سازمان برنامه مکلف شده طرحی جامع تر و دقیق تر را آماده کرده و یا در قالب لایحه بودجه این را ارائه خواهد کرد.

 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: یک برنامه عملی برای این که در شرایط تحریم افزایش قیمت ارز ناشی از کاهش عرضه آن و سخت شدن زندگی مردم سیاست‌های جبرانی باید اتخاذ شود. با این اعتقاد سازمان برنامه مکلف شده طرحی جامع تر و دقیق تر را آماده کرده و یا در قالب لایحه بودجه این را ارائه خواهد کرد.

 ابطال خصوصی سازی قانون دارد

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص نظر دولت در خصوص ابطال واگذاری‌ها اظهار داشت: این کارگروه مطابق دستور و مطالبه رهبر معظم انقلاب تشکیل شده است. ایشان از دولت مطالبه کردند و تشکیل این کارگروه تایید سران سه قوه را دارد و نمایندگان هر سه قوه حضور دارند، دو نفر از قوه قضاییه و دو نفر از قوه مجریه در این کارگروه حضور دارند بنابراین کمیته بین قوه‌ای است.

وی افزود: در مورد موانع پیش روی جهش تولید تاکنون بحث کردند این کارگروه اقدامات بسیار خوبی داشته و تصمیمات مهم و تاثیرگذاری اتخاذ کرده است. اگر لازم باشد در حمایت از خصوصی سازی واقعی تصمیم گیری شود حتما تصمیمات مناسب را اتخاذ خواهد کرد 

ربیعی با اشاره به تصمیمات این کارگروه گفت: اختصاص ۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای واحدهای صنعتی که اولویت بخش صنعت و معدن بوده که اختصاص یافت و به تصویب شورای پول و اعتبار هم رسید و به بانک‌ها ابلاغ شد. همین کارگروه ۲۰ هزار میلیارد تومان برای بخش مسکن تصویب کرد.

 وی ادامه داد: همین کارگروه مصوب کرد که میزان سرمایه در گردش بنگاه‌ها به نود درصد فروش سال گذشته بنگاه ها افزایش پیدا کند. در مورد اخذ مجوزها و استعلامات نیز تصمیمات مهمی گرفته که تصمیمات آن به دولت آمد و  هفت بند ‌آن در دولت هم تصویب شد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: آیا این کارگروه با حضور سه قوه جای چنین دیدگاهی در مورد آن وجود دارد ‌آنچه درباره آن تاکید شده این نیست که یک نفر از این قوه به شرکت و کارخانه برود و اعلام کند خصوصی سازی باطل است. ابطال خصوصی سازی قانون و روال قانونی می خواهد. خصوصی سازی شورایی دارد که نمایندگان اتاق‌ها و بخش معدنی و قوای دیگر هم در آن هستند و در ‌آنجا تصمیم گیری می‌شود. ابطال آن هم قانون دارد. شورایی هست که میان قوه‌ای هست. کسی نباید جایی اعلام کند باید در همین مسیر حرکت کنیم.

ربیعی با بیان اینکه جهانگیری کارهای موفقی در این کارگروه دنبال کرده است، افزود: آنچه در اینجا بحث شده این بوده که شورای حل اختلاف تصمیم بگیرد کما اینکه تصمیم گرفت. هر فردی بلند نشود به بازدید برود و اعلام کند و اطلاعیه بدهد. این کشور را دچار هرج و مرج میکند. قوه مقننه و قضاییه نماینده دارند می توانند مطرح بکنند و آن را دنبال کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره تحریم بیژن زنگنه و وزارت نفت گفت: تاکنون که آقای زنگنه اسمش در لیست نبود، مگر گشایشی کردند که هم اکنون اسمش باشد انجام بدهند ما این را ظلم جدید آمریکا علیه ایران می‌دانیم در عین حال این تاثیری بر ما نخواهد داشت.

وی در مورد بورس گفت: بورس هنوز مورد نگرانی دولت است اما حمایت دولت از بورس همچنان ادامه دارد.

ربیعی به ریزش‌هایی که در بورس رخ داده اشاره کرد و گفت: همان موقع هم که جهش‌هایی بی حد و حساب صورت می‌گرفت من از همین تریبون گفتم بورس بانک نیست و فراز و نشیب دارد. مطالعه نشان داده که شاخص و منحنی رشد بورس در درازمدت و میان مدت بالا می رود. البته این جهش ها و بالا و پایین شدن بخشی از آن هم روانی است که در کشور رخ می دهد. سیاست حمایت از بازار سرمایه را همچنان در دستور کار داریم.

سخنگوی دولت در خصوص اقدامات دولت برای تامین تجهیزات پزشکی و تخت‌های بیمارستانی گفت: ما نسبت به دولت گذشته دو برابر تجهیزات پزشکی وارد کشور کردیم. علاوه بر تخت‌های جدید، تخت‌های گذشته را هم بازسازی کردیم. البته هنوز نسبت تخت به ۱۰۰۰ نفر باید افزایش پیدا کند. بعد از کرونا دو هزار تخت، به تخت‌های ای سی یو اضافه کردیم و باید ۱۰ هزار تخت دیگر هم اضافه شود.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری در مورد نیاز به بیمارستان صحرایی در شرایط موجود، گفت: تا بیمارستان تجهیز شده وجود دارد توصیه به بیمارستان صحرایی صورت نمی‌گیرد مگر اینکه ما با کمبود تخت مواجه شویم و در حال حاضر با مدیریتی که وزارت بهداشت بر تخت‌ها انجام داد، نیاز به بیمارستان صحرایی وجود ندارد مگر اینکه با کمبود تخت مواجه شویم.

بزودی مسئول قرارگاه عملیاتی ستاد کرونا معرفی می‌شود

 وی در پاسخ به سوالی در خصوص تشکیل قرارگاه عملیاتی ستاد ملی کرونا گفت: تنوع کار کمیته‌ها بیشتر خواهد شد. امروز کمیته سلامت و تحقیقات علمی ابعاد جدیدی یافته است. کمیته امنیتی و اجتماعی الزامات و تصمیمات جدیدی را پیدا کرده و نیازمند سختگیری و قواعد انضباطی هستیم.  بدیهی است در چنین وضعیتی معمولا دستگاه‌های اجرایی اولویت اصلی را عرصه‌های مرتبط با خود می دانند. بنابراین نوعی دیدگاه‌های متفاوت نیز پدید می آید که طبیعی است.

ربیعی ادامه داد: مطالعات اجتماعی کرونا یکی از الزامات این روزها است. آثار آن بر زندگی اجتماعی مردم از قبیل کودکانی که به مدرسه نمی‌روند، روز بروز عمیقتر می‌شود.

سخنگوی دولت با بیان این که آثار اقتصادی کرونا باهم‌پوشانی تحریم در ایران نیازمند تصمیمات مداوم و پیگیری آن است، گفت: به نظر می‌رسد رهبر معظم انقلاب با توجه به این ضرورت‌ها و شرایط، نیاز به پیگیری مصوبات و اجرایی شدن آنها و ایجاد هماهنگی را در قالب تشکیل یک قرارگاه عملیاتی ذیل ستاد ملی کرونا مطرح کردند.

وی افزود: رییس جمهور بزودی فردی را به عنوان مسئول قرارگاه تعیین خواهد کرد. چون بیشتر تصمیمات ما در حوزه اقتصادی، اجتماعی، انتظامی و محدود سازی و سلامت و رعایت پروتکل‌ها است.

یک خزانه بیشتر نداریم/بودجه تبصره ۱۴، یک خزانه جدا نیست

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر حساب خاص رییس جمهوری اظهار داشت: اصل ماجرا این است که ما در ابتدای امسال مبالغی را در بودجه ۹۹ ندیده بودیم. براساس عملکرد ۹۸ درآمدهایی حاصل نشده بود و این درآمدها در سال ۹۹ به حساب خزانه واریز شد.

به گفته دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری این درآمدها از محل فروش نفت بوده که در سال ۹۸ صورت گرفته و عملیات آن در سال ۹۸ به پایان نرسیده بود و در سال ۹۹ بخشی از این پول‌ها آماده شد که هنوز هم بخشی از این مطالبات در میانه راه قرار دارد.

ربیعی افزود: ما طبق قانون در سال ۹۹ اجازه گرفتیم ۲۰ درصد از پول هدفمندی را برای طرح‌های عمرانی و جاری هزینه کنیم. این یک اجازه قانونی بود که ما در سال ۹۹ گرفتیم و این منابع نیز متعلق به هدفمندی یارانه بود.

وی عنوان کرد: مقرر شد طرح‌های ملی رو به اتمام، طرح‌های استراتژیک و بخشی از طرح‌هایی که پایان آن برای ما مهم است، از این محل آنها را انجام دهیم. لذا اینها پروژه‌های خاص هستند.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: چقدر ناجوانمردانه است که پروژه‌ای که لفظ خاص است را به خاص خرجی تبدیل کرده و بدین طریق به دولت و شخص رئیس جمهور هجمه می‌کنند. این بیان ممکن است در صراحت فرد صورت نگرفته باشد ولی وقتی که سه دور می‌چرخد اینچنین به جامعه القا می‌شود. طرح‌هایی مانند راه‌آهن، مدیریت آب مرزی، دانشگاه‌ها، کشاورزی و حتی کمک به مبارزه با کرونا از همین ردیف اجرا شده است.

ربیعی گفت: من در اینجا و در همین تریبون از آقای نوبخت درخواست می‌کنم که اگر امروز یا فردا برایشان مقدور باشد به سرعت لیست مخارج و این مبلغ که از بیخ دروغ است را منتشر کند و در همین جا اعلام می‌کنم که ما هیچ پولی خارج از خزانه (واحد) نداریم و این واقعیت ماجرا است.  من نمی‌دانم چه اتفاقی می‌افتد که انگار همه چیز یک دفعه در این شرایط کشف می‌شود و خوانش نادرست و القای ناصحیح می‌شود و ما امروز به‌طور متعدد با این موارد روبرو هستیم.

سخنگوی دولت یادآور شد: واقعیت این است که هر روز با حرف‌های جدیدی مواجه می‌شویم. به‌عنوان مثال اینکه مثلاً سه خزانه وجود دارد و مردم از شنیدن این حرف‌ها وحشت می‌کنند. ما یک خزانه بیشتر نداریم. هدفمندی را خود مجلس در کمیسیون برنامه و بودجه تصویب کرده و این ردیف در بودجه سال هم آمده است، منابع هدفمندی مشخص است ولی در یک خزانه قرار دارد.

ربیعی بیان کرد: کسانی که امروز چنین ادعایی را مطرح کردند خودشان در آن زمان عضو کمیسیون برنامه و بودجه بودند. کاملاً مشخص است که بودجه تبصره ۱۴، یک خزانه جدا نیست. هزینه‌های مشخصی در تبصره ۱۴ اعم از مستمری‌بگیران، یارانه‌ها و کمک‌های معیشتی وجود دارد که از همین محل است.

وی گفت: برای اینکه حساب اینها جدا باشد و ما در اینها با خلل مواجه نباشیم. ولی ما همه یک خزانه بیشتر نداریم شما فکر کنید در شرایطی که جامعه وضعیتی تلخی دارد ما بگویید که سه خزانه داریم.

سخنگوی دولت اضافه کرد: این حساب، یک لفظ حساب خاص بوده که برای پروژه‌های استراتژیک هزینه می‌شود که در سه دوره گردش اطلاعات، به خرجی تعبیر شود.

 در عرصه سیاست هم لایک گرفتن باب شده است

ربیعی گفت: از همه کسانی که تریبونی برای بیان دارند، خواهش می‌کنم اگر می‌خواهند مطلبی را بیان کنند، این کار را طوری انجام دهند که همه ابعاد قضیه را روشن کند و اگر کسی خلاف موضوعی را منتشر کرد، خودش آن را تکذیب کند.

وی اضافه کرد: چه لزومی دارد که قبل از اینکه مساله‌ای را واضح و روشن کنید، با این نوع بیان، به عرصه مطبوعات بیاورید. انگار که عصر افشاگری است و آن هم در مورد اتفاقاتی که غالبا چارچوب‌های قانونی دارند با نوع بیانی که انجام می‌دهیم جنجالی  برپا کنیم. انگار فقط این ستاره‌ها نیستند که لایک می‌گیرند و جنجال می کنند، در عرصه سیاست هم ظاهر این مساله باب شده است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: اگر من امروز با این لحن صحبت کرده‌ام به دلیل این است که نه به عنوان سخنگوی دولت بلکه به عنوان کسی که در پیچش‌های انقلاب بالا آمده‌ام، احساس می‌کنم ما بیش از هر دوره دیگری به آرامش فکری مردم نیاز داریم چرا که زندگی مردم سخت است.

ربیعی خاطرنشان کرد: ما امروز بیش از هر دوره‌ای به اینکه نقد روشنگرانه کنیم و این دست مطالب را وارد اذعان نکنیم که هیچ مبنایی ندارد، نیاز داریم. درخواست من به عنوان یک ایرانی و یک فردی که در این کشور بوده و به عنوان یک کنشگر اجتماعی این را می‌گویم که نباید به هر بهانه سیاسی موضوعی را پیش بیاوریم.

وی گفت: امیدوارم آقای نوبخت هر چه سریع‌تر این لیست را منتشر کند. این پول بدون تخصیص سازمان برنامه و بودجه با جایی داده نمی‌شود. تاکنون ۱۰ دانشگاه برای پروژه‌های تحقیقاتی از این پول استفاده کرده‌اند. این پول برای کارهای خاص و ویژه‌ای بوده که باید توسط بالاترین مقام تشخیص داده می‌شده.

سخنگوی دولت تاکید کرد: این پول به بخش جهاد کشاورزی و وزارت نیرو هم رفته است و مدیریت آب‌های مرزی برای ما مهم بوده است و این پول برای به سرعت باید تمام می‌شده، تخصیص این پول طبق قانون توسط سازمان برنامه و بودجه داده می‌شود. به‌عنوان مثال اگر قرار بود به بخش کشاورزی پول در آوریم مدیریت استان مرزی برای طبق قانون توسط سازمان برنامه و بودجه تخصیص آن داده می‌شود.

برای ما برگرداندن حق مردم ایران مهم است نه برنده انتخابات آمریکا 

ربیعی درباره ادعای مقامات امریکایی در زمینه دخالت ایران در انتخابات آمریکا گفت: به دلیل همین ادعاهای بی اساس که یکی از نامزدهای انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا هم تکرار کرد، وزارت امورخارجه سفیر سوییس و حافظ منافع آمریکا در تهران احضار و نسبت به این دروغ شاخدار و بزرگ که فقط مصرف انتخاباتی برای آمریکا دارد، تذکر و توضیح داده شد.

سخنگوی دولت بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ انگیزه و اعتقادی بر دخالت در امور داخلی دیگر کشورها از جمله انتخابات آمریکا نداریم ، اعتقاد داریم ملت‌ها در تعیین سرنوشت خود باید آزاد باشند و بدون مداخلات دیگر کشورها عمل کنند.

وی تصریح کرد: کسانی که در رابطه با انتخابات آمریکا نسبت‌هایی مبهم واثبات نشده ایران را متهم به دخالت می کنند، باید این تناقض را حل کنند که چگونه ممکن است در این انتخابات دخالت کند در حالی که بنا به تجربیات تاریخی، روسای هر دو حزب آمریکا حاضر به کنار گذاشتن کینه‌توزی بر ضد مردم ایران نبوده‌اند. 

ربیعی تاکید کرد: ما به این که چه کسی در آمریکا رییس جمهوری شود اهمیت نمی‌دهیم، بلکه آنچه که برای ما مهم است سیاست‌هایی است که فرد پیروز انتخابات و اراده او برای برگرداندن حق مردم ایران به ایرانیان در پیش می‌گیرد. 

وی  با بیان اینکه هیچ ناظر و شاهد بین‌المللی چنین ادعای دروغی که ایران در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا دخالت کرده را باور نمی‌کند، گفت: دولت آمریکا کودتاهای زیادی در کشورهای مختلف انجام داده است و هزینه‌های زیادی برای دخالت در اننتخابات‌های مختلف کشورهای دیگر می‌کند، رسانه‌ها را تقویت کرده و پول خرج می‌کند و به سبک و سیاق خود نوعی خود تعمیمی در نظر می‌گیرد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری در پاسخ به سوالی در خصوص تاثیر کرونا بر اقتصاد گفت: مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا مختص ایران نیست و قطعا این تاثیر بر اقتصاد جهانی در آینده بیشتر نمایان خواهد شد. قبلا هم بیان شد که تحریم‌ها منجر به عدم دسترسی ایران به منابع مالی شده و آمریکا با هدف نارضایتی عمومی و استیصال ملت دست به جنگ اقتصادی زده است.

وی افزود: با این وصف مطالعات اولیه نشان داد که کرونا حدود ۶ میلیون شغل را در ایران تهدید می‌کرد که در صورت عدم توجه با تعطیلی مواجه می شدند بنابراین استراتژی حفظ توامان معیشت و سلامت و افزایش تولید بسیاری از این مشاغل تا به امروز حفظ شده است.

ربیعی ادامه داد: بر همین اساس با معرفی ۵۴۴ هزار کارگاه به بانک‌ها رقمی بالغ بر ۱۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات به آنان پرداخته است. این کارگاه‌ها حدود یک میلیون و شش هزار شغل را پوشش می‌دادند.

سخنگوی دولت گفت: بررسی‌های دولت نشان داد یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از تابستان از بازار کار خارج شده که ۲۴۰ هزار نفر از آنها در همان مرحله اول بیمه بیکاری دریافت کرده و ۸۵۰ هزار نفر نیز تاکنون ثبت نام کرده اند. با همان سیاست بازگشایی همراه با پروتکل تعدادی از این افراد به کار خود بازگشته اند که درخواست ۱۶۹ هزار نفر برای بیمه بیکاری در مرحله جدید به معنای بازگشت به کار بخشی از بیکار شدگان به دلیل کروناست.

وی افزود: وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی ۴ میلیون نفر را شناسایی کرده که فاقد هرگونه بیمه ای هستند. این افراد بیشتر در مشاغلی همچون پیک موتوری ها یا مشاغل روزمزد هستند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری ادامه داد: ۳ میلیون نفر از این افراد در چهار مرحله تحت پوشش بسته های غذایی قرار گرفته و قرار شد مبلغ ۶ میلیون تومان وام کم بهره به این افراد تخصیص داده شود که تاکنون ۳۰۰ هزار نفر ثبت نام کرده اند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: مساله امروز دولت حمایت از گروه‌های ضعیف جامعه و اقشاری است که که درآمد ناکافی و مشاغل غیر رسمی و روزمره دارند. همچنین سه میلیون داوطلب شغل بیکار نیز مساله ماست. 

وی گفت: قطعا دولت با دقت و ظرافت تک تک این افراد را شناسایی کرده و نسبت به وضعیت آنها نگران است. شاید به دلیل نداشتن دسترسی به منابع مالی و تحریم ها نتوانیم با ظرفیت تمام از این افراد حمایت کنیم ولی همانگونه که مقام معظم رهبری به درستی بر حمایت از این گروه تاکید کردند از روز شنبه و بعد از جلسه ستاد ملی کرونا با معظم له جلسات متعددی در وزارت تعاونُ کار و  رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه شکل گرفته و قطعا راه حل مناسب و حمایت درستی از این افراد خواهیم داشت.

ربیعی با بیان این که جمعیت فعال کشور ۲۷ میلیون است گفت: جمعیت شاغل حدود ۲۴ میلیون است. نیروی کار شاغل کشوری و لشکری به علاوه افراد با درآمد بالا حدود ۱۲ میلیون نفرند. حدود ۶ میلیون نفر تحت پوشش برنامه های حمایتی و معیشتی قرار دارند. (جمع این ها می شود ۱۸میلیون). ضمن این که ۲۰ میلیون خانوار هم وام یک میلیون تومانی کرونا دریافت کردند و بسته های کالایی هم ارائه شد. بنابراین ۶ میلیون شاغل رسمی و غیررسمی در معرض آسیب شدید از کرونا داشته ایم. ما از اسفندماه کوشش کردیم این ۶ میلیون نفر را تحت پوشش قرار بدهیم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری افزود: ۷۳۰ هزار نفر از ۸۵۰ هزار نفری که در سامانه بیمه بیکاری ثبت نام کردند، مشمول بیمه بیکاری شدند و به آنها پرداخت شد. به اضافه حدود ۲۵۰ هزار نفر که از قبل بودند. همه این ۷۳۰هزار نفر به جز ۱۶۹ هزار نفر به کار برگشته اند.

سخنگوی دولت گفت: حدود ۲۰هزار میلیارد تومان به صورت وام ۱۲ درصدی به کسب و کارها و شاغلین ۱۴ رسته بیشترین آسیب دیده اختصاص یافت که تاکنون ۱۴هزار میلیارد تومان با پوشش اشتغال ۱.۱ میلیون نفر به  بانک ها برای دریافت وام معرفی شدند. اما توجه ویژه  رهبر معظم انقلاب به بیکارانی است که تحت پوشش بیمه بیکاری نیستند و از جایی هم مستمری دریافت نمی کنند. جمع بیکاران براساس داده های مرکز آمار حدود ۳ میلیون نفر است. 

ربیعی ادامه داد: برخی این‌ها قبلا شاغل بودند بیمه هم داشتند ولی الان ندارند. برخی قبلا شاغل بودند و لی از اول بیمه نبودند. برخی هم اساسا از ابتدا بیکار بودند مانند کسی که خدمت سربازیش تمام شده و بیکار مانده است. برای این دسته از بیکاران تیمی متشکل از وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی در حال تدوین یک برنامه منسجم هستند. 

وی با بیان این که این برنامه ۳ ویژگی دارد گفت: شناسایی همه افراد هدف به گونه ای که کسی که مستحق است جا نماند، حمایت اختصاصی مانند مستمری یا بیمه بیکاری به آنها تعلق گیرد و کسانی که در درون بازار کار (جزء جمعیت فعال) نبوده اند به اشتباه وارد این جمع نشوند بنابراین به طور مشخص سازمان تامین اجتماعی در مورد این ها مسئولیت خواهد داشت.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری تاکید کرد: به هرحال خود این هدفگیری گروهی که از حمایت‌های دولت جا مانده بودند نشانه دقت نظر رهبر معظم  است.

ربیعی در پاسخ به سوال ایرنا درباره موضع دولت به لوایح  FATF  و این که این موضوع از دستور کار دولت خارج شده است گفت: متاسفانه علیرغم همه هشدارهایی که دولت در خصوص بوجود آمدن مشکلات قابل پیش بینی در حوزه مالی در صورت عدم تصویب لوایح FATF داد، این لوایح مورد تصویب قرار نگرفت و این امر مشکلاتی در مراودات اقتصادی و مالی ما با دنیا حتی با کشورهای دوست همچون روسیه و چین بوجود آورده است.

وی افزود: مدتی است که بانک اچ اس بی سی در مواجهه با درخواست گشایش حساب ایرانیان امتناع می ورزد. برخی مدیران بانکی در آلمان نیز با استناد به قوانین مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، ریسک همکاری با اتباع ایران را افزایش داده‌اند و خواستار بستن برخی حساب‌ها شده‌اند.

سخنگوی دولت ادامه داد: هر چند رفتار تبعیض‌آمیز در ارائه خدمات مالی به ایرانیان با توسل به ابزار فشار FATF به هیچ وجه قابل توجیه نیست و رویه وزارت خارجه برای توقف این رفتارها، همواره پیگیری آن از طرق گوناگون و توصیه اتباع به طرح دعاوی حقوقی علیه این موسسات مالی بوده، لیکن نمی توان آثار عملی این مشکل تراشی‌ها در زندگی روزمره اتباع کشورمان را نادیده گرفت.

وی گفت: همپوشانی وارد شدن ایران به لیست سیاه FATF و شرارت‌های آمریکا در اعمال تحریم‌ها، کاملاً به سود رژیم ترامپ تمام شده و آمریکا تلاش دارد که با مقصر جلوه دادن ایران در عدم پذیرش استانداردهای FATF از زیر بار مسئولیت وارد کردن فشار مضاعف بر مردم شانه خالی کند.

ربیعی افزود: سیاست فشار حداکثری آمریکا علت اصلی و اولیه بروز مشکلات فعلی نظام مالی کشورمان محسوب می شود و با فرض بقای تحریم‌ها، حتی با پیاده سازی استانداردهای مذکور نمی‌توان گشایش بزرگی در بخش پولی و بانکی متعارف کشور متصور بود، بنابراین محدودیت‌های اعمالی FATF در این شرایط بر پیچیدگی اوضاع می افزاید.

وی گفت: عدم پذیرش استانداردهای FATF دستاویزی برای سرپوش گذاشتن بر جنایات تحریمی آمریکا فراهم کرده است ولی دولت مصمم است که نه اجازه چنین سوء استفاده‌ای را به آمریکا بدهد و نه در برابر بی توجهی به اهمیت FATF در برخورداری از تعامل‌های سازنده و مثبت مالی و بانکی با جهان بی اعتنا بماند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: امیدواریم با خلاقیت‌هایی که در وزارت اقتصاد و دارایی و معاونت حقوقی ایجاد می شود به سرعت بتوانیم از این لیست خارج بشویم.

 
 
 

نظر شما