شناسهٔ خبر: 43589873 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

سعید خانی در گفت‌وگو با ایلنا:

۲۰ میلیارد تومان پول‌مان دست سینماداران است/ امروز هم تسویه کنند باز ضرر کرده‌ایم/ مبنای کار با سینماداران اعتماد بود

یکی از امضاکنندگان بیانیه‌ی اعتراض به عدم پرداخت حق پخش فیلم‌ها به صاحبان آثار، پیرامون پرداخت نشدن بدهی صاحبان آثار از اکران سال ۹۸ با اشاره به وقت تلف کردن سازمان سینمایی، موضوع طلب صاحبان آثار را بروکراسی اداری ارشاد می‌داند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید خانی (تهیه‌کننده و پخش کننده سینما) درباره نامه تهیه‌کنندگان پیرامون‌ عدم پرداخت حق پخش فیلم‌ها به صاحبان آثار گفت: معمولا روال به این شکل بود که بعد از آنکه فیلم اکران می‌شد به فاصله دو سه ماه بعد پول صاحبان فیلم‌ها پرداخت می‌شد. همه سینماداران هم به حساب اینکه اکران نوروز فروش خوبی خواهند داشت روی زمان‌بندی برگرداندن پول در آن زمان حساب کرده بودند اما با شیوع ویروس کرونا در اسفند سال گذشته طلب تمام فیلم‌های آن تاریخ باقی ماند. 

وی در ادامه گفت: فیلم "مطرب" شاید بیشترین آسیب را از این ناحیه دید چراکه فروش بسیار بالایی در گیشه داشت ولی فیلم‌های "چشم و گوش بسته" و "زیر نظر" هم جزو فیلم‌هایی هستند که از سینماها طلبکارند. ما هم سه فیلم "هزارتو" و "مسخره‌باز" و "جهان با من برقص" را داشتیم که هنوز طلب‌هایشان از سینماها پرداخت نشده است. 

این تهیه‌کننده سینما افزود: این طلب بالای ۲۰ میلیارد تومان است و اگر کشور گرفتار بیماری کرونا نمی‌شد این پول پرداخت می‌شد اما متاسفانه این موضوع باعث شده که سینماداران هم با مشکلات زیادی روبرو باشند. یکی از مزیت‌های سمفا همین است که از مبدا سهم هر طرف جداگانه محاسبه و پرداخت می‌شود ولی فیلم‌هایی که طلبکار هستند قبل از راه‌اندازی سمفا اکران شده بودند. 

خانی ادامه داد: در این مدت هم وزارت ارشاد به خاطر وضعیت سینماها گفت طلب صاحبان آثار را می‌دهم اما در یک پروسه‌ی اداری خسته‌کننده و بی‌نتیجه؛ تا امروز اتفاقی نیفتاده است. طبیعی است این وسط صاحبان آثار بیشترین ضربه را خوردند چراکه با تورم افسارگسیخته‌ای که اتفاق افتاده، ارزش پولی که قرار است پرداخت شود بسیار کم شده و دیگر نمی‌توان با آن پول کاری کرد. 

وی در ادامه گفت: این تاخیر در پرداخت در روند تولیدات سینمایی هم تاثیر می‌گذارد. با رشد سرسام‌آور دستمزدها و هزینه‌های تولید یک فیلم دیگر نمی‌شود فیلم با استانداردهای سابق تهیه کرد. در این مدت چندین جلسه با رئیس سازمان سینمایی، خانه سینما، معاونت نظارت و ارزشیابی، صندوق هنر و انجمن سینماداران برگزار شد که خروجی هیچ‌کدام از جلسات تا امروز نتیجه‌بخش نبوده است. 

وی با اشاره به توجیه سینماداران در باب پرداخت نکردن حق صاحبان فیلم گفت: توضیح سینماداران در توجیه پرداخت نکردن حق پخش فیلم به صاحبان آثار این است که کرونا باعث بهم ریختن کسب و کارشان شده است. این وسط وقتی ارشاد اعلام کرد پول را آن‌ها پرداخت می‌کنند موضوع دچار مشکل شد. اگر ارشاد این حرف را نمی‌زد شاید تا امروز این پول به دست صاحبان آثار می‌رسید و دیگر درگیر این بروکراسی اداری نمی‌شدیم. الان ارشاد برای پرداخت پول‌های صاحبان آثار از سینماداران بدهکار وثیقه می‌خواهد که برخی از آن‌ها این وثیقه را ندارند و درنهایت بسیاری از این دست مسائل درون‌سازمانی باعث شده تا امروز طلب سینماگران تسویه نشود. 

خانی با اشاره به تعامل انجمن سینماداران گفت: انجمن صنفی سینماداران تا امروز تلاش بسیاری برای این کار کرده است ولی چون تعداد سینماها زیاد است جمع شدن آن‌ها کار سختی است. ما هم تصمیم گرفتیم برای ادامه کار وکیل اختیار کنیم تا از طریق طرح شکایت در محاکم قضایی راه‌حل قانونی برای این مشکل پیدا کنیم. 

وی با اشاره به شیوه سنتی قرارداد میان پخش‌کنندگان و سینماداران گفت: این قرارداد تیپ از قدیم وجود داشته است و بر اساس همان روال هم تا امروز ادامه داشت و روال طبیعی‌اش آن است که بعد از دو هفته باید پول را پرداخت کنند. بیشتر مبنای کار میان سینماداران و تولیدکنندگان و پخش‌کنندگان اعتماد و بده بستان کاری است تا سینما به حیات خودش بتواند ادامه دهد. البته سینماداران هم از اتفاق تلخ کرونا آسیب دیدند و آن‌ها هم تا حدودی حق دارند ولی این موضوع دلیل نمی‌شود صاحب فیلم که برای تولید یک فیلم سرمایه‌اش بیش از ۳ سال درگیر است؛ گرفتار این کشمکش‌ها شود و نتواند حقش را بگیرد.

نظر شما