شناسهٔ خبر: 43589736 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

وزیر علوم:

مجموعه‌های علمی به هیچ وجه نباید نگاه رو به عقب داشته باشند

زهرا سیفی

وزیر علوم با تاکید بر اینکه در مجموعه‌های علمی به هیچ وجه نباید نگاه رو به عقب وجود داشته باشد، تصریح کرد: باید به این اتفاق نگاه مثبت داشته باشیم و با رویکرد جدید فعالیت کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در یازدهمین نشست مجازی معاونان و مدیران بین‌الملل دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور که امروز (سه‌شنبه) در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، گفت: حضور قوی در فضای بین‌الملل نشان از توانمندی‌های سیستم آموزش عالی کشور است.

وی در این نشست با اشاره به اینکه در چند سال اخیر فعالیت‌های خوبی در زمینه توسعه ارتباطات بین‌المللی داشته‌ایم و باید به این موضوع به عنوان یک سرمایه توجه شود، اظهار داشت: توسعه آموزش عالی در سطح بین‌الملل نشان از توانمندی مجموعه‌های علمی کشور است و در شرایط کنونی با توجه به شیوع ویروس کرونا در دنیا، برای همه کشورها یک جهش و انتقال از زمان حاضر به زمان جلوتر اتفاق افتاده است که هر کشوری با توجه به مختصات خود از این جهش بی‌بهره نبوده است.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه در مجموعه‌های علمی به هیچ وجه نباید نگاه رو به عقب وجود داشته باشد، تصریح کرد: باید به این اتفاق نگاه مثبت داشته باشیم و با رویکرد جدید فعالیت کنیم.

وی ادامه داد: دستاوردهایی که در این دوره داشته‌ایم قابل توجه بوده است؛ سرمایه‌هایی که در شکل تجربه مبادله شدند، توسعه فناوری‌ها، تأمین زیرساخت‌ها، امکانات فیزیکی و … از جمله مواردی بود که در شرایط عادی قابل تأمین نبود.

غلامی همچنین با اشاره به توفیقات مختلف دانشگاه‌ها و حرکت رو به جلو در زمینه‌های مختلف در این دوران، اظهار داشت: به اشتراک‌گذاری تجربیات و برنامه‌ها در کنار دیگر فعالیت‌ها، تدوین و انتقال دستاوردهای مهم دانشگاه‌ها برای ارتقای سطح علمی بسیار ارزشمند است.

وی در ادامه توجه به چند نکته را حائز اهمیت دانست و گفت: یکی از مزیت‌های این دوره که بدون نیاز به ارتباط حضوری و فیزیکی، به توسعه ارتباطات بین‌الملل منجر شده این است که در شرایط نزدیک و یا مشابه مراکز دانشگاهی دنیا قرار گرفته‌ایم و همچنین در شرایطی که به دلیل تحریم‌های ظالمانه و محدودیت‌ها امکان رفت‌وآمد طالبان تحصیل علم نبود، به خوبی توانستیم برای معرفی خود در دنیا قدم‌های مؤثر برداریم و این نکته باید بیش از پیش تقویت شود.

غلامی عنوان کرد: با به حداقل رسیدن هزینه‌های نشست‌های بین‌المللی، امکان بهره‌مندی از موضوعات مختلف فراهم شده است و حضور قوی در فضای بین‌الملل نشان از توانمندی‌های سیستم آموزش عالی کشور است.

وزیر علوم در پایان با بیان اینکه اگر تدابیر لازم را برای توسعه بین‌المللی آموزش عالی داشته باشیم، دستاوردهای ارزشمندی حاصل خواهد شد، خاطرنشان کرد: لوازم و اسباب فعالیت در شرایط فعلی نیز باید فراهم شود و ضوابط و آئین‌نامه‌های لازم با پیشنهادهای کمک‌کننده مراکز دانشگاهی برای هماهنگی بیشتر تدوین و مجوزهای لازم نیز پیگیری و اخذ شود.

نظر شما