شناسهٔ خبر: 43589401 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

حوادث ترافیکی، کرونای پنهانی زیر پوست یزد

فاطمه رهبر يزدي

رییس سازمان اورژانس استان یزد از غفلت نسبت به حوادث ترافیکی یاد کرد و میانگین خسارت صرف شده به ازای مصدومین ماه گذشته را حدود سه میلیارد و ۲۰۰ تومان اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

دکتر «احمد دهقان» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا از غفلت مسئولان استان نسبت به سایر حوادث به دنبال شیوع کرونا اشاره و اظهار کرد: متاسفانه در هیاهوی کرونا توجه به حوادثی مانند تصادفات و سایر حوادث ترافیکی، مسمومیت‌ها، خودکشی‌ها و دیگر اتفاقات در حوزه سلامت افراد جامعه کم‌رنگ شده است.

وی در این رابطه از افزایش غیرقابل تصور حوادث ترافیکی به خصوص در مهرماه یاد کرد و گفت: برخلاف تصور کاهش آمار مربوط به حوادث ترافیکی در دوران کرونا، تعداد تصادات درون شهری در بازه یک ماهه گذشته یک‌هزار و ۶۰۲ مورد و تصادفات جاده‌ای ۳۶۱ مورد بوده است.

وی افزود: در همین بازه زمانی، تعداد مصدومان این حوادث یک‌هزار و ۶۰۰ نفر بوده که متاسفانه در صحنه حادثه ۱۹ نفر نیز فوت کرده‌اند و به یقین آمار متوفیان پس از حادثه بیش از این تعداد و بسیار زیاد است.

رئیس اورژانس یزد با اشاره به ۱۶۰۰ مصدوم تصادفات ماه گذشته‌ی یزد، هزینه امدادرسانی تا درمان هر یک از آنها را به طور متوسط ۲۰ میلیون تومان ذکر کرد.رییس سازمان اورژانس استان یزد از هزینه‌های سنگین درمان مصدومان این حوادث خبر داد و گفت: اگر متوسط هزینه هر مصدوم از اعزام تا ترخیص به طور میانگین ۲۰ میلیون تومان در نظر گرفته شود، این هزینه به ازای یک‌هزار و ۶۰۰ مصدوم ماه گذشته در یزد، بسیار سنگین است در حالی که با نصف این مبلغ می‌توانیم در حوزه پیشگیری سرمایه‌گذاری کنیم.

وی از ناتوانی در عوامل متعدد تاثیرگذار مانند اقلیم، جاده و خودرو یاد کرد و گفت: متاسفانه در تورم اقتصادی بالای کنونی، مردم توان خرید خودروی استاندارد را ندارند لذا تنها عامل قابل تغییر برای پیشگیری از تصادفات، عامل انسانی خواهد بود.

ضعف عملکردی حوزه پیشگیری

دکتر دهقان با تاکید بر این که تاکنون آموزش صرف و نظارت نتوانسته پاسخگوی امر پیشگیری سوانح ترافیکی باشد، گفت: متاسفانه به نظر می‌رسد در حوزه پیشگیری ضعیف عمل کرده و باید جدی‌تر ورود کنیم.

وی به فشار مضاعف بر کادر درمان و به خصوص کادر اورژانس و فوریت‌های پزشکی اشاره کرد و افزود: کادر اورژانس اولین سد در مقابل بیماری کرونا هستند و با فرض این که همه افراد بیمار یا ناقل به شمار می‌روند، ریسک ابتلای کادر اورژانس بسیار بالاست.

رییس سازمان اورژانس استان از تجهیزات مناسب کادر اورژانس خبر داد و تصریح کرد: خوشبختانه آموزش‌ها و امکانات به کادر اورژانس به میزان قابل توجه و مناسبی بوده اما این مسئله در زمان روبرو شدن با مصدومان متفاوت است و قابل کنترل نیست و بعضاً به علت ابتلای کادر اورژانس و سرایت به همکاران ناچار به تعطیلی برخی پایگاه‌های شهرستانی شدیم.

دهقان در رابطه با کمبود نیروی اورژانس، گفت: نسبت به برنامه ششم توسعه کمبود نیرو به صورت کشوری وجود دارد اما این مسئله تاکنون منجر به کوتاهی در خدمات رسانی اورژانس نشده است.

انتهای پیام

نظر شما